رپرتاژ خبری

تحصیل لیسانس در ترکیه

تحصیل لیسانس در ترکیه

تحصیل لیسانس در ترکیه

ترکیه یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیل لیسانس در ترکیه است. از دلایل تحصیل کارشناسی در ترکیه می توان  گفت با اینکه کیفیت آموزش در ترکیه بسیار بالا است اما هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی پایین تر است. همچنین با تحصیل کارشناسی در ترکیه می توانید نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی اقدام نمایید که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه مسکن، بیمه و هزینه های حمل و نقل را نیز پوشش می دهد. همچنین زبان تدریس برخی از دانشگاه های ترکیه در مقطع لیسانس انگلیسی می باشد.

نظام آموزشی ترکیه

ترکیه از سال 2001 عضو سیستم هماهنگ آموزشی اتحادیه اروپا یا پروسه بولونیا شده است و به همین دلیل مدارک تحصیلی کارشناسی اخذ شده از دانشگاه های ترکیه در تمامی رشته ها از جمله رشته های پزشکی و پیراپزشکی مورد تایید تمامی کشورهای اروپایی می باشد. همچنین دانشگاه های ترکیه همکاری علمی و پژوهشی بالایی با دانشگاه های جهان دارند و از این حیث دانشجویانی که شرایط ادامه تحصیل در تحصیل در مقطع کارشناسی را دارند فرصت مناسبی خواهند داشت تا در طرح های تبادل دانشجو بین دانشگاه های همکار با دانشگاه های ترکیه شرکت کرده و چند ترم یا سال تحصیلی کارشناسی خود را در این دانشگاه های سپری کنند. مقطع لیسانس در دانشگاه های ترکیه معمولاً 4 سال به طول می انجامد اما در بعضی از رشته ها مانند تحصیل پزشکی در ترکیه حدود 6 سال زمان می برد.

محبوب ‌ترین رشته‌های کارشناسی که مورد استقبال دانشجویان بین الملل بوده‌اند عبارتند از بازرگانی و مدیریت، بانکداری و امور مالی، انواع رشته‌های مهندسی مانند نفت یا کامپیوتر، فناوری اطلاعات، روابط بین الملل، گردشگری و مهمان داری و انواع شاخه‌های هنر مانند معماری و موسیقی.

شرایط پذیرش دانشجوی لیسانس در ترکیه

دانشگاه های برتر دولتی برای پذیرش در مقطع کارشناسی ترکیه بدنبال معدل 17 و یا 18 دیپلم و پیش دانشگاهی هستند. هرچند که بسیاری از دانشگاه های دولتی ترکیه معدل بالای 14 نیز برای صدور پذیرش دوره کارشناسی می پذیرند. همچنین دارا بودن مدرک زبان تومر (Tomer) برای زبان ترکی و آیلتس (IELTS) یا تافل(TOEFL)، برای زبان انگلیسی از ملزومات ورود به دوره لیسانس دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار تلاش می کنند که با ارائه بورسیه های تحصیلی دانشجویان بین المللی را از سراسر دنیا برای تحصیل کارشناسی در ترکیه جذب کنند.

هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس

دانشگاه های دولتی ترکیه

دانشگاه هایی که زبان تدریس فقط ترکی می باشند:

  • برای دانشجویان بین المللی: 240 تا 750 دلار در سال

دانشگاه هایی که زبان تدریس آن ها انگلیسی نیز می باشند:

  • برای دانشجویان بین المللی: 450 تا 1500 دلار در سال

دانشگاه های خصوصی ترکیه

  • هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی از 5000 تا 20000 دلار در سال متغیر است.