گردشگری و توریسم

سیر و سیاحت در دشتک زیبای دیل

به گزارش ایرنا،به اعتراف گردشگرانی که به دشتک دیل سفر کرده اند این منطقه سحرانگیزترین جادوی طبیعت هزار رنگ کهگیلویه و بویراحمد در فصل بهار است.
این دشت کوچک به راستی یک شاهکار بی مانند است که نه کلک خیال انگیز و نه گل واژه ها توان وصف آن را ندارد.
اینجا کوه و درخت و دره از قدرت لایزال الهی خالق بی همتا سخن می گوید.
دستک دیل با طبیعتی سرسبز، جنگل های بلوط، آب و هوای مطبوع در میان 2 کوه کاردی جاذبه ای بی نظیر در فاصله 27 کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران است.
عبور گله های گوسفندان با نوای نی چوپانان،مردان و زنانی که سوار بر چهارپایان از مسیرهای سخت برای حابه جایی مایحتاج خود در تکاپو هستند دشتک دیل را به اکو موزه گردشگری تبدیل کرده است.
اگرچه شهرستان گچساران با وجود دشت های سرسبز، رودخانه های خروشان،آب و هوای مفرح در فصل بهار،بناهای تاریخی به یادگار مانده از ایران کهن و بقاع متبرکه شاخص چون بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) موقعیتی بی نظیر برای گردشگری با سلیقه های مختلف به ویژه در نوروز است اما دشتک دیل شاهکار این زیبایی هاست.
گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست سبز، در هوای مطبوع تجربه ای به یادماندنی برای مسافران این نقطه است.
طبیعت گردان دشتک دیل خوراکی هایی مانند روغن حیوانی، عسل، مغز بنه را با خود به سوغات می برند.
این منطقه که در 184کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد850 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل بهار مطبوع و دلپذیر ، در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است.
گردشگرانی که به دشتک دیل سفر می کنند می توانند با زیارت آستان های مقدس امامزاده بی بی کریمه (س)، امامزاده علی (ع)، امامزاده بی بی رشیده (س)، بی بی کیهانه (س)، امامزاده میرحمزه (ع) و قدمگاه امام رضا (ع) روح معنوی به سفر خود ببخشند.
روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری است که بیش از چهار هزار نفر جمعیت دارد.
مردم روستای دیل به زبان فارسی و با لهجه محلی شیرین لری دیلی صحبت می کنند.
آثاری چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن که برخی از دوره ساسانیان به یادگار مانده است در این منطقه قرار دارند.
بیش از یک میلیون مسافر نوروزی سال گذشته از جاذبه های دیدنی شهرستان گچساران دیدن کردند.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت:دشت زیبای دیل با داشتن زیرساخت های گردشگری چون روشنایی، سکوبندی، مخزن ذخیره آب، سرویس های بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی امکان اقامت شبانه مقصد تعداد زیادی گردشگر در تعطیلات نوروز است.
الماس قبادی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مراکز راهنمایی و اطلاع رسانی به مهمانان نوروزی از مهمترین برنامه ریزی های انجام شده در تعطیلات نوروز امسال است.
وی تصریح کرد: نمایشگاه صنایع دستی سوغات و هدایای گچساران دارای 10 غرفه است و برنامه هایی مانند برپایی سیاه چادرهای عشایری، موسیقی زنده و پخت غذاهای سنتی در آن انجام می شود.
قبادی تصریح کرد: هنرمندان آثاری مانند البسه محلی، صنایع چوب، حصیربافی، سبدبافی و چرم دوزی خود را در نمایشگاه صنایع دستی، سوغات و هدایای گچساران عرضه می کنند.
وی اظهار کرد: برپایی دو ایستگاه راهنمای میهمانان نوروزی در ورودی و خروجی شهر دوگنبدان و کتابچه معرفی نقاط مختلف گردشگری، هتل ها و میهمانسراهای سطح شهر از دیگر برنامه های رفاهی برای مسافران نوروزی این شهرستان است.
فرماندار گچساران گفت: 400 نفر نیروی انسانی در حال خدمات رسانی به مهمانان نوروزی در این شهرستان هستند.
علی خوان پایه افزود:برنامه ریزی لازم با مشارکت ستادهای ده گانه خدمات سفر در گچساران برای پذیرایی مطلوب انجام شده است.
سرپرست آموزش و پرورش گچساران گفت: ستاد اسکان مهمانان نوروزی با هدف پیگیری مشکلات احتمالی اسکان مسافران نوروزی این شهرستان دایر شده است.
محمد شهبازی افزود: گردشگران ساکن در مدارس و سالن های اجتماعات دستگاه های اجرایی گچساران می توانند پیشنهادهای خود را خدمات رسانی مطلوب تر به این ستاد گزارش دهند.
وی بیان کرد: 320کلاس درس در قالب 42 آموزشگاه برای اسکان میهمانان نوروزی این شهرستان آماده شده است که متقاضیان می توانند برای اسکان به ستاد مرکزی مراجعه کنند.
سرپرست آموزش و پرورش گچساران ابراز کرد: مدارس طرح اسکان این شهرستان در قالب دو بخش درجه یک و درجه دو آماده اسکان گردشگران نوروزی است.
شهبازی از ساماندهی سه خوابگاه این شهرستان با 39 اتاق و 400تخت برای اسکان مسافران نوروزی در زمان بارندگی خبر داد.
وی تصریح کرد: اسکان مسافران نوروزی در مدارس از 28 اسفند97 تا 15 فروردین98در کلاس های درس شهرستان گچساران انجام می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آرامش بهاری در سه بقعه متبرکه شاخص گچساران از روز 28 اسفند امسال تا چهاردهم فروردین 1398 در سه بقعه متبرکه این شهرستان برگزار می شود.
طرح نوروزی آرامش بهاری یک طرح ملی و بین‌المللی است که باوجود مبلغان چندزبانه مورد استقبال گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است.
این طرح سال گذشته در سه هزار بقعه متبرکه کشور با چهار هزار تبلیغ کننده و 10 هزار عامل اجرایی برگزار شد.
حجت السلام سید نوراله جنتی پور اظهار داشت: بقاع متبرکه بی‌بی حکیمه خاتون (س)، کاکا مبارک (ع) و امامزاده جعفر (ع) در این شهرستان از بقاع متبرکه پیش بینی شده برای اجرای طرح آرامش بهاری در این شهرستان است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد همچنین از مستقر شدن روحانیون و مبلغان دینی به بقاع متبرکه شاخص گچساران در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برگزاری نماز جماعت و بازگو کردن احکام دین از مهمترین برنامه های این طرح فرهنگی است.
جنتی پور ابراز داشت: گسترده شدن سفره هفت سین نوروزی، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و تبلیغ دینی، اسکان زائران، ایجاد فضای مناسب برای زائران و مسابقات فرهنگی، پخش و توزیع بروشور امامزادگان و تأمین امنیت در بقاع متبرکه از فعالیت‌های ستاد نوروزی اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد در نوروز است.
وی گفت: بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه(س) به عنوان شاخص ترین بقعه متبرکه در سطح استان در طول ایام نوروز ،یکی از چهارده بقعه متبرکه مجری طرح نوروزی آرامش بهاری در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد است.
یک هتل چهار ستاره، یک مهمان پذیر، 6 باغ تفریحی، سه رستوران بین راهی ،چهار اردوگاه گردشگری ، یک کمپینگ اقامتی،چهار آژانس مسافرتی،چهار اردوگاه تفریحی و 10 سرویس بهداشتی از جمله زیرساخت های گردشگری گچساران است.
این شهرستان 50 جاذبه گردشگری طبیعی،تاریخی و مذهبی دارد.
باغ فردوس، دشت های دیل و گناوه،سواحل سد کوثر و حرم بی بی حکیمه (س) از جاذبه های مهم گردشگری در گچساران است که سالیانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران با مرکزیت شهر دوگنبدان در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


روستاي دبل


نوروز


گچساران