اماکن دیدنی ایران

آبشار «شوی»؛ معجزه طبیعت


چارتر

فرصت کمی تا آغاز تعطیلات عید نوروز باقی‌مانده و برای یک سفر مفید و متفاوت در این ایام، چه بهتر که زودتر مقصد خود را انتخاب کنیم.

دنیای اقتصاد: در فرصت باقی‌مانده هر روز یک جاذبه را در پهنه وسیع ایران معرفی خواهیم کرد. مبنای معرفی این جاذبه‌ها که از میان جاذبه‌های ملموس و ناملموس هستند، بکر بودن، دور بودن نسبت به مرکز، اهمیت، متفاوت بودن و… است. برای آنکه بیشتر از این جاذبه‌ها بدانید، می‌توانید رد آنها را در اینترنت جست‌وجو کنید.

آبشار شِوی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته‌کوه‌های زاگرس است. این آبشار در رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی کوه سالن در ۱۰۰ کیلومتری مرکز شهر دزفول قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است. آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز در شهر زیبای دزفول می‌ریزد. پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است.

در زیر آبشار و روی دیواره‌های آن گیاه سیاه‌وشان و سایر گیاهان آب‌دوست روییده‌ است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری هم وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یا آبشار سنگ مار یاد می‌شود. به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی‌خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است. به دلیل اینکه شوی در شمال خوزستان و در رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته، در اواخر بهار و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک و سرد است و چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده‌روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد، بهترین زمان برای رفتن به شوی، اواخر اسفندماه، ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است.