گردشگری و توریسم

پاکدشت؛ جلوه گاه گلهای زیبای نوروزی

به گزارش ایرنا، پاکدشت یکی از شهرستان های استان تهران است که به دلیل قرار گرفتن در مسیر مواصلاتی شرق کشور و محور امام رضا(ع)، در ایام نوروز اهمیت ویژه ای می یابد و بسیاری از زائران حرم امام هشتم شیعیان، ساعتی را در این شهرستان سپری می کنند.
آنتوریوم، ژربرا، رز، میخک، استرومربا، استرلیتزیا ، لیسیانتوس، مریم و گلایول تنها بخشی از انواع گل هایی که در صدها هکتار گلخانه شهرستان پاکدشت بعمل آمده و به نقاط مختلف کشور و منطقه صادر می شود؛ این ظرفیت موجب شده تا پاکدشت مقصد گردشگری شود و مسافران نوروزی ضمن بازدید از مراکز عرضه گل، به طور مستقیم گل و گیاه مورد نیاز خود را تهیه کنند.
از سوی دیگر این شهرستان به دلیل استقرار چهار شهرک صنعتی فعال و سه هزار واحد تولیدی، قطب صنعتی استان تهران نیز محسوب می شود؛ همچنین زیرساخت های مناسب این شهرستان از قبیل وجود 2 بیمارستان دولتی، اماکن اقامتی، 2 پایگاه دائمی امداد جاده ای هلال احمر، یک مرکز اسکان مربوط به آموزش و پرورش و یک مرکز اسکان شهرداری ظرفیت های پاکدشت را برای تبدیل به یک مقصد گردشگری در تمامی فصول دوچندان می کند.
با این وجود ظرفیت های پاکدشت را نباید به گردشگری گل و گیاه محدود کرد چراکه این شهرستان آثار تاریخی تاریخی و گردشگری متعددی دارد که تاکنون در سایه سار این بهشت کوچک مغفول مانده است.

** کاروانسرای کبود گنبد
«کاروانسرای کبود گنبد» معروف به کاروانسرای شاه عباسی یکی از آثار تاریخی شهرستان پاکدشت است که در مرکز روستای کبود گنبد از توابع دهستان جمال آباد بخش شریف آباد واقع شده است؛ این کاروانسرا چهار ایوان دارد و از آجر، ساروج و لاشه سنگ بناشده است.
متاسفانه هم اکنون تمام بنای کاروانسرا توسط اهالی روستا تصرف و تصاحب شده و تخریب و تغییرات آن به حدی است که تشخیص ورودی ها و سایر عناصر معماری به سختی امکان پذیر است اما با توجه به نوع پلان و سایر مشخصه های معماری آن، کارشناسان امر قدمت کاروانسرای کبود گنبد را به دوره صفویه نسبت می دهند.

** عمارت ناصریه
این عمارت عظیم در شمال روستای جمال آباد و در حاشیه غربی جاده جمال آباد به روستای خسرو و در میان محوطه ای باز واقع شده است؛ این عمارت متعلق به ناصرالدین میرزا یکی از فرزندان مظفرالدین شاه قاجار بود.
ورودی اصلی عمارت ناصریه یک در چوبی دو لنگه منبت کاری شده است که بر روی یکی از لنگه های این در و بر روی یک ورق فلزی بیضی شکل، کتیبه ناصریه بصورت نقش برجسته دیده می شود.
این عمارت به صورت دو طبقه و با پوشش سقف شیروانی و از آجر و ملات گل ساخته شده است.

** تپه تاریخی تریاق قلعه
این تپه باستانی در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی دهستان فیلستان و در جنوب جاده فیلستان به پویینک واقع شده و ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف حدود 12 متر و دارای وسعتی حدود 20 هزار متر مربع است.
تریاق قلعه در دوره اسلامی بر روی تپه تاریخی با استفاده از مصالح خشت و گل ساخته شده است؛ هم اکنون بخش هایی از برج و باروی قلعه باقی مانده و بر اساس سفال های بدست آمده از آن می توان قدمت تپه را به هزاره اول قبل از میلاد نسبت داد.
تریاق در اصطلاح زبان ترکی به معنای خاک است و این قلعه نزد اهالی منطقه به تریاق قلعه یعنی قلعه خاکی یا گلی معروف می باشد.

** کاروانسرای خاتون آباد
این کاروانسرا نیز در غرب بخش خاتون آباد در فاصله ده کیلومتری جنوب جاده اصلی تهران – خراسان واقع شده و در دوره قاجاریه و به سال 1238 هجری شمسی توسط روحانی معروف آن دوره مرحوم حاج ملاعلی کنی ساخته شده است.
طرح این بنای تاریخی ارزشمند از نوع چهاردیواری ایوانی بوده و دارای ایوان ورودی، صحن وسیع ، حجرات و اصطبل های ستون دار است.
بر روی سقف کاروانسرا 128 گنبد کوچک و کوتاه و 12 گنبد بزرگ و بلند قرار گرفته و کف حیاط ، حجره ها، دیوارها و ستون های کاروانسرا همگی از آجر چهارگوش استفاده شده و ملات بکار رفته گل و آهک بوده است.

** یخچال قدیمی روستای یبر
این یخچال قدیمی در فاصله دو کیلومتری شمال جاده اصلی تهران – خراسان و در کنار باغ اربابی روستای یبر واقع شده است.
این یخچال قدیمی که متعلق به دوره قاجاریه است، دارای گنبدی مخروطی شکل به ارتفاع تقریبی هفت متر می باشد که نمای بیرونی آن تماما با کاهگل اندود شده و سطح داخلی آن با آجر بصورت مطبق پوشش یافته است.

** امامزاده عون
بقعه متبرکه امامزاده عون در فاصله یک کیلومتری شمال شرقی روستای آفرین واقع شده که پیرامون آن را گورستانی فراگرفته است.
بنای بقعه شامل ایوان ورودی، دو ایوانچه در طرفین آن و اتاق گنبددار مقبره است که از بیرون دارای پلان چهارگوش و از داخل مدور می باشد که قوس های طاق نما تماما جناغی است و گنبد امامزاده نیز برروی شالوده طاق نماهای جناغی چهارگوشه اتاق پی ریزی و استوار گشته است.
همچنین در چهار طرف بنا حجره های جلو بازی با قوس جناغی با عمق حدود یک متر برای استراحت و نشستن زوار تعبیه شده است.
بنای اولیه و قدیمی بقعه با مصالح خشت و گل بوده و تاریخ آن نیز مربوط به اوایل دوره قاجاریه می باشد.

** درخت چنار روستای سعدآباد
این درخت چنار قدیمی از آن جهت از ارزش و اعتبار تاریخی برخوردار است که محل تاجگذاری آغامحمدخان قاجار است.
این درخت 700 ساله، در میان روستای سعد آباد در جنوب محور امام رضا(ع) واقع شده و نخستین مکانی است که آغامحمد خان قاجار در پای آن تاج سلطنت را بر سرگذاشت.
منطقه شمالی دشت ورامین در پایان دوران زندیه محل زندگی قاجارها بوده و هنوز هم روستایی به نام حسین آباد قاجار در این منطقه وجود دارد.
دو روستای سعد آباد و جمال آباد تا پیش از طرح اصلاحات ارضی به پسرمظفرالدین شاه تعلق داشت که پس از اصلاحات ارضی محمدرضا شاه، این دو روستا به کشاورزان واگذار شد.
گفته می شود که آغا محمدخان قاجار زمانی که می فهمد کریم خان زند در بستر مرگ است از شیراز به سمت تهران فرار می کند اما از ترس این که مبادا دروازه های شهر تهران را بسته و وی را شناسایی کنند، رهسپار دشت ورامین که محل سکونت قبیله خود بود، می شود؛ با ورود به منطقه سعد آباد، وی از ساکنان این منطقه می خواهد که اختلاف قومی و قبیله ای خود را کنار بگذارند و به خاطر مرگ کریم خان با هم متحد شوند تا بتوانند ایل قاجار را به حکومت برسانند و سرانجام نخستین آغامحمدخان ابتدا در این منطقه و سپس در تهران تاجگذاری می کند.
تهرام/7254//6139//9343

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


ظرفيت هاي پاكدشت


نوروز تهران