گردشگری و توریسم

کاخ موزه باغچه جوق بنایی چشم نواز برای گردشگران نوروزی

به گزارش ایرنا روستای باغچه جوق از غرب و جنوب به دامنه کوه چرکین و چشمه ای به نام ‘ کلیسه ‘ منتهی می شود و در بخش جنوب شرقی این روستا، ساختمان مجلل و تاریخی کاخ باغچه جوق یا همان کاخ موزه سردار ماکو خودنمایی می کند.
کاخ موزه زیبای باغچه جوق با 2 هزار مترمربع زیربنا در درون باغ بزرگی به وسعت 11 هزار مترمربع قرار گرفته است و درختان الوان میوه و زینتی اش چشم های هر گردشگری را به خود خیره می کند.
این عمارت مجلل از نمونه های منحصر به فرد باغ سازی در ایران است و درب آبی رنگ تخته ای با منگوله های دایره شکل، نخستین چیزی است که در حین ورود به این کاخ جلب توجه می کند.
پس از دالان ورودی، حیاطی رویایی چشم نوازی می کند، حیاطی با حوض زیبا که کناره هایش را فضای سبز مدور پوشانده و گل ها و درختچه های تزئینی، زینت بخش حیاط روبروی کاخ شده است.
کالسکه خاک گرفته سردار که در گوشه حیاط جای گرفته از جمله جاذبه های دیرینه ای است که در حیاط کاخ، گردشگران را به خود فرا می خواند و با وجود گذشت سال ها هنوز سالم است و خاطرات سردار و ابهت آن روزها را در ذهن تداعی می کند.
تراس گچبری شده با آجرهای رنگی و پلکانی خیره کننده از 2 سو، جایگاه را به حیاط متصل می کند و گویی سردار دقایقی بعد از آنجا برای سخنرانی ظاهر خواهد شد.
ساختمان کاخ بنایی است قرینه، نیمی ایرانی و نیمی فرنگی و دیوارهای هر 2 قسمت با رنگ های طبیعی نقاشی شده است.
نیمه ایرانی با گل و بوته و زنان و مردان دوران قاجار و نیمه فرنگی با نقش کاغذ دیواری خانه های روسی قرن 19 و نقش و نگارهای اروپایی تزئین شده است.
طبقه نخست بنا شامل سالن ناهارخوری است که در نیمی از سقف آن سفره های ایرانی با کباب، چلو، خورشت و دوغ و مردان ایرانی نقاشی شده و در نیمه دیگر میز، غذایی به سبک اروپایی با گل و شمع و زنان و مردانی فرنگی ترسیم شده است.
محوطه ناهارخوری به سالن انتظار و محل پذیرش ملاقات های رسمی متصل است و در مرکز بنا، حوضخانه ای آئینه کاری شده با دیوارهای گچبری قرار دارد که سایر بخش های کاخ در پیرامون این تالار مرتفع شکل گرفته است.
راه پله ای که از 2 سوی بنا بازدیدکنندگان را به اتاق خواب، دفتر کار و شاه نشین ها رهنمون می کند، با مجسمه های سنگی تزئین شده است و تمامی تالارها و اتاق های طبقه دوم دارای انواع و اقسام مبل ها و کمدها و میزهایی است که هر یک حاصل هنر هنرمندان یک کشور فرنگی است.
پنجره های رنگی، کاغذ دیواری های گران قیمت از جنس مخمل با طرح گل و بوته و پرده های اشرافی نیز چشم هر بازدیدکننده ای را خیره می کند.
شیشه های استفاده شده در این بنا، طبق گفته ها بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی خاصیت حشره کشی دارد و این موضوع انسان را به فکر فرو می برد.
بخشی از باغ در پیرامون کاخ اصلی دارای طرحی از پیش اندیشیده و تقریبا منظم و محصور است؛ این محوطه توسط نرده های چدنی زیبایی از سایر بخش های باغ جدا شده است که تقریبا نقشی همچون اندرونی ایفا می کند.
در بخش هایی از محوطه، آثاری از کف سازی سنگی هنوز باقی مانده و نمای خارجی بنا با مجسمه های گچی که سردرها و نرده های گچی لبه بام را زینت داده، تزئین و ساختمان سنگی یا آشپزخانه کاخ با سنگ های صیقلی و تراش خورده ساخته شده است.
استخر بزرگ باغ که جوی آبی از آن به قسمت های مختلف باغ جاری است از دیگر دیدنی های باغچه جوق به حساب می آید.
آثاری که در کاخ موزه باغچه جوق به نمایش گذاشته شده شامل اشیا و لوازم زندگی سردار ماکوست که از سوی حکام و دربار روسیه برای اقبال السلطنه ارسال شده بود.
این اشیای جالب توجه و دیدنی در طبقه اول و دوم ساختمان مرکزی به نمایش گذاشته شده است و شامل انواع مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزئین های برجسته برنزی و رویه مخمل و نقش ها کنده کاری شده ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه است.
کاخ باغچه جوق به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی ترکیه و اروپا اهمیت توریستی زیادی دارد و شاید سردار نیز به همین دلیل این روستا را برای اقامت و ساخت کاخ انتخاب کرده است.
شهر مرزی بازرگان به عنوان نقطه خروجی مرز ایران به ترکیه در دامنه کوه آرارات قرار گرفته و این منطقه نقطه انتهایی مسیر جاده ابریشم در ایران که از پل خاتون در مرز ترکمنستان شروع شده است و پس از عبور از استان های خراسان، سمنان، تهران، قزوین، زنجان و آذربایجان غربی عبور می کند، محسوب می شود.
این شهر از طرف شمال در یک کیلومتری کشور ترکیه و از طرف شمال شرقی با جمهوری خود مختار نخجوان هم مرز است و مهمترین گمرک زمینی کشور در این شهر قرار دارد و به عنوان دروازه اروپا به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی کاخ موزه باغچه جوق را متعلق به دوره قاجاریه دانست و گفت: این کاخ به دستور تیمور تیموری، معروف به اقبال السلطنه ماکوئی ساخته شد و یکی از حکام مقتدر وقت و از سرداران مظفر الدین شاه بود.
جلیل جباری ادامه داد: ویژگی های منحصر به فرد این کاخ آنقدر چشمگیر بود که دولت پهلوی در سال 1353 شمسی آن را از وارثان سردار ماکو خریداری کرد و بعد از انجام تعمیرات ضروری آن را برای بازدید عموم آماده کرد و نام کاخ موزه را بر آن گذاشت.
وی اضافه کرد: خانواده سردار ماکو تا سال 1353 شمسی در این کاخ زندگی می کردند و پس از مرمت و بازسازی محوطه و ساختمان آن از سال 1358 شمسی به منظور بازدید عموم افتتاح شد؛ این کاخ موزه در سال 1366 شمسی در اختیار میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.
به گزارش ایرنا شهر ماکو در سر حد چهار کشور ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار دارد و دارای موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی است و بر اساس همین اهمیت، روس ها در زمان جنگ جهانی راه آهنی از شاه تختی به ‘ دوغوبایزید’ احداث کردند که از شهر ماکو می گذشت و نزدیک به 150 کیلومتر آن در خاک ایران بود ولی اکنون مسیر این خط آهن غیر قابل استفاده است.
این شهر از شمال به رود آراز، از طرف مغرب به کدوک کلامه (سرحد ترکیه) از طرف مشرق به پل خداآفرین آراز و از طرف جنوب به خاک ترکیه و خوی محدود می شود.
پوشش گیاهی، رودها، چشمه ها، غارها، آبشارها، آب و هوای مناسب، مردم مهمان نواز، لباس های محلی رنگی، صنایع دستی و دست بافته های عشایر ماکو از ظرفیت های کم نظیر گردشگری در شمال غرب کشور است که مسافران زیادی را به سوی خود جذب می کند.
دخمه سنگی فرهاد، عمارت کلاه فرنگی، کاخ باغچه جوق، حمام تاریخی ماکو، پل پنج چشمه، قره کورپو (پل سیاه)، پل قلعه جوق، کوه قیه، کوه چرکین، ساختمان بیمارستان قدیمی ارتش و سد بارون از جمله جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید.
ماکو از شهرهایی است که در دره بنا شده و به وسیله ی رود پرآب زنگمار به 2 قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است؛ قسمت جنوبی شهر در دامنه ی کوه سبد قرار گرفته و آبادی چندانی ندارد ولی بخش شمالی آن که در دامنه ی کوه قیه قرار دارد، آبادتر است.
شهری که یادگاری از دوران اورارتوهاست از سمت غرب و شرق نیز به جلگه های ‘قلعه دره سی’ و ‘چای باسار’ منتهی می شود و به دلیل محصور بودن در بین 2 کوه، نام داش ماکو یا شهر سنگی به خود گرفته است.
8137/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


آذربايجان غربي


باغچه جوق