گردشگری و توریسم

فریدن میزبان رهگذران بهار

به گزارش ایرنا، وقتی زمستان هنوز پابست زمین بود و در دو قدمی بهار سرمای استخوان سوز را به رخ زمان می کشید، فریدن در تکاپویی دلچسب و فرح بخش، برای خوشامد گویی به بهار و میزبانی از رهگذران مهیا شد تا به آخرین روز از سال کهنه رسید.
اکنون در آخرین روز از ماه اسفند سرشار از شادمانه های برفی، کهن دیار فریدن روسپید از یکرنگی فصل سرد شاهد به بار نشستن جوانه میزبانی در باغ با صفای نوروز است.
آری ، نوید عید می دهد شمارش شکوفه ها، یکی دو لحظه مانده تا تبسم بهارها، زمان آن رسیده تا مسافران و گردشگران با آمدنشان به این دیار، هوای دل عوض و شراره های خستگی ایام زندگی را از تن بدر کنند.
فرماندار فریدن در گفت و گو با ایرنا، از افزایش 30 درصدی اسکان مسافر در این شهرستان خبر داد و افزود: اسکان بیش از 2 هزار و500 هزار مسافر در طول شبانه روز در فریدن فراهم شده است.
به گفته وی در سالی که رو به پایان است 57 هزار مسافر در فریدن اسکان یافتند.
سید تقی معین الدینی افزود: همزمان با آغاز سال نو، مدارس، هتل، مهمانسرا، مهمان پذیر، خانه مسافر، زائر سرا و اقامتگاه بوم گردی برای میزبانی از مسافران آماده شده است.
رئیس ستاد خدمات سفر شهرستان فریدن اضافه کرد: علاوه بر محل های پیش بینی شده برای اقامت گردشگران، سه ایستگاه امنیت و سلامت ، یک ستاد استقبال از بهار نیز آماده استقبال و خدمات رسانی به مسافران است.
به گفته وی، رفتار نیکو، هم افزایی و خدمات رسانی شایسته زیباترین جاذبه ای است که می توان برای گردشگر رقم زد.
رییس اداره آموزش و پرورش فریدن به ایرنا گفت: 45 کلاس در پنج آموزشگاه شهرستان فریدن با درجه کیفیت الف و ب آماده پذیرایی از فرهنگیان در نوروز 98 است.
نیاز علی علائی افزود: برای راهنمایی مسافران و تسهیل اسکان آنان تابلوهای راهنما در نقاط مختلف منطقه نصب و نواقص موجود در تاسیسات مدارس اسکان نوروزی نیز رفع شده است.
مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فریدن در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: موزه مردم شناسی و بازارچه صنایع دستی فریدن در طول تعطیلات نوروز برای عرضه محصولات هنرمندان و آشنایی مسافران با تاریخ و هنرهای بومی منطقه دائر است.
به گفته وی نزدیک به 20 درصد اشتغالزایی این شهرستان مربوط به بخش صنایع دستی است.
سلیمی افزود: در زمان حاضر هفت کارگاه صنایع دستی در شهرستان پروانه کارگاهی دارند و 6 کارگاه دیگر در حال فعالیت هستند و تاکنون 180 مجوز کارت شناسایی، کارگاه انفرادی، مشاغل خانگی برای متقاضیان بخش صنایع دستی صادر شده است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن خاتم کاری، رودوزی های سنتی ، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، طراحی سنتی، قلمزنی، مشبک چوب، منبت چوب، مینیاتور، تذهیب، آینه کاری، میناکاری، زیور آلات سنتی، قلاب بافی، چرم دوزی و نقاشی روی چوب را از جمله رشته های فعال صنایع دستی این شهرستان برشمرد.
سلیمی افزود: تاکنون 27 اثر تاریخی شهرستان شامل 9 بنا و 18 تپه و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسیده و 11 اثر تاریخی در حال پیگیری برای ثبت ملی است.
به گفته وی مدرسه سنگی داران، حمام های تاریخی شهر دامنه و روستای سفتجان و دره بید، کلیسای روستاهای سواران، غرغن و سینگرد، زیارتگاه خویگان، کوشک عادگان و گل امیر، مسجد جامع چهلخانه و خلج، خانه تاریخی ملکی داران و خانه های تاریخی روستاهای موغان وسواران و دستکن های دامنه ، موغان و قوهک از مهم ترین بناهای تاریخی فریدن است.
مسئول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فریدن با بیان اینکه نقشه راهنمای مسافر به همراه مکان های دیدنی و ظرفیت های گردشگری فریدن در قالب بروشور آماده شده است، افزود: اقامتگاه بوم گردی پلاسجان واقع در روستای موغان، همچنین سه خانه مسافر در روستاهای حصور، دره بید و ازونبلاغ با تاکید بر معرفی ظرفیت های گردشگری محلی برای استفاده گردشگران در نظر گرفته شده است.
روستای موغان، از توابع بخش مرکزی شهرستان فریدن در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و اکثر اهالی آن به زبان ترکی تکلم می کنند .این روستا با کشف دستکن های تاریخی چهار طبقه در عمق 20 متری، شهرت یافت.قدمت این دستکن ها به بیش از 500 سال می رسد. اقامتگاه بوم گردی این روستا تنها اقامتگاه بوم گردی فعال در فریدن است که در نمایشگاه بوم گردی و صنایع دستی تهران در محل برج میلاد در سال 1396 نیز حضور پررنگ داشته است.
مانور نوروزی دستگاه های خدمات رسان عضو ستاد نوروزی فریدن نیز به تازگی برگزار شد و در آن وظایف و تمهیدات برنامه ریزی شده برای استقبال از مسافران به همه نهادها تفهیم و ابلاغ شد.
رییس شورای اسلامی شهر داران( مرکز فریدن) هم در گفتگو با ایرنا، از فضاسازی شهر متناسب با نوروز خبر داد و افزود: ستاداستقبال از بهار و مسافران نوروزی در ضلع شرقی پارک شقایق داران با غرفه های متنوع مانند سوغات و خوراک های محلی، صنایع دستی و اجرای برنامه های فرهنگی ورزشی مانند سال های گذشته فعالیت خود را آغاز کرد.
لیلا زمانی از نصب المان و چیدن سفره هفت سین در میادین شهر به همت هنرمندان و اعضای خانه فرهنگ و هنر فریدن خبر داد و افزود: فریدن در نخستین جشنواره ملی ‘سین هشتم’ که باهدف صیانت از ارزش ها، آداب و فرهنگ اصیل ایرانی و نوروز برگزار شد، به کسب رتبه دوازدهم نائل آمد، همچنین سال گذشته به دلیل تنوع و ایده پردازی در اجرای برنامه های استقبال از بهار از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان شایسته تقدیر شناخته شد.
به گزارش ایرنا، ‘هوای پاک و خنک’، ‘وجود مناظر چشم نواز’ و ‘واقع شدن در نقطه اتصال کشور به غرب استان’ سه مزیت منحصر به فرد شهرستان فریدن است که همه ساله موجب سرریز موج عظیمی ازمسافران و گردشگران به ویژه در فصل بهار و تابستان به این منطقه می شود.
به گفته مورخان، فریدن تغییر یافته نام فریدون و زادگاه کاوه آهنگر است، دیاری با خصوصیات اجتماعی و نژادی منحصربه فرد که به ‘سرزمین شش قوم’ معروف است.
پرتیکان نام باستانی فریدن، دیار پاری تاکن ها همان مردمان دلیر و شجاعی است که در تاریخ کهن خود برعلیه آشوریان با پنج قبیله ی دیگر، اتحادیه معروف مادها را تشکیل دادند. فریدن در زمان هخامنشیان ایالتی مهم، آباد و پررونق بوده است و تنها جاده آپادانا به شوش- پایتخت زمستانی هخامنشیان از این منطقه عبور می کرده است. در زمان ساسانیان فریدن دارای شهرها و روستاهای زیادی بوده که شاپور آباد مهمترین این مناطق به شمار می آمده است و بنای آن رابه شاپور دوم ساسانی نسبت می دهند ، در زمان صفویان این منطقه عمران و آبادی بیشتری یافت، در این زمان شاه عباس ارمنیان را از ترکمنستان کوچ داده و در برخی از مناطق ایران از جمله در فریدن ساکن کرد.
آب و هوای شهرستان فریدن نیمه مرطوب با تابستانی معتدل و زمستان بسیار سرد است .
وجود دست کن های شهر دامنه، شهر زیر زمینی 4 طبقه در روستای موغان و انواع کلیساها و بناهای تاریخی، منطقه نمونه گردشگری به نام های ‘دره بید بالا’ و ‘تفرج گاه های پلاسجان’، تنوع زیستی و فرهنگی روستاها، مناظر طبیعی بکر، رودخانه ها، کوه ها و چشم انداز بی نظیر باغ ها و تاکستان های این دیار در کنار رویش سخاوتمندانه انواع گیاهان دارویی، تنوع غذاهای محلی از آش و شوربا تا نان و پارنج، و سوغات پر طرفدار از جمله لبنیات خوش طعم و اصیل زمینه بسیار مساعدی را برای بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم نموده است.
فریدن با وسعتی حدود 1100 کیلومتر مربع از شهرستانهای غرب استان اصفهان است که از شمال به شهرستان خوانسار ، از جنوب به شهرستان چادگان و فریدونشهر، از شرق به شهرستان تیران و کرون و از غرب به شهرستان بوئین میاندشت محدود می شود. این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و زنده رود و دو شهر به نام های داران و دامنه، 5 دهستان و 28 روستا می باشد.
فریدن با جمعیت بیش از 49 هزار نفر در 140 کیلومتری غرب اصفهان واقع است.
بر اساس آمار موجود در تعطیلات نوروزی سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار نفر مسافر به استان اصفهان سفر کردند که این رقم در ایام نوروز 98 به پیش بینی مسوولان امر افزون بر سه میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
6026/9861

انتهای پیام /*


اجتماعی


فریدن


نوروز 98


ستاد خدمات سفر