گردشگری و توریسم

گردشگران خاطره ای خوش را در بندر هخامنشیان تجربه کنند

به گزارش ایرنا «تیس» روستایی تاریخی و یکی از بنادر مهم ایران در جوار دریای مکران در زمان هخامنشیان بوده و بیشتر به «تیز» و «طیس» مشهور است.
روستای تاریخی تیس تنها محدوده منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان است که 33 جاذبه طبیعی، تاریخی و دیدنی دارد و پذیرای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در ایام نوروز است.
تیس در گذشته مکانی برای صادرات و واردات کالاها از آسیای شرقی و هند بوده که ابتدا کالا به این بندر وارد و سپس به مناطق مختلف خاورمیانه، آسیای میانه و قفقاز ارسال می شدند.
این روستا با قدمت تاریخی بالا در دهانه خلیج چابهار واقع شده که در یک سوی این دهانه بندر چابهار و در سوی دیگر بندر کنارک قرار دارد.
تیس میان 2 کوه «فیل بند» و «شهباز بند» قرار گرفته و رودخانه لاوری از میان این روستا می‌ گذرد.
این روستا از مراکز عمده سوزن ‌دوزی بلوچستان است که محصولات سوزن‌ دوزی در آن بیشتر از سوی زنان روستا تولید می ‌شود.
تیس دژی به نام قلعه پرتغالی‌ ها دارد که از دیدگاه دیرینگی و نوع معماری شایان توجه گردشگران و جهانگردان بسیاری است.
تیس در سده‌های اولیه اسلامی نیز بندری مهم بوده که از جمله «مقدسی» مورخ سده چهارم هجری از رونق این بندر سخن رانده است.
فردوسی از تیس (تیز) در شاهنامه یاد می ‌کند هنگامی ‌که فرمانده جنگ با توران اشکش، همراه با قوم بلوچ به توران حمله می‌کند و در برگشت به مکران می‌رود این سروده را می سراید:
چو آگاه شد اشکش آمد براه/ ابا لشکری ساخته پیش شاه
همه تیز و مکران بیاراستند/ ز هر جای رامشگران خواستند
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روستای تیس تنها روستای محدوده منطقه آزاد و از روستاهای هدف گردشگری با داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
عدنان حسینی افزود: بندر صیادی و گردشگری تیس، قلعه پرتغالی ها، گورستان و مقبره های تاریخی قبرستان اجنه، خانه های سنتی، مناظر سرسبز با چشم انداز زیبا، غارهای صدفی، پلاژ ساحلی، برکه تمساح پوزه کوتاه، غارهای طبیعی، کوه های باستانی، باغ ملی طیس، سواحل مرجانی، صخره ای و مسجد جامع از مهمترین مناطق دیدنی این روستا هستند.
وی وجود نیایشگاه کنده شده در دل ارتفاعات شهبازبند در محلی به نام بان مسیتی، استحکامات نظامی و تدافعی را از دیگر نقاط قابل بازدید گردشگران عنوان کرد.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و مدیر گردشگری منطقه آزاد چابهار ادامه داد: غارهای طبیعی و مصنوعی این روستا به صورت مقبره یا نیایشگاه از دوران اسلامی در همان محل بان مسیتی باقی مانده و چهار نوع مختلف قبر از نظر ظاهر و شیوه تدفین در آن دلایلی مستحکم بر قدمت بالای این روستاست.
وی با بیان اینکه این روستا حدود هشت هزار نفر جمعیت دارد خاطرنشان کرد: خانه های بومگردی و سنتی مردم روستا برای اسکان و پذیرایی مسافران آماده شده است.
به گزارش ایرنا، سواحل زیبای صخره ای، مرجانی، ماسه ای دریای عمان (مَکُّران) در محدوده چابهار و کنارک به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران و به عنوان یکی از 10 نقطه مهم راهبردی جهان از جاذبه های دیدنی برای گردشگران در طول سال به ویژه ایام نوروز است.
در مجموع بیش از 700 منطقه تفریحی، طبیعی، تاریخی و گردشگری سواحل مَکُّران آماده استقبال و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.
روستای تیس در پنج کیلومتری شمال غرب بندر چابهار و در محدوده منطقه آزاد چابهار واقع شده است.
چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارد.
3043**3213

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


بندر هخامنشي تيس


چابهار