گردشگری و توریسم

ورود گردشگران به بافت تاریخی دهدشت ممنوع شد

شکر الله علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تصمیم بر اساس نظریه مدیریت بحران شهرستان برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی اتخاذ شد.
از 28 فروردین 97 تاکنون 55 هزار و 684 هزار گردشگر در این شهرستان اقامت کرده اند.بیش از 84 هزرا نفر از جاذبه های تاریخی، تفریحی و توریستی شهرستان نیز دیدن کردند.
وی بیان کرد: شهر تاریخی دهدشت که در اسناد تاریخی بلادشاپور نام دارد به عنوان بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت گردشگری دارد.
علیزاده بیان کرد: برای نخستین بار در سال جاری برای کمک به گردشگران و آگاهی آنها از بافت تاریخی دهدشت «بلادشاپور» چهار نفر باستان شناس از چهارشنبه 29 اسفند ماه جاری تا 14 فروردین ماه برای معرفی این آثار تاریخی به گردشگران و مهمانان نوروزی حضور خواهند داشت.
بافت قدیم شهر دهدشت یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های متمادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت منتشر شده است.
بافت قدیمی دهدشت (بلاد شاپور) با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از گذرگاه های تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از دو هزار خانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای آن است که روز به روز در حال نابودی و تخریب است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3 /1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
بخش از بافت تاریخی احیا شده دهدشت در هفته گذشته تخریب شد که ناراحتی فرهنگ دوستان استان را در پی داشت.
7531/1662

انتهای پیام /*


اجتماعي


گردشگران


بافت تاريخي


تعطيلات نوروز