گردشگری و توریسم

روستای کندوان، نماد اعجاز طبیعت و تاریخ آذربایجان شرقی

به گزارش ایرنا، این روستای شگفت انگیز با خانه های مخروطی شکل و از جهتی شبیه کندوی زنبور عسل که نام کندوان نیز از آن گرفته شده است، با قدمتی هفت هزار ساله، آب و هوایی مسحور کننده و طبیعتی عجیب، همه ساله پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر از سراسر دنیاست.
از نکات قابل توجه این روستای توریستی، جاری بودن زندگی در خانه های صخره ای آن است که دو روستای دیگر شبیه آن در آمریکا و ترکیه فاقد این قابلیت هستند.
کندوان از جمله مناطق گردشگری خوش آب و هوا، طبیعی و تاریخی آذربایجان شرقی و جزو یکی از سه روستای شگفت انگیز جهان است که فقط دو نمونه از آن در آمریکای شمالی و کاپادوکیا ترکیه وجود دارد.
صخره های مخروطی شکل روستای شگفت انگیز کندوان در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی اسکو و 52 کیلومتری جنوب تبریز با حمله مغول ها در قرن هفتم هجری به مامنی برای روستائیان این منطقه تبدیل شد و این سکونت تا به امروز تداوم یافت.
امروزه آثار معماری صخره ای در اغلب نقاط جهان از جمله در ایتالیا، یونان، پرو، آمریکای لاتین و چین خالی از سکنه است و کندوان را به لحاظ برخورداری از سکونت در عصر حاضر می توان در جهان منحصر به فرد دانست.
طبیعت زیبا، آب و هوای مطبوع کوهستان، آب معدنی با خاصیت درمانی، هتل صخره ای و بازار سنتی، این روستا را به یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان تبدیل کرده است.
روستای تاریخی و طبیعی کندوان به عنوان قطب گردشگری در کشور مرکزیت چندین مرکز گردشگری دیگر از جمله روستای تاریخی حیله ور، مراتع توریستی ارشدچمن، کوه سلطان، دامنه های سرسبز شمالی کوه سهند و طبیعت زیبای اسکو را دارد.
آب معدنی گوارای کندوان که از دل یکی از تپه های این روستا می جوشد، از شهرت فراوانی برخوردار است و گفته می شود خاصیت درمانی بسیار بالایی در حذف سنگ کلیه و مثانه دارد.
این روستا که در 52 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بازارچه روستای کندوان نیز به نسبت وسعت و تعداد غرفه های فروش آن، یکی از پرمشتری ترین بازار های کشور محسوب می شود که در آن محصولات کشاورزی این روستا از جمله گردو، گیاهان دارویی، دوشاب (شیره)، عسل، بادام و گل محمدی به فروش می رسد.
در این بازارچه همچنین صنایع دستی زنان روستا شامل گلیم، جاجیم و روسری های کلاقه ای به فروش می رسد که طرفداران زیادی دارد.
روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال 1376 به شماره 1857 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
6120/3071

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


نوروز


كندوان