گردشگری و توریسم

افزایش بارندگی و ارتفاع آب پل شیخ سنندج را تهدید می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تخریب های ایجاد شده در پل شیخ به دلیل افزایش ارتفاع آب رودخانه قشلاق بوده و این موضوع به تهدیدی برای آن تبدیل شده است.
محسن علوی افزود: موج شکن پل از قبل در آب غرق شده، آب به آجرهای بنا رسیده و این در تخریب آن تاثیر گذاشته است.
وی با رد ادعای برخی دستگاه ها که آب از بالا و در بارندگی ها به پل نفوذ کرده است اضافه کرد: رطوبت در بناهای تاریخی بالارونده است و بالا رفتن آب مقداری از طاق بالایی پل را پایین آورده است.
وی افزود: علت تخریب هم بالا آمدن آب طی مدت ها و به علت تصرفات زمین ها به صورت غیرقانونی بوده و به علت بارش ها هم باز شاهد افزایش سطح آب هستیم که این میزان در پل شیخ بسیار بیشتر از پل قشلاق است.
فردین بختیارپناه مدیر آب منطقه ای سنندج نیز علت تخریب پل تاریخی شیخ در پایاب سد قشلاق را نفوذ آب از عرشه پل دانست و گفت: افزایش سطح آب در رودخانه تاثیری در تخریب این پل نداشته است.
پل قشلاق و پل شیخ هر 2 بر روی رودخانه پل قشلاق و در پایاب سدی به همین نام ساخته شده است.
پل شیخ در 2 کیلومتری شمال شهر سنندج و در مسیر ارتباطی سنندج به بیجار و زنجان و در مسیر جاده آسفالته روستای باباریز و قلیچیان احداث شده است.
پل‌ شیخ نیز از بناهای منسوب به دوران زندیه است که به سبک دوران صفوی توسط خسرو خان اول، در حدود 235 سال قبل ساخته شده است.
پل تاریخی قشلاق هم در سال 1046 هجری قمری در شرق سنندج بر روی رودخانه قشلاق ساخته شد و از آثار دوره‌های صفویه و زندیه به‌شمار می ‌رود، این پل در سال‌های بعد بویژه در دوره قاجاریه تعمیر و بازسازی شد.
6108 / 3034

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


پل شيخ


سنندج