گردشگری و توریسم

سفیر ایران در بوسنی: نوروز تقویت کننده صلح جهانی است

به گزارش روز جمعه ایرنا از سفارت ایران در سارایوو، محمود حیدری در مراسم سنتی سلطان نوروز که در آن مفتی شهرهای تراونیک، بانیالوکا، روسای طریقت ها و صدها تن از مسلمانان بوسنیایی حضور داشتند، افزود: خداوند خالق زیبایی است، زیبایی ها را دوست دارد و نوروز نیز یکی از جلوه های این زیبائی است و آموزه های ارزشمندی برای بشریت دارد.
سفیر کشورمان اظهار کرد:هر آنچه سبب تحکیم دوستی ها و رفع کدورت ها و زنگارها شود مبارک است و نوروز نیز به عنوان نمادی از ارزش های اصیل انسانی عامل تحکیم پیوند های عمیق میان ملل مختلف جهان شده است.
سفیر جمهوری اسلامی گفت: در نتیجه تاثیرات ناشی از تبلیغات اسلام هراسی در جهان امروز شاهد وقایع ناگواری هستیم که نمونه اخیر آن را در مسجد نور نیوزیلند رخ داد و به شهادت قریب به پنجاه مسلمان نماز گزار انجامید.
حیدری افزود: نوروز مناسبت مبارکی است که تقویت کننده صلح جهانی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است.
سفیر کشورمان ضمن آرزوی ثبات و پیشرفت برای کشور بوسنی هرزگوین خاطر نشان کرد: ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار ملت بوسنی و هرزگوین قرار دارد.
‘عصمت عبدیچ’ مفتی شهر بانیالوکا بوسنی ضمن قدردانی از حضور سفیر ایران در این مراسم افزود: مسلمانان بوسنی میراث دار فرهنگی با سابقه ای طولانی هستند که برگزاری مراسم سلطان نوروز بخشی از آن است.
‘احمد افندی عادلوویچ’ مفتی شهر تراونیک بوسنی نیز طی سخنانی گفت: بهار نماد حیات، سلامتی و جوانی و بزرگترین نعمت انسان نیزحیات و سلامتی است که در بهار به انسان ها از سوی خداوند، یادآور می شود.
مفتی تراونیک افزود: مسلمانان این سرزمین به سنت گذشتگان خود روز اول بهار را گرامی می دارند و با حفظ وحدت در برابر اقدمات ضد اسلامی مقاومت می کنند.
‘هازیم حاجی میلیچ’ رئیس مسجد و تکیه مسعودیه نیز با تشکر از حضور سفیر و هیات ایرانی همراه در ویژه برنامه سلطان نوروز گفت: سنت جشن نوروز بیش از پنج قرن است که در منطقه بالکان و بوسنی قدمت دارد و طریقت های منطقه بالکان و بوسنی هرساله این ایام را پاس می دارند و برگزاری این مراسم معنوی همواره به عنوان نمادی از محبت و دوستی شناحته شده است.
سنت سلطان نوروز، نگرشی دوجانبه به نوروز باستانی و احترام به مقام امامت حضرت علی (ع) دارد و پیروان طریقت های منطقه بالکان برای این روز اهمیت بالایی قائل هستند و هر ساله به همین مناسبت این روز را جشن گرفته و آن را سلطان نوروز می‌نامند.
در ادامه این مراسم حاضرین به خواندن آیات قرآن‌مجید، اذکار و ادعیه پرداختند و اشعار زیبایی را در مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) قرائت کردند.
اروپام**436**1508

انتهای پیام /*


فرهنگي


مراسم سلطان نوروز


رفع كدورت ها


بوسني و هرزگوين