گردشگری و توریسم

طبیعت زیبای دزفول در نوروز خودنمایی می کند

به گزارش ایرنا با ورود به شهر دزفول نگین سبز خوزستان با چشم اندازهایی روبرو می شویم که برای هر دوستدار طبیعتی جذاب است. وجود رودخانه خروشان دز در کنار آسیاب های آبی و پل ساسانی هر رهگذری را وادار به توقف، ثبت و استفاده از این طبیعت زیبا می کند.
رودخانه‌ دز که از رشته کوه زاگرس میانی سرچشمه می ‌گیرد با عبور از سد دز مناطق تفریحی چون چال کندی و سد تنظیمی علی کله خلق می کند که به دلیل زیبایی خاص خود سالانه هزاران نفر را به سوی خود می کشاند و نقش ویژه ای در اقتصاد، گردشگری و کشاورزی منطقه دارد.

** رودخانه دز، خروش آبی زلال
رودخانه خروشان دز با ورود به روزهای گرم سال نیز به یکی از مقاصد اصلی گردشگران استان خوزستان و استان های همجوار تبدیل می شود.
بوستان های ساحلی دز از جمله علی کله، رعنا و دولت به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری مسافران نوروزی مطرح هستند که در فصل بهار و تابستان مملو از گردشگر است.
دز به عنوان یکی از پرآب ترین رودخانه های کشور زیستگاه گونه های جانوری چون رودک عسل خوار، لاک پشت فراتی و سمندر لرستانی است.
قرار گرفتن رودخانه دز در کنار پل باستانی، بافت قدیم و آسیاب های آبی، میراث فرهنگی را به فکر ثبت این مجموعه آثار طبیعی تاریخی در لیست آثار جهانی انداخت.

**آبشار شوی اعجاز طبیعی دزفول
جاذبه های آبی یکی از پرطرفدارترین مقصدهای گردشگری محسوب می شوند که شهرستان دزفول با داشتن رودخانه دز، آبشار شوی و رودخانه فصلی در کنار جنگل ها و بیشه زارهای زیبا و کوهستان شگفت انگیز شهیون و سردشت مناظری زیبا خلق می کند که گردشگران این مناطق را به عنوان منطقه هدف به دیگران توصیه می کنند.
آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این آبشار به ارتفاع حدود 85 متر و عرض 70 متر در دل رشته کوه زاگرس از جمله جاذبه های طبیعی و گردشگری شمال استان خوزستان بوده و از ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است.
به گزارش ایرنا این آبشار یکی از بزرگترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در دهستانی به نام شوی از توابع بخش شهیون در فاصله حدود 100 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد.

** جنگل های دز، نمایش زیبایی طبیعت
فضای کوهستانی و دشت های زیبای مسیر بخش های سردشت و شهیون در کنار روستاهای گردشگری منحصربفرد این بخش ها، از جاذبه های طبیعی شهرستان دزفول هستند که در نوروز خودنمایی کرده و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری هستند.
جنگل های دز شامل منطقه حفاظت شده دز، پارک ملی دز و منطقه پیشنهادی حفاظتی در محدوده زاویه ها و بیشه عباس آباد دزفول به مساحت 18 هزار هکتار یکی دیگر از زیبایی های نوروز در دزفول هستند که می توانند به محیطی دلنشین برای استراحت و تفریح گردشگران تبدیل شود.
پارک ملی دز به عنوان محل زیست گوزن زرد ایرانی با وجود گونه های منحصر بفرد گیاهی و منطقه حفاظت شده دز شامل پناهگاه و حیات وحش غنی در کنار چشم اندازهای زیبای طبیعی یکی از جاذبه های اکوتوریستی استان خوزستان بوده که در محدوده شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان واقع است.
منطقه دز علاوه بر اکوسیستم جنگلی به عنوان آخرین بازمانده جنگل های نیمه گرمسیری ایران دارای تالاب های کوچک زیبایی است.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با حضور گردشگر در طبیعت معمولا آسیب هایی به این نعمت خدادادی وارد می شود لذا در حفظ آن بکوشیم و هیچ اثری از جمله زباله از خود به جا نگذاریم.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول یکی از سیاست های دولت در آستانه نوروز و سال 98 را نشاط اجتماعی دانست و اظهار داشت: نشاط اجتماعی پادزهر سیاست نا امیدی دشمن است لذا باید با برگزاری مجموعه برنامه های فرهنگی هنری و نشاط آفرین روحیه نشاط را در شهروندان بالا برد.
محمد حیدری افزود: تمام امکانات شهرستان برای استقبال از میهمانان نوروزی بسیج شده اند و با برگزاری نشست های مختلف ستاد نوروزی به یکی از فعال ترین ستادهای نوروزی استان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه کمپ های نوروزی برای استقرار میهمانان نوروزی آماده شده اند، گفت: تمهیدات ترافیکی در شورای ترافیک شهرستان دیده شده و ملاحظات امنیتی نیز در نظر گرفته شده است.
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با پیش بینی حضور بیش از 2 میلیون مسافر نوروزی در این شهرستان افزود: هدف مسئولان باید خدمتگزاری به مردم و میهمانان باشد لذا شهرداری و سایر دستگاه های خدمات رسان باید تمام تلاش خود را خدمت رسانی به مردم بکار گیرند.
وی اظهار داشت: با توجه به جذب اعتبارات لازم، بهسازی جاده های ورودی و داخلی شهر دزفول باید مورد توجه قرار گیرد که این اقدامات باید در پرتو مدیریت مردم محور انجام شوند.
حیدری افزود: طبق هماهنگی با صدا وسیمای مرکز استان خوزستان گروهی به دزفول سفر کرده و تمام ظرفیت های گردشگری، طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این شهرستان را به تصویر کشیده اند و پخش خواهند کرد.

7278/3022

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


نوروز


دزفول