گردشگری و توریسم

120 هزار مورد بازدید از اماکن تاریخی زنجان به ثبت رسید

یحیی رحمتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر پایه اطلاعات ثبت شده، طی این مدت 13 هزار و 354 نفر از گنبد سلطانیه بازید کردند.
وی ادامه داد: از 28 اسفند 97 تا 6 فروردین جاری، هشت هزار و 406 مورد بازدید از بنا و موزه رختشویخانه، 9 هزار و 677 مورد بازید از موزه مردان نمکی و سه هزار و 993 مورد بازدید نیز از غار کتله خور ثبت شده است.
رحمتی اظهار داشت: از 28 اسفند 97 تا 6 فروردین جاری، 85 هزار و 532 مورد بازدید نیز از سایر جاذبه های گردشگری در سطح این استان به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: طی این مدت 39 هزار و 106 نفر از مسافران نوروزی در این استان اقامت کردند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش دارد.
به گزارش ایرنا، وجود بزرگترین گنبد آجری جهان، شگفت انگیزترین غار آهکی دنیا، مومیایی های مردان نمکی با قدمت بیش از 2هزار سال، طولانی ترین بازار سر پوشیده جهان و مردمانی مهمان نواز، استان زنجان را به میزبانی پرجاذبه و مهربان برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.
گنبد سلطانیه یکی از 17 میراث جهانی ایران محسوب می شود که قدمت آن به قرن هفتم هجری شمسی، دوره ایلخانیان می رسد.
بنای رختشویخانه توسط علی اکبر توفیقی نخستین شهردار زنجان حدود یک صد سال پیش با کاربری انحصاری شستشوی لباس و ظروف توسط بانوان، در مرکز این شهر احداث شده است.
بنای رخشتویخانه در نوع خود منحصر به فرد بوده و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسی این استان نیز مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.
غار کتله خور از طولانی ترین و شگفت انگیزترین غارهای آهکی جهان است که در 80 کیلومتری شهر گرماب از توابع شهرستان خدابنده قرار گرفته است.
تا کنون حدود 22 کیلومتر از این غار آهکی نقشه برداری و شناسایی شده و در زمان حاضر یک مسیر 2 کیلومتری در آن برای بازدید گردشگران مهیا است.
‘مردان نمکی’ مومیایی های نمکی هستند که از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان کشف شده اند.
تاکنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شده اند.
بر اساس مطالعات انجام شده، قدمت برخی از مومیایی مردان نمکی به بیش از 2 هزار سال می رسد.
به گفته دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان طی ایام تعطیلات نوروز گذشته از 27 اسفند 96 تا 14 فروردین سال 97، بیش از 640 هزار مورد بازدید از جاذبه های گردشگری استان به ثبت رسید.
در این مدت 120 هزار و 279مورد اقامت مسافران نوروزی در این استان ثبت شد.
8068/3088

انتهای پیام /*


فرهنگي


جاذبه


گردشگري


بازديد