گردشگری و توریسم

استقبال کم نظیر مردم نیکشهر از مسافران نوروزی

به گزارش ایرنا مردم نیکشهر پس از ادای احترام و سلام به مسافران و گردشگران نوروزی به آنان می گویند«په نیکشهرِ شهرستانا وش آتکی» یعنی به شهرستان نیکشهر خوش آمدید.
شهرستان نیکشهر واقع در قلب بلوچستان، برخلاف تصور برخی از هموطنان منطقه ای خشک و کویری نیست بلکه با حدود بیش از 400 جاذبه طبیعی، تاریخی و تفریحی و متنوع بویژه در فصل بهار همراه با تولد دوباره طبیعت پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است.
این شهرستان با 396 روستا، چهار بخش بنت، لاشار، آهوران و مرکزی و 143 هزار نفر جمعیت در فاصله 510 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
آب و هوای نیکشهر در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است. بادهای باران آور موسمی در فصل تابستان و بادهای باران آور غربی در فصل زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران می شود.
این شهرستان علاوه بر آثار تاریخی حائز اهمیت با داشتن جاذبه های طبیعی فراوان نظیر نخلستان های قدیمی، باغات میوه های گرمسیری، شالیزارهای برنج هیچان، چشمه های آبگرم و آبشارهای طبیعی لاشار و نکهچ به عنوان یکی از قطب های ویژه گردشگری در سطح استان پر جاذبه سیستان و بلوچستان به حساب می آید.
چشمه های نیکشهر به سبب داشتن املاح معدنی، خواص طبی و شفا بخش برخی بیماری ها همواره پذیرای گردشگران بسیاری بوده است.
روستاهای شگیم و نکهچ، میشود، گرگان، بلپیر، بنت، شالمال و تنگه سرحه و غیره از جمله مهمترین مناطق گردشگری شهرستان نیکشهر محسوب می شوند.
فرماندار نیکشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح اقدامات استقبال از مسافران نوروزی اظهار داشت: نشست های مختلفی با حضور اعضای ستاد نوروزی شهرستان تشکیل و تمامی تمهیدات لازم برای استقبال از مسافران و گردشگران اندیشیده شده است.
صاحب گل صالحی افزود: یکی از مشکلات همیشگی مسافران و شهروندان کمبود سوخت بوده که امسال جایگاه های عرضه سوخت به طور منظم بازدید و روال عرضه بنزین در آنها عادی است.
وی آماده سازی مکان های تفریحی و گردشگری، مجتمع خدمات رفاهی، برگزاری جشن نوروزگاه در سه راهی نیکشهر را از جمله برنامه های استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی عنوان کرد.
فرماندار نیکشهر بیان کرد: ‌نمایشگاه بهارگاهی با همکاری و همراهی دهیاری ها و بخشداری مرکزی راه اندازی شده و این یک فرصت استثنایی برای آشنایی با هنرهای بومی و محلی روستاهای بخش مرکزی این شهرستان در ایام نوروز است.
وی آماده سازی سفره های هفت سین در سطح شهر و میدان امام خمینی(ره)، زیباسازی پارکها و ساماندهی سرویس های بهداشتی، لکه گیری و ترمیم آسفالت معابر سطح شهر، نصب بنر شعار سال و هماهنگی با اصناف مختلف از دیگر برنامه های مهم برای استقبال بهتر از مسافران نوروزی در نیکشهر بوده است.
به گزارش ایرنا طبیعت زیبا، چشمه های جوشان، وجود باغ های میوه و مرکبات سردسیری و گرمسیری، نخلستان های سرسبز و آبشارهای پر آب روستاها، شهرستان نیکشهر را به یکی از مقصدهای گردشگران ایرانیان تبدیل کرده است.

**تنگ سرحه
تنگ سرحه با 23 کیلومتر طول در 55 کیلومتری شمال غربی نیکشهر واقع شده و جاده ای که از این منطقه عبور می کند با ارتفاع زیادی از حاشیه رودخانه که در برخی از قسمت ها به بیش از 40 متر از حاشیه رودخانه می رسد به این منطقه جذابیت بیشتری بخشیده است.
وجود آب جاری و روان با چشمه های آبگرم، پل های تاریخی از جمله پل دادشاه با نمایی بسیار زیبا گونه های منحصر بفرد گیاهی که نادرترین آن گونه گیاهی گز روغن است و باغات میوه، نخل های تنومند و زمین های شالیزار در حاشیه رودخانه به صورت پلکانی از دیگر جاذبه های این تنگه زیبای تاریخی بشمار می روند.

**منطقه گردشگری شگیم
روستای شگیم در 28 کیلومتری مرکز شهر نیکشهر از توابع بخش مرکزی دهستان هیچان واقع شده است و راه این روستا از سه راهی هیچان و شگیم به فاصله 12 کیلومتری از محور ترانزیتی چابهار – نیکشهر – ایرانشهر قرار دارد.
روستای شگیم به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری- تفریحی یکی از زیباترین روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان است.
آبشارها، چشمه سارها، آب و هوای دلپذیر، باغ های پر میوه با محصولات کم نظیر گرمسیری و سردسیری در کنار خانه های مسکونی حاشیه رودخانه به صورت پلکانی، مناظر بدیعی را در شگیم ایجاد کرده است.
رودخانه شگیم از ارتفاعات کوههای چانف و برشک بخش آهوران سرازیر و پس از سیراب کردن زمین های کشاورزی حاشیه روستا و شهر نیکشهر به دریای مکران (عمان) می ریزد.
آبشارهای شندوک، کلگان و تاسکان نیز از دیگر جاذبه های منحصر بفرد و تامل برانگیز شگیم است.
روستای زیبای شگیم شامل دو روستا (شگیم بالا و پایین )دارای چشم اندازهای دل انگیز و دل نواز است.

**منطقه گردشگری گرگان
منطقه گردشگری گرگان در 60 کیلومتری شمال نیکشهر و قسمت شمالی دهستان مهبان از توابع بخش مرکزی قرار گرفته است.
گستره این منطقه گردشگری 200 هکتار با جمعیتی بالغ بر 230 خانوار است. ارتفاع آن از سطح دریا در بلندترین نقطه به هزار و 500 متر می رسد و کوههای بلند آن ادامه بلندترین ارتفاعات شهرستان یعنی کوههای آهوران است.
طبیعت سرسبز، چشمه های جاری آب، دره های عمیق که دو طرف آن را درختان سر سبز خرما، انجیر و انواع مرکبات و میوه های سرد سیری نظیر سیب و هلو فرا گرفته از جاذبه های طبیعی این منطقه گردشگری قلمداد می شوند.

**منطقه گردشگری بلپیر
منطقه گردشگری بلپیر در 17 کیلومتری غرب نیکشهر به طرف بخش بنت و از توابع بخش مرکزی این شهرستان است.
گستره این منطقه 35 هکتار است که 22 هکتار آن را مزارع کشاورزی و نخلستان تشکیل داده و دارای جمعیت 450 نفری است.
از مزیت های منطقه وجود رودخانه پر آب زاران، نخلستانها و باغات کشاورزی در دو طرف رودخانه می توان اشاره کرد که یکی از تفرجگاه های بسیار زیبا در بخش مرکزی به شمار می رود و مهمترین محصولات آن خرما، مرکبات، انبه، یونجه و انواع سبزیجات است.

**شالمال یا شالمار
منطقه شالمال در 13 کیلومتری نیکشهر و شرق روستای جلائی کلگ از توابع بخش مرکزی قرار دارد.
از مزیت های شالمال می توان به وجود آبشار بسیار زیبا اشاره کرد که آب زلال آن سرتاسر منطقه را فرا گرفته و طبیعتی بسیار سرسبز و دلنشین را ایجاد کرده است.
وجود حیواناتی نادر چون خرس سیاه این منطقه را در محدوده مناطق حفاظت شده استان سیستان و بلوچستان قرار داده است.

**آبشار روک
آبشار زیبا روک با 53 متر ارتفاع در چهار کیلومتری منطقه گردشگری شالمال قرار دارد و طبیعتی بکر و زیبا برای طبیعت گردان و کوهنوردان ایجاد کرده است.

**چشمه آب معدنی چانف
چشمه معدی چانف در فاصله حدود 100 کیلومتری شهرستان نیکشهر از توابع بخش لاشار و در فاصله 18 کیلومتری چانف مرکز بخش آهوران واقع شده است.
آب این چشمه دارای املاح معدنیست و خاصیت طبی معروف این آب تاثیر مهم آن در دفع سنگ کلیه است.

**آبشار گلیک
یکی ازمکان های تفریحی و گردشگری نیکشهر آبشار گلیک در بخش لاشار حوزه دهستان لاشار جنوبی در روستای جاکس است.
این آبشار که یکی از زیباترین آبشارهای منطقه است 6 متر ارتفاع دارد و بصورت پلکانی با حوضچه های زیبا و صخره ای نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
وجود پوشش گیاهی نادر وگیاهان دارویی در مسیر آبشار از دیگر جاذبه های دیدنی این آبشار است.
این آبشار در فاصله 69 کیلومتری نیکشهر و یک و نیم کیلومتری روستای جکس در کنار جاده ترانزیتی چابهار به ایرانشهر قرار دارد.
3043**3213

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


استقبال از گردشگران


زيبايي هاي نيكشهر