گردشگری و توریسم

ذخیره گاه جنگلی ارس در آبیک به ثبت فهرست آثار ملی رسید

به گزارش چهارشنبه شب ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در این خصوص گفت: در آخرین جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ذخیره گاه جنگلی ارس صمغ آباد واقع در روستای صمغ آباد شهرستان آبیک مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این اثر ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی طبیعی به ثبت رسید.
علیرضا خزائلی با اشاره به ویژگی‌های این اثر طبیعی گفت: محدوده ذخیره گاه جنگلی ارس صمغ آباد به وسعت 50 هکتار تنها محل رویش ارس در شهرستان آبیک به شمار می‌رود که در میان ارس‌ها از نهال تا درختانی با قدمت 800 سال وجود دارد.
وی اظهار داشت: این درختان به صورت پراکنده و نهال‌ها به صورت دانه‌زاد و ریشه‌زاد رویش داشته اند، حداکثر ارتفاع ارس‌ها و قطر تاج‌ها حدود 15 متراست و گونه‌هایی از نسترن، زرشک، آلوی وحشی و گردو نیز در میان آنها مشاهده می‌شود.
وی تصریح کرد: اثر مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم اثر بر عهده این سازمان است، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ شود، ممنوع است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین چهار اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت گردوی کهنسال روستای زناسوج در الموت غربی ، چنارکهنسال روستای پروان واقع در شهرستان آوج ، چنار کهنسال روستای نارنده واقع در بخش کوهین و مجموعه چنارهای روستای فانفین موسوم به هفت چنار واقع در بخش الموت غربی نیز به ثبت رسیدند که در مجموع تعداد آثار طبیعی ثبت شده قزوین در فهرست آثار ملی به 42 عدد افزایش یافته است.
شهرستان آبیک به مرکزیت شهری به همین نام در شرق استان قزوین قرار دارد.
3013

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


ميراث فرهنگي


ذخيره گاه جنگلي