گردشگری و توریسم

مهیای سفر شوید سیستان و بلوچستان آماده میزبانیست

به گزارش ایرنا گذر تاریخ در سرزمین سیستان و بلوچستان از بلندای کوه خواجه و تفتان سرافراز تا کرانه های زیبای دریای عمان، همانجا که کمان آرش مرز ایران را در نزدیکی دریا مشخص کرد، به پایان می رسد و می توانی پس از گذر از شهرسوخته و قلعه چهل دختران، خود را به دریا برسانی و سیری از افسانه تا واقعیت را نظاره گر باشی.
سرزمین اساطیری سیستان و بلوچستان از دو ناحیه شمال و جنوب تشکیل شده ‌است، سیستان امروزی با قدمتی افزون بر پنج هزار سال، قسمت شمالی استان را در برمی گیرد و بلوچستان، همان جا که سالها قبل از کوچ قوم بلوچ، اسکندر مقدونی به عنوان مسیر بازگشت خود از هند انتخاب کرد، ناحیه جنوبی این سرزمین از زاهدان تا آبهای نیلگون دریای عمان را شامل می شود.
در این میان سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای، آثار باستانی و تاریخی شهرسوخته و قلعه های باستانی، آب و هوای سرد و گرم، آبشارها و چشمه های آب گرم، باغات میوه های سردسیری و گرمسیری، نخیلات و مرکبات، غارها، رودخانه های سرسبز و پرآب، سنگ نگاره ها، محوطه های تمدنی و تاریخی بخشی از جاذبه های تاریخی و گردشگری این دیار کهن و تاریخی محسوب می شوند.
دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان در کنار مردم مهربان و خونگرم این استان با بکارگیری تمامی امکانات از چندی پیش آماده استقبال و میزبانی از مسافران نوروزی و گردشگران بهاری شده اند تا نوروزی سراسر نشاط و شادابی را به هموطنان هدیه کنند.

** استقرار و گشت زنی 57 تیم راهداری در راههای سیستان و بلوچستان
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: 22 تیم ثابت و 35 تیم سیار راهداری در طرح نوروزی این استان آماده ارائه خدمات به هموطنان هستند.
منصور ملاشاهی اظهار داشت: در قالب این طرح که تا 17 فروردین سال آینده ادامه دارد 513 نفر نیروی راهداری به ارائه خدمات به مسافران نوروزی می پردازند.
وی ادامه داد: 216 دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین راهداری در طول طرح نوروزی آماده خدمات رسانی به مسافران هستند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار و 200 کیلومتر مسیر ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی استان زیر پوشش تیم های طرح نوروزی این اداره کل هستند.
وی بیان کرد: همچنین به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و خدمات رسانی بهتر به هموطنان راهدارخانه ها، سکوهای نماز و مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی آماده شده اند.

** فعال شدن 120 تیم پلیس راه و انتظامی در مسیرهای ارتباطی جنوب استان
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با طرح نوروزی بیش از 60 تیم پلیس راه به همراه 60 تیم ناجا در مسیرهای ارتباطی جنوب این استان مستقر شدند.
سرهنگ یداله ستوده ادامه داد: پلیس راه با تمام امکانات و تجهیزات، برای کاهش تلفات و خسارات در جاده های جنوب سیستان و بلوچستان تلاش می کند.
فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان گفت: کنترل محسوس و نامحسوس در جاده های اصلی و پرتردد و برخورد جدی با تخلفات حادثه ساز از جمله سرعت و سبقت غیرمجاز از مهمترین برنامه های پیش بینی شده در این طرح است.
وی تاکید کرد: داشتن سفرهای نوروزی ایمن و بدون هیچ حادثه ای متضمن همکاری مردم با پلیس و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

** هلال احمر با 58 پایگاه، یک بالگرد و 78 آمبولانس آماده ارائه خدمات
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: در طرح نوروزی این جمعیت 58 پایگاه ثابت و سیار فعال شده اند.
رسول راشکی با بیان اینکه طرح نوروزی هلال احمر تا 17 فروردین سال آینده ادامه دارد اظهار داشت: در مدت اجرای این طرح 33 مکان برای اسکان اضطراری مسافران، یک فروند بالگرد، 78 دستگاه آمبولانس، وانت، سواری، خودروی نجات تخصصی در نظر گرفته شده و 230 نفر امدادگر ماهر این جمعیت نیز روزانه به مسافران خدمت رسانی می کنند.
وی ادامه داد: ارائه کمک های اولیه، جستجو و نجات، انتقال مصدومان به مراکز درمانی، رها سازی مصدوم و اسکان اضطراری از جمله وظایف نیروهای هلال احمر در اجرای این طرح است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: چهار پست خواهران برای خدمات رسانی به حادثه دیدگان در این استان فعال شده است.
وی بیان کرد: در این طرح فعالیت های فرهنگی مختلفی از جمله برپایی ایستگاه نماز، ایستگاه نقاشی کودکان، توزیع بروشور راهنمای مسافران نوروزی و جعبه های آموزشی اجرا می شود.
راشکی افزود: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با شماره تلفن 112 در تمام ساعات شبانه روز و ایام تعطیل پاسخگوی سئوالات و درخواست های عموم مردم است.

** میراث فرهنگی و گردشگری آماده میزبانی شایسته
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور در ناحیه جنوب شرق با هزار و 300 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 370 کیلومتر مرز آبی در کرانه های شمالی دریای عمان از چنان مواهب طبیعی برخوردار است که بیننده را بشدت تحت تاثیر قرار داده و سفری به یادماندنی را برای گردشگران و مسافران رقم می زند.
مجتبی میرحسینی با بیان اینکه اقدامات و تدابیر لازم برای میزبانی شایسته از مهمانان نوروزی استان اندیشیده شده است بیان کرد: رشد گردشگری و درآمدزایی آن و نقشی که در اقتصاد مناطق مختلف برجا می گذارد، می تواند آن را به عنوان ابزاری برای رهایی از فقر و محرومیت مناطق بویژه روستاها تبدیل کند.
وی گفت: با توجه به موقعیت اقلیمی استان باید به جای تمرکز روی هتل سازی بر روی تنوع بخشی در مقاصد و محصولات گردشگری کار و با ایجاد اقامتگاه‌های ارزان مانند بوم گردی ها فرصت های جدیدی را برای توزیع سفر در استان فراهم کنیم.
میرحسینی گفت: اقامت فقط یک فصل از دفتر گردشگری است و در زنجیره گردشگری باید اصلاح وضعیت تورگردان ها و آژانس ها و مهمتر از آن حمل ونقل و ایجاد زیرساخت های لازم برای دسترسی سریع و ارزان به استان و معرفی جاذبه ها را در اولویت قرار دهیم.
7316 **6081

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگري


سفرهاي نوروزي


آمادگي دستگاهها