گردشگری و توریسم

نوروزگاه؛ جشنی به وسعت ایران- امیرخالق نژاد*

به گزارش ایرنا، این جشن ویژه نوروز و موسوم به نوروزگاه چند سالی است با استقبال مسافران نوروزی، گردشگران و بازدید کنندگان مواجه شده و ایام عید نوروز را با رنگ و بویی از سنت های کهن و اصیل پیشینیان در آمیخته است.
اجرای آئین های سنتی و بومی و محلی از جمله موسیقی فولکلور محلی، تکم گردانی و بازهای های محلی ویژه نوروز از مهمترین بخش های جشن نوروزگاه در مناطق مختلف ایران است.
با توجه به اهمیت برگزاری برنامه های نوروزگاه و معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه های آئین های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه های بومی زنده شده و دوباره یادآوری می شود.
مستندسازی آیین های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مولفه های فرهنگی اقوام مختلف باشد.
در جشن نوروزگاه آیین های سنتی از جمله تکم گردانی، موسیقی محلی، پهن کردن سفره های هفت سین نوروزی با الهام از عناصر و مولفه های فرهنگ عمومی و باورهای بومی مناطق و منطبق بر آداب و سنن چهار گوشه کشور اجرا و نمایشگاهی از آثار صنایع دستی اهالی شهرها و جشنواره ای از غذاهای بومی منطقه برپا می شود.
جشن نوروزگاه در تعطیلات نوروزی مانند سال های گذشته در شهرهای کشور برگزار می شود و هنرمندان بومی و محلی با اجرای نمایش های آیینی و سنتی در موزه ها و محوطه های تاریخی در این مدت از میهمانان نوروزی و گردشگران پذیرایی می کنند.
اجرای برنامه های ویژه فرهنگی و جشن های نوروزگاه موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بیش از پیش ظرفیت های فرهنگی و تاریخی شهرها می شود.
تکاب که از شهرهای تاریخی با قدمت کهن در کشور است و در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و در نوروز 1396 و 1397 طی 2 سال متوالی در مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان میزبان جشن نوروزگاه بود.
این آیین بومی و محلی با مشارکت هنرمندان جوان و خوش ذوق تکاب در گرداگرد دریاچه اسرار آمیز تخت سلیمان با استقبال چشمگیر گردشگران و مسافران نوروزی برگزار می شود که بر جاذبه این اثر تاریخی افزوده و موجب ماندگاری زیاد گردشگران در این محوطه تاریخی شده است.
موسیقی محلی «آشیقی»، تکم گردانی و پهن کردن سفره هفت سین با عناصر بومی به نام «بایرام سوفراسی» و بازی های بومی و محلی از مهمترین برنامه های جشن نوروزگاه در تکاب است که در عید نوروز سال 1398 نیز متنوع تر از سال های گذشته رونق بخش روزهای تعطیل مسافران نوروزی خواهد شد.
این آیین محلی که یادآور سنت های دیرینه نوروز در منطقه است، در کنار مجموعه تخت سلیمان که یکی از جاذبه های منحصر بفرد تاریخی به شمار می رود و عنوان چهارمین اثر جهانی کشور در فهرست آثار یونسکو زینت بخش آن شده، نوروز متفاوتی را برای مسافران و گردشگران رقم می زند.
*خبرنگار ایرنا
7514/ 3020/3072

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


جشن نوروزگاه


عيد نوروز