گردشگری و توریسم

آیین سنتی چوچاپ در ریگان استان کرمان

آیین سنتی چوچاپ که به همت متولیان امور فرهنگی منطقه پس از دهه ها فراموشی احیا شده این روزها در قالب جشن های نوروزگاهی گرمابخش محفل های شادی و سرور مرزنشینان کویر و بیابان شده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ریگان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت :آیین سنتی چوچاب که در گذشته در آیین های ملی مذهبی و جشن های ازدواج به کار می رفت چند سالی بود که در این شهرستان روبه فراموشی می رفت اما با احیای آن این آیین با شکوه خاصی در روستاهای محروم ریگان در حال برگزاری است.
مجتبی موسوی افزود : با توجه به آغاز سال جدید و شروع مراسم های عروسی این آیین های سنتی در این شهرستان از رونق خاصی برخوردار شده و موجبات نشاط و شادابی را فراهم ساخته است .
براساس این گزارش در این مراسم سنتی تعداد زیادی از افراد میان سال و افراد مسن حضور دارندو با نواختن طبل و زدن چوب ها به یکدیگر صدایی دلنشین به وجود می آورند که مجلس نشینان را به وجد می آورد.
فرماندار ریگان با اشاره به اینکه مراسم سنتی چوچاپ ریگان به دلیل سنت قدیمی و قدمت بالا نیاز به ثبت ملی دارد افزود: ساکنان روستاهای منطقه شرق بخصوص ریگان از این مراسم سنتی، در مراسمات ملی و عروسی خود استفاده می کنند.
امین باقری بیان داشت : یکی از روستاهایی که از گذشته های دور تاکنون این مراسم سنتی در آن در حال اجراست، روستای رستم آباد چاه ملک است که در این مراسم، اهالی روستا به دنبال صدای طبل، با چوب هایی به صورت زوج در کنار یکدیگر صدای دلنشین ایجاد می کنند که هر لحظه بر استقبال آنها افزوده می شود .
به گفته باقری مراسم حنا بندان و حمام داماد نیز در تنها قناتی که در حال ثبت ملی می باشد به صورت کاملاً سنتی از گدشته های دور تاکنون فراموش نشده است و همچنان ادامه دارد.
براساس این گزارش با وجودی که شهرستان ریگان با قدمت 300هزار ساله دارای اثار و بناهای تاریخی متعددی می باشد ولی متاسفانه تنها یک اثر ثبتی دارد .
ریگان تا مرکز استان 285کیلومتر فاصله دارد.
7442/ 5054

انتهای پیام /*


فرهنگي


آيين ستي


چوچاپ


ريگان