گردشگری و توریسم

واکنش ها به ایجاد گذر جدید گردشگری در نارین قلعه میبد

به گزارش ایرنا ، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از متصدیان گذر گردشگری ایجادشده خواست از طریق یکی از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری میبد فعالیت کنند که این موضوع موجب بروز حاشیه‌ها و نشر کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کم‌کاری اداره کل میراث استان یزد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میبد عصر سه‌شنبه دراین‌ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت : ایجاد گذر کار خوبی است، حتی مردم مکان‌هایی را که تاکنون ندیده‌اند با ایجاد این گذر می‌توانند بینند و این مکان‌ها بیشتر شناخته می‌شود.
رسول مشتاقیان با اشاره به اینکه شروع هر کاری با مشکلاتی همراه است که با همراهی و همدلی رفع می‌شود ،تصریح کرد : برای بازگشایی این مسیر روال قانونی لازم است که با انجام آن فعالیت متصدیان گذر به‌صورت مستقل ادامه خواهد یافت.
مدیر پایگاه پژوهشی میبد نیز گفت : این پایگاه نظارت بر نارین قلعه را بر عهده دارد و تابه‌حال در ایجاد این گذر گردشگری همراهی کرده است.
ساشا ریاحی مقدم افزود : 2 مشکل حقوقی وجود دارد که ارتباطی به پایگاه ندارد و از اداره کل میراث استان در نامه‌ای از متصدیان این گذر خواست نسبت به رفع مشکلات که فعالیت‌ها با مجوز قانونی در قالب انجمن گردشگری و پیگیری بیمه و تأمین امنیت گردشگران باشد، توصیه شد.
وی همچنین در ارتباط با پخش کلیپ در فضای مجازی مبنی بر کم‌کاری میراث گفت : مرمت آثار باستانی بااعتباری که اختصاص می‌یابد انجام می‌شود و خرابی حصار نشان داده‌شده در کلیپ هم مربوط به 50 سال پیش است که نمی‌توان به رفع این خرابی‌ها که به‌مرورزمان ایجادشده است به‌یک‌باره و یک‌روزه پرداخت.
به گفته یکی از متصدیان ایجاد گذر گردشگری ، این گذر ابتدا به دیوار برج و باروی شهر متصل می‌شود که بیس و پایه آن 6 متر است و به زمان ساسانیان می‌رسد ولی ساخت بالای آن‌که سه متر است و دیوار شرقی شهر محسوب می‌شود در زمان آل مظفر صورت گرفت .
سبحانی افزود: سپس به یک شاه‌نشین می‌رسیم که در اصل محل پخش سربازان برای پاسداری و نگهبانی از برج بود و بعدازآن قنات و بافت تاریخی و کوچه آشتی‌کنان و اتاقی معروف به اتاق حجله در محله کوچک که هشت نسل از یک خانواده اتاق حجله‌شان بود،است و دیگر خانه‌های قدیمی این بافت به گردشگران نشان داده می‌شود.
وی با تشکر از همراهی فرمانداری میبد و مسئولان اداره میراث فرهنگی استان یزد و شهرستان در ایجاد این مسیر گردشگری تصریح کرد : بافت‌هایی هم هست که در سال‌های آینده برای گردشگران تعریف خواهد شد.
میبد به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت استان با پنج هزار و 84 کیلومترمربع وسعت یک‌سوم آن شامل باغ‌های هم پیوند و بافت تاریخی به مساحت یک هزار و 200 هکتار به‌عنوان شهری تاریخی و گردشگری محسوب می‌شود.
میبد تک بناهای تاریخی مانند نارین قلعه ، برج کبوتر خانه ، یخچال ، چاپارخانه ، قلعه مهرجرد ، آسیاب دو سنگی محمدآباد ، کاروانسرای شاه‌عباسی ، آب‌انبارکلار، آب‌انبار حاجی علی‌محمد ، حمام یخدان ، قلعه بار جین و… دارد.
صنایع‌دستی میبد نیز شامل زیلو، کار بافی ، سفال ، نقاشی روی سفال ، مو تابی ، خراطی و … است .
ازجمله بومگردی ها می‌توان به مزرعه کلانتر، ده آباد و … نیز هتل و رستوران‌های سنتی موجود در بافت قدیمی شهر و روستاها با تلفیقی از ساختار سنتی و نوین هرساله در ایام نوروز و همچنین در طول سال آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
این شهرستان 300 اثر ثبتی ، 263 اثر غیرمنقول ، 10 اثر منقول ، 9 اثر قدیمی و 18 اثر ناملموس و 9 موزه دارد.
از میان 14 شهر نمونه گردشگری کشور ، ابرکوه ، میبد و تفت در استان یزد قرار دارد.
مرکز شهرستان 104هزارنفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 2047/

انتهای پیام /*


فرهنگي


گدر گردشگري


نارين قلعه


ميبد