گردشگری و توریسم

رانش جاده های گردشگرپذیر بابل تهدیدی برای مسافران و بومیان

جاذبه های طبیعی بکر و وجود سد بزرگ البرز و سد سنبل رود زمینه حضور مسافران متعددی را در جاده های جنوبی بابل اعم از بابلکنار به لفور، بندپی شرقی و بندپی غربی فراهم کرده است.
موضوع غم انگیزتر آن است که در سیلاب های گذشته چند نقطه در این مسیرهای پرتردد شاهد حادثه رانشی بوده ایم که متاسفانه تاکنون بدلیل کمبود اعتبارات ترمیم جدی برای این نقاط صورت نگرفته و در سیلاب اخیر در کنار همان رانش ها، رانش های جدی تری صورت گرفته است.
به طور معمول این رانش ها دربخش هایی از جاده ها صورت گرفته که دارای پیچ های خطرناکی است که موجب وحشت در دل مسافران و افراد بومی می شود.

**خطر سقوط تیربرق های فشار قوی بدلیل رانش زمین
حسین احمدی یکی از اهالی روستای بالف کلای شرقی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا دارای چندین رانش جاده ای خطرناک است که به علت شرایط کوهپایه ای صورت گرفته است.
وی افزود: رانش های گذشته به علت کمبود اعتبار نیمه کاره رها شده است و در سیلاب اخیر در کنار همان رانش ها ، رانش های خطرناک تر دیگری هم رخ داده است که تیربرق های فشار قوی را در آستانه سقوط قرار داده است.
احمدی اظهار کرد: در این مسیر روزانه مسافران زیادی برای بازدید از سد البرز و سد سنبل رود و استفاده از جنگل های هیرکانی لفور عبور می کنند که اگر جلوی این رانش ها گرفته نشود با توجه به عدم آشنایی مسافران به جاده ها متاسفانه حوادث هولناکی اتفاق خواهد افتاد.
وی بیان کرد: با توجه به در پیش بودن 13 فروردین روز طبیعت جاده منتهی به بابلکنار و لفور بسیار پرتردد و پر ترافیک خواهد شد و امیدواریم رسانه ها هشدارهای لازم را در این خصوص ارائه کنند.

**30 نقطه رانشی جاده ای در پی وقوع سیلاب های اخیر در بابل
رییس اداره راهداری بابل به خبرنگار ایرنا گفت: در بارش ها و وقوع سیلاب اخیر 30 رانش جاده ای در جاده های منتهی به جنوب بابل رخ داده است که از این تعداد 15 رانش بسیار جدی است.
یاسر ابراهیمی افزود: ابتدایی ترین کار ممکن این بود که در این جاده های رانشی تابلو علائم خطر و هشدار نصب شود و مسافران و افراد بومی در جریان این نقاط حادثه خیر باشند.
وی اظهارداشت: کمبود اعتبار مهمترین علت تاخیر در ترمیم جاده های رانشی است که اگر بودجه لازم در اختیار قرار گیرد این طرح ها با سرعت بیشتری تکمیل خواهد شد.

**50 میلیارد ریال اعتبار برای ترمیم جاده های رانشی
ابراهیمی اضافه کرد: برای ترمیم 30 نقطه رانشی در بارندگی شدید و وقوع سیلاب اخیر حدود 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است تا کمترین ترمیم، ساماندهی و رفع خطرصورت گیرد.
وی گفت: تقاضای جدی ما از مسافران و افراد بومی منطقه این است که هشدارها و علائم خطر نصب شده برجاده های رانشی را جدی بگیرند و با توجه به اینکه این جاده های رانشی در کنار دره های خطرناک قرار دارد با سرعت مطمئنه برانند و زمینه خلق حوادث ناگوار را فراهم نکنند.
شهرستان 536 هزار نفری بابل دارای شش بخش و هفت شهر دارای طبیعت گردشگری بکر است که سالانه میزبان هزاران نفر از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.
7328/1899

انتهای پیام /*


اجتماعی


جاده رانشی


بابل


مازندران