گردشگری و توریسم

بارندگی ها به آثار تاریخی خراسان شمالی آسیب جدی وارد نکرد

علی مستوفیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علیرغم شدت بارندگی های اخیر و وارد آمدن خسارت هایی به بخش های مختلف، آثار تاریخی استان در شرایط مناسبی قرار دارد و آسیب جدی و قابل توجهی در آن ها مشاهده نمی شود.
وی افزود: در جریان بارندگی های یک هفته اخیر، بازدید و سرکشی منظم و دوره ای از بناهای تاریخی توسط کارشناسان و نیروهای کارگاهی معاونت میراث فرهنگی صورت گرفت که در این بازدیدها اقدامات مورد نیاز برای رفع خطر و هدایت آبهای سطحی به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب و خسارت در دست اقدام قرار گرفت.
مستوفیان، از مجموعه تاریخی مفخم بجنورد به عنوان پربازدیدترین موزه‌ استان در ایام نوروز امسال یاد کرد و گفت: افزون بر 12 هزار و 830 نفر در طرح نوروزی امسال از بنای موزه مردم شناسی و آیینه خانه مفخم بجنورد بازدید کردند.
وی، برگزاری خیابان غذا در مجاورت مجموعه فرهنگی، تاریخی مفخم را از دلایل افزایش بازدیدها از این مجموعه فرهنگی دانست که موجب اقبال گردشگران و مسافران به آن شد.
وی افزود: این در حالی است که با توجه به بارندگی های نوروز امسال و وقوع سیل در مسیر جنگل گلستان و بخش هایی از خراسان شمالی، میزان سفرها و نیز بازدید از موزه ها کاهش داشته است.
مستوفیان با اشاره به وجود پنج موزه مردم شناسی در شهرستان های بجنورد، جاجرم، فاروج و موزه تاریخ شهر شیروان و قلعه جلال الدین گرمه، ابراز امیدواری کرد که در روزهای باقی مانده از نوروز امسال، آمار بازدید از موزه ها بهبود یابد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی همچنین شمار بازدیدکنندگان از شهر تاریخی بلقیس اسفراین را حدود 7 هزار نفر برشمرد و گفت: بعد از عمارت مفخم، شهر بلقیس بیشترین بازدید کننده را به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایرنا؛ مجموعه تاریخی مفخم بجنورد از بناهای دوران قاجار در مرکز خراسان شمالی است که 130 سال قدمت دارد.
635 اثر تاریخی در خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از این تعداد 509 اثر تاریخی، 70 اثر ناملموس، 14 اشیاء منقول و 42 اثر طبیعی است.
ط/5132

انتهای پیام /*


فرهنگي


آثار تاريخي


سيل


خراسان شمالي