گردشگری و توریسم

شهر یاقوت های سرخ آغوش به روی گردشگران نوروزی گشود

بجستان در گذشته های دور و در آیین زرتشت از شهرهای مقدس به شمار می رفته که وجود محوطه های باستانی در حوالی این شهر گویای این ادعاست.
این شهرستان از زمان تیموری اهمیت ویژه ای پیدا کرد چرا که مسجدی به دستور شاهرخ میرزا در آن ساخته شده که اکنون اعتبار مذهبی این شهر به شمار می رود.
نام این شهر را در برخی اسناد تاریخی «بژستان» آورده اند و برخی هم آن را «بغستان» یعنی «سرزمین ایزد» می دانند اما اسناد تاریخی اهمیت این شهر را بیشتر به دوران تیموری نسبت می دهد.
آثار و ابنیه تاریخی و طبیعی بسیاری در این شهرستان کوچک وجود دارد که از مهمترین آنها را می توان مسجد جامع بجستان نام برد؛ مسجدی که پیشینه آن به قرن نهم هجری و همزمان با حکومت شاهرخ تیموری برمی گردد. این مسجد از نوع مساجد دو ایوانی است و صحن مربع شکل دارد که در ایوان قبله آن محرابی مقرنس ساخته شده است.
پل یونسی، رباط زین آباد، رباط فخرآباد، مسجد مرندیز، مسجد مزار، کاروانسرای قاسم آباد، پارک طبیعی بجستان و منطقه حفاظت شده هلالی از جمله جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهرستان است.

*سوغات بجستان
انار نماد و شاخص اصلی بجستان و مهمترین سوغات این شهرستان است که در بسیاری از شهرهای اطراف هم عرضه و به برخی کشورها نیز صادر می شود. کیفیت و رنگ این میوه در فصل برداشت چنان حال و هوای باغ های این شهر را عوض می کند که گویا قطعه ای از بهشت با یاقوت های سرخ در گوشه ای از خراسان رضوی جا خوش کرده است.
از سوغاتی های دیگر این شهر می توان کلوچه و حلوای آن را نام برد که در بازار شهر یافت می شود. زعفران، زیره، پسته و حنای بجستان هم در میان شهرهای اطراف آن زبانزد است.
بجستان در زمینه مشاغل سنتی هم از دیرباز فعالیت گسترده ای داشته و گلیم بافی، گیوه دوزی، قالی بافی، پارچه بافی، نمد مالی، حوله بافی و سبد بافی در روستاهای مختلف این شهرستان متداول است.
از مهمترین هنرهای مرسوم در این شهرستان، قالیچه هایی با نقش بلوچی است که از نظر کیفیت جزو بهترین فرش های ایرانی به شمار می رود و جنبه صادراتی دارد.

*مسجد جامع مرندیز
از جمله آثار تاریخی مربوط به قرن یازدهم هجری قمری در این شهرستان مسجد مرندیز است که با وسعت 600 متر مربع در سه کیلومتری مرکز این شهر واقع است.
از جمله ویژگیهای معماری این بنای تاریخی صحن، ایوان، قبله و شبستان گنبددار آن است و ایوان مقصوره آن نیز دارای پوشش شکل گرفته از تاق است.
مسجد جامع مرندیز به دلیل وجود بخشی از تزئینات و نمای بیرونی اطراف و صحن و ایوان از نظر نقشه و نوع عناصر تزئینی مشابه مسجد تاریخی خواف، مسجد رشتخوار و گنبد مقبره قطب الدین حیدر می باشد.

* پل یونسی
پل یونسی از بناهای تاریخی دوران صفوی بر روی کالشور ساخته شده است.
این پل دارای سازه ای آجری و محکم است و از جمله خصوصیات معماری آن می توان به 9 چشمه طاق جناقی و آبروهای نیمه مدور اشاره کرد که در بخشی از آن سنگ یا ملات ساروج و در قسمتهای دیگر آجر و گچ استفاده شده است.

* رباط زین آباد
رباط تاریخی زین آباد با وسعت دو هزار مترمربع در 15 کیلومتری جنوب شرقی بجستان و 60 کیلومتری جاده بجستان به گناباد قرار دارد.
این رباط در طول تاریخ توقفگاه و مامنی برای زدودن خستگی کاروانیان بوده است.

* رباط فخرآباد
رباط چهار ایوانی فخرآباد بجستان از دیگر آثار تاریخی مربوط به دوران قاجار در حاشیه روستایی به همین نام قرار گرفته و از ویژگیهای معماری آن می توان به سردر ورودی، ایوانچه های طرفین ورودی به عنوان توقفگاه تابستانی، شاه نشین، فضای اصطبل، بارانداز و صحن اشاره کرد.
از دیگر آثار تاریخی بجستان کاروانسراهای مزار آهنگ، خارفیروزی و منزل تاریخی رحیمی است که هر کدام جلوه گاهی از تمدن و تاریخ منطقه است.

* صنایع دستی
گیوه دوزی در روستاهای جزین، بقچیر و افکان، آهنگ، گلیم بافی در یونسی، فخرآباد، نیان، ابراهیم آباد و قالیبافی، پارچه بافی، نمدمالی، حوله بافی و سبد بافی در سایر مناطق بجستان مهمترین صنایع دستی این شهرستان به شمار می رود.

* جاذبه های طبیعی
مناطق ییلاقی تنگه نسترن، بوستان طبیعی نوبهار، دره آهنگ، باغ سلیمه مزار، سد سریده به خاطر رویش لاله های درشت و گلگون، شقایقهای زیبای بهاری و بیدمشکهای زیبا، دو منطقه حفاظت شدهٔ هلالی و افتخار با گونه های کم نظیر حیات وحش و نیز کویر زیبا از جاذبه های گردشگری طبیعی بجستان به شمار می رود.
بوستان طبیعی و باغ زیبای پرندگان بجستان از کم نظیرترین مجموعه ها در خراسان رضوی و شامل حیات وحش و جلوه هایی از طبیعت و باغ پرندگان و سایت نگهداری آهو و جبیر است. این بوستان طبیعی برخوردار از پرندگان زیبا و خوش الحانی همچون زاغی پاقرمز، طوطیهای رنگارنگ و طاووس می باشد.
شهرستان بجستان در 50 کیلومتری گناباد و 60 کیلومتری فردوس در جنوب استان خراسان رضوی واقع است.
7496 / 6053

انتهای پیام /*


اقتصاد


گردشگری نوروزی


بجستان


خراسان رضوی