گردشگری و توریسم

تالاب ‘کانی برازان’ مهاباد میزبان علاقه مندان به طبیعت

به گزارش ایرنا، تالاب کانی برازان مهاباد که به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز از آن نام برده می شود، این روزها با ورود انواع پرندگان مهاجر به بهشتی برای پرندگان تبدیل شده که طبیعت گردان و علاقه مندان به حیات وحش را به سوی خود فرامی خواند.
آوای پرهیاهو و دلنشین این پرندگان فضای نشاط انگیز و مفرّحی را برای دیدار علاقه مندان به پرندگان در این تالاب به وجود آورده است.
این تالاب بین المللی یکی از مهمترین و زیباترین آبگیرهای غرب کشور است که به دلیل موقعیت و شرایط جغرافیایی خاص، در برخی فصول سال از جمله بهار به کانونی برای جذب طبیعت گردان و به مامنی مطمئن برای پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است.
تالاب بین المللی کانی برازان که از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود، همه ساله در تعطیلات نوروز میزبان علاقه مندان به طبیعت به ویژه دوستداران پرندگان است.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای «قره داغ» واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
کانی برازان، تقریبا در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این امر از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است و آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
در این تالاب زیبا، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 120 مترمربع احداث شده است که با داشتن امکاناتی نظیر دوربین و تلسکوپ، این فرصت را به گردشگران می دهد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.
براساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است.
این تالاب مابین روستاهای «خورخوره» و «قره داغ» و در منطقه دشت شهرویران این شهرستان واقع شده و برای رفتن به آن باید در مسیر کمربندی دارلک مهاباد و در نزدیکی روستای «حاجی خوش» وارد جاده فرعی شده و پس از عبور از روستاهای «گابازله» و قره داغ با یک جاده خاکی از میان زهکش ها و زمین های کشاورزی عبور کرد تا تابلوی منطقه شکار ممنوع کانی برازان نمایان شود.
این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصر بفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی شده بود، نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی نیز محسوب می شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد می گوید: در آخرین سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر بیش از 50 هزار بال از 110 گونه خشک زی و آبزی در این تالاب ثبت و مشاهده شد.
فاروق سخنور اظهار داشت: این پرندگان شامل غاز خاکستری، انواع مرغابی و اردک، پلیکان سرسفید و گونه های کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند اردک سرسفید و اردک مرمری هستند.
وی با اشاره به اینکه ورود پرندگان به تالاب «کانی برازان» این زیستگاه را دیدنی تر از قبل کرده است، افزود: شرایط زیست محیطی مناسب و وجود آب کافی، تالاب کانی برازان را به یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل کرده است.
سخنور افزود: تالاب کانی برازان به دلیل وضعیت زیستی و امنیت مناسب آن، به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های مهم پرندگان در شمال غرب کشور تبدیل شده است که همه ساله پذیرای شمار زیادی از انواع پرندگان مهاجری است که در مسیر پرواز خود وارد این تالاب می شوند.
وی گفت: تمهیدات و تجهیزات لازم از جمله تلسکوپ و دوربین در برج پرنده نگری این تالاب استقرار یافته است تا علاقه مندان به طبیعت به ویژه پرندگان قادر به مشاهده پرندگان این تالاب باشند.
مدیرعامل انجمن حمایت از حیات وحش تالاب کانی برازان نیز گفت: امسال به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی از جمله بارندگی های مناسب، تراز آب در این تالاب بالارفته و ورودی آب به آن نیز افزایش پیدا کرده است.
محسن معارف پناه افزود: این شرایط موجب شده تا امسال ده ها هزار بال انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی وارد این تالاب شوند که در میان آنها پرندگان نادری چون اردک سرسفید نیز به تعداد زیاد مشاهده می شود.
وی اضافه کرد: اعضای این انجمن نیز در این تالاب حضور دارند و با همکاری اداره حفاظت از محیط زیست ضمن صیانت از این تالاب کار راهنمایی گردشگران را نیز عهده دار هستند.
معارف پناه گفت: سالانه هزاران نفر از گردشگران و پرنده نگاران داخلی و خارجی از این تالاب دیدن می کنند که ضمن رصد پرندگان، مطالعات علمی و تحقیقاتی خود را نیز در این زمینه انجام می دهند.
مدیرعامل انجمن حمایت از حیات وحش تالاب کانی برازان ادامه داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون نیز بیش از یکهزار و 500 گردشگر و علاقه مند به طبیعت از این تالاب زیبا بازدید کرده اند.
وی افزود: پیش بینی شده است با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در روستاهای خورخوره و قره داغ که در جوار این تالاب واقع شده اند زمینه لازم برای اقامت گردشگران نیز در این تالاب فراهم شود.
تالاب بین المللی کانی برازان که نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز محسوب می شود زمینه بسیار مناسبی را نیز برای پرنده نگری که شاخه ای از بوم گردی یا اکوتوریسم محسوب می شود را فراهم کرده است.
این نوع تفریح بسیار جذاب تنها با رفتن به دامان طبیعت و به ویژه حاشیه تالاب ها با تماشای انواع پرندگان زیبا میسر شده و چند سالی است در کشور ما نیز طرفدارانی پیدا کرده و به تدریج نیز در حال افزایش است.
این تالاب با ویژگی های منحص بفرد خود می تواند علاوه بر جذب گردشگران عادی، میزبان پرنده نگرانی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور نیز باشد.
در شهرستان مهاباد علاوه بر دو تالاب بین المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، تالاب های فصلی دیگری از جمله حسن خان، گروس، داشخانه، قوپی باباعلی و قره قشلاق وجود دارد و همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.
شهرستان مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
گزارش از : منوچهر صمدی
6185/2093

انتهای پیام /*


علمي آموزشي


حفاظت محيط زيست


تالاب كاني برازان


گردشگران نوروزي