اماکن دیدنی ایران

طبیعت بکر و ابنیه تاریخی مراوه تپه چشم انتظار مسافران نوروزی


چارتر

شهرستان مراوه تپه درمنتهی الیه شمال شرق استان گلستان با جاذبه های طبیعی که فصل بهار، زیبایی های آن را دوچندان می کند و نیز ابنیه تاریخی قابل توجه، آماده استقبال و پذیرایی از مسافران نوروزی است.

ایرنا: جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان مرزی که سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع وسعت و افزون بر ۶۲ هزار نفر جمعیت دارد با برنامه ریزی و تدارک برخی برنامه های فرهنگی و هنری از جمله برپایی نوروزگاه در شهر و جشن هایی در روستاها ازسوی متولیان ستاد هماهنگی خدمات سفر مراوه تپه برای اطلاع مسافران نوروزی معرفی شده است.
از اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان مراوه تپه می توان به آرامگاه ‘مختومقلی فراغی شاعر شهیر ترکمن، مدرسه تاریخی علوم دینی سیدقلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا و نیز تپه باستانی’ اشاره کرد.
رودخانه اترک، آبشارهای بالی قایه، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ و سونگی داغ، جنگل های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از جمله جاذبه های طبیعی این شهرستان مرزی به شمار می رود که تماشای این مناظر طبیعی می تواند ساعاتی مفرح را برای مسافران و خانواده آنان فراهم کند.
در کنار جاذبه های تاریخی، گردشگری و طبیعی مراوه تپه، انواع گیاهان دارویی خودرو در فصل بهار، مزارع سرسبز گندم، جو و آفتابگردان که طراوات و زیبایی خاصی به منطقه داده و می تواند تصاویری زیبا و به یادماندنی در دفتر خاطرات مسافران ثبت کند، دیدن برخی صنایع دستی و هنر انگشتان مردمان این دیار مانند قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی خالی از لطف نیست.
با این حال مجموعه مسئولان این شهرستان مرزی از هفته ها قبل در تدارک مقدمات لازم برای استقبال و میزبانی از مسافران نوروزی هستند که فرماندار مراوه تپه در گفت و گو با ایرنا، به تشریح مهمترین برنامه های ستاد خدمات سفر این شهرستان پرداخت.
یازمراد کوسه غراوی گفت: برپایی نوروزگاه و دهکده گردشگری توسط شهرداری مراوه تپه با مشارکت بخش خصوصی که درآن برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی از ۲۸ اسفند ماه جاری تا ۱۳ فروردین ۹۸ اجرا خواهد شد، مهمترین برنامه استقبال از مسافران نوروزی در این شهرستان است.
وی افزود: علاوه بر مناطق شهری، جشن نوروزگاه و جشنواره های روستایی به خصوص در محل بنای یادبود بزرگان شاخص فرهنگ و ادب ترکمن یعنی دولت محمد آزادی و مختو مقلی فراغی برپا می شود.
کوسه غراوی اضافه کرد: برگزاری این جشن ها که در آن برنامه های متنوع فرهنگی و هنری مانند موسیقی سنتی، بازی های بومی و محلی، معرفی آداب سنن و رسوم قوم ترکمن با برپایی نمایشگاه صنایع دستی، انواع شیرینی و غذاهای محلی، اجرا می شود، فرصت مناسبی برای معرفی مراوه تپه به مهمانان و مسافران نوروزی اقصی نقاط کشور است.
وی گفت: برای اقامت مسافران نوروزی در مراوه تپه نیز ۲۶ اتاق در چهار مدرسه نوساز با امکانات رفاهی و خدماتی مناسب پیش بینی شده و جاذبه های گردشگری و طبیعی این شهرستان نیز در قالب بروشور و نقشه های راهنمای مسیر توسط پایگاه های هلال احمر در اختیار مسافران قرار می گیرد.
فرماندار مراوه تپه همچنین از برپایی جشنواره اقتصاد، فرهنگ و هنر در روستای همت آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان نیز خبر داد و افزود: این جشنواره با مشارکت روستاییان و با مدیریت شورای اسلامی و دهیاری روستای مذکور برگزار می شود.
وی گفت: در این جشنواره، علاوه بر معرفی ظرفیت های اقتصادی روستاهای مراوه تپه، برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی توسط گروه های هنری، با هدف ایجاد فضایی نشاط آور برای مردم و مسافران و گردشگران نوروزی اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، آرامگاه و بنای یادبود شاعر و عارف نامی ترکمن ‘مختومقلی فراغی’ و پدر عارف و اندیشمند او ‘دولت محمد آزادی’ در روستای ‘آق تقه’ در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب مراوه تپه قرار دارد و هرساله به مناسبت های مختلف بویژه در فصل بهار پذیرای جمع زیادی از گردشگران علاقه مند به طبیعت و نیز فرهنگ و ادب از اقصی نقاط ایران اسلامی و بعضا دیگر کشورهای همسایه است.
شهرستان مرزی مراوه تپه که در منتهی الیه شمال شرقی استان گلستان واقع شده، از قسمت شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس و از قسمت جنوب نیز به شهرستان کلاله و پارک ملی گلستان محدود می شود.