گردشگری و توریسم

میزبانی از بهار به روایت دستگاه های اجرایی استان مرکزی

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از 2 هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده که 873 اثر در فهرست اثار ملی به ثبت رسیده است.
بهره مندی از طبیعت مصفا، چشمه ساران و تالاب، اقلیم کویری و کوهستانی، جاذبه های مذهبی، تاریخی و مشاهیر متعدد، روستاهای دیدنی و جذاب و قالبیت های صنعتی و کشاورزی در کنار هم کلکسیونی از دیدنی ها را برای مسافران نوروزی ایجاد کرده و مسئولان و دستگاه های خدمات رسان متولی با آمادگی در تامین زیرساخت های رفاهی و خدماتی کوشش دارند در نوروز اوقات خوشی را برای هموطنانی که به این خطه سفر می کنند فراهم آورند.
استان مرکزی به دیار نخبگان ایران شهرت دارد و وجود چهار و 500 نفر از فرهیختگان و افراد شهیر ایران زمین در سپهر این استان نشانگر اهمیت این خطه است و شمار زیادی از هموطنان با هدف آشنایی بیشتر با این قابلیت به سرزمین آفتاب و پایتخت مشاهیر ایران می آیند.
ستاد تسهیلات نوروزی استان مرکزی از ماه گذشته با حضور تمامی دستگاه های عضو تشکیل شده و پیش آمادگی و نیازهای استقبال از بهار در برنامه ای مدون توسط دستگاه های متولی در دست پیگیری است.
تشریح آمادگی و برنامه های دستگاه ها مسئول در این ستاد، مشکلات صنعت گردشگری استان، چشم انداز جذب گردشگر در استان تا سال 1404 وآخرین وضعیت آمادگی بهداشتی و فوریت های پزشکی سال در میزگرد ایرنا با حضور جمعی از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی استان مورد بررسی قرار گرفت.

*** خدمت باکیفیت سرلوحه برنامه های ستاد تسهیلات نوروزی استان مرکزی است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی در این میزگرد گفت: ارایه خدمات باکیفیت و مطلوب به مسافران نوروزی اولویت ستاد تسهیلات سفر استان تعریف شده و در این راستا با تشکیل نشست های منظم دستورالعمل ها طراحی و اقدامات لازم برای خدمت رسانی بهینه به مسافران نوروزی ابلاغ شده است.
«حمید غیاثی» افزود: اقدامات اولیه و هماهنگی های لازم به همه دستگاه های عضو از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، اورژانس و هلال احمر انجام و سایر دستگاه های فعال صورت گرفته و فرمانداری ها و شهرداری ها در هماهنگی با دستگاه های استانی، آذین بندی ورودی شهرها و استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی را در دستور کار دارند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: لیست کشیک بیمارستان ها، کلینیک های درمانی و مراکز خدماتی در این استان به ستاد خدمات نوروزی ارسال و مقرر شده است گزارش خدمات سفر به صورت روزانه در اختیار این ستاد قرار گیرد.
غیاثی افزود: پاکیزگی منظر شهری، شستشوی علایم رانندگی، خط کشی جاده ها و دپوی اقلام مورد نیاز جمعیت هلال احمر در نوروزگاه ها صورت گرفته و دستگاه های اجرایی شهرستان، مدیریت کلان استان و بدنه دولت با هماهنگی لازم در ستاد خدمات نوروز فعال هستند.
وی یادآور شد: در خصوص چهارشنبه آخر سال نیز هماهنگی لازم با ستاد فرماندهی انتظامی استان مرکزی، اورژانس و آتش نشانی برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و خدمت رسانی به مردم در این روز انجام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: وجود 30 درصد مفاخر کشور در این استان و اقلیم چهار فصل منطقه ظرفیت مناسبی را برای جذب گردشگر در استان فراهم کرده است که اختصاص اعتبار و سرمایه گذاری برای شناسایی این ظرفت ها در آمدزایی و اشتغال برای استان را به همراه دارد.

***ضعف اطلاع رسانی مهمترین مشکل پیش روی صنعت گردشگری استان مرکزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: گردشگری صنعتی فرابخشی است که می طلبد در استان و کشور به آن توجه ویژه شود.
«علیرضا ایزدی» افزود: معرفی جاذبه ها و توسعه صنعت گردشگری و سفر استان مرکزی با یکهزار و 800 ابنیه و مکان تاریخی با ارزش به تنهایی از توان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خارج است و حفاظت و نگهداری از این مکان ها نیازمند همکاری تمامی دستگاه های استانی است.
وی ادامه داد: سهم استان مرکزی در گردشگری بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در افق 1404 20 میلیون نفر گردشگر است که تحقق آن نیازمند توجه به واقعیت ها و رفع نقاط ضعف استان دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی را از مهمترین نقاط ضعف این استان برای رسیدن به پیش بینی های افق 1404 عنوان کرد و گفت: رفع این مشکل تنها با همکاری و همراهی رسانه ها و دستگاه های استان در حوزه اطلاع رسانی و تبلغات فراهم می شود.
ایزدی تبدیل مسافرت های عبوری را به گردشگران حرفه ای و ماندگار در استان مرکزی از برنامه های ستاد خدمات سفر استان دانست و افزود: تحقق این مهم در استان آسان نیست و باید در سایه سنجیدن واقعیت ها، آماده سازی بسترهای مناسب، تلاش و کار شبانه روزی محقق می شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی در نقطه ای از کشور قرار دارد که اطراف آن 30 میلیون جمعیت زندگی می کنند و باید استان تا افق 1404 سهم مناسبی از گردشگران داخلی و خارجی را در خود به وجود آورد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: 700 هزار گردشگر سالانه از غار قوری قلعه استان کرمانشاه بازدید می کنند در صورتی که به دلیل ضعف در تبلیغات و اطلاع رسانی غار نخجیر دلیجان تنها سالانه 300 هزار نفر بازدید کننده دارد.
ایزدی تبلیغات را یکی از علوم و سرمایه های دنیای امروز دانست و خاطرنشان کرد: در کشور ما آنگونه که باید به تبلیغات اهمیت داده نمی شود که این یکی از مهمرین عوامل کاهش گردشگر در استان و کشور است.
وی ادامه داد: تنها نیایشگاه اشکانیان در کشور در خورهه شهرستان محلات قرار دارد که می توان با تبلیغات و اطلاع رسانی از این معبد به عنوان یک برند برای استان مرکزی استفاده کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ارایه تصویری شاد تر و متفاوت تر از نوروز امسال نسبت به ایام نوروز سال های گذشته با برگزاری آیین های بومی و محلی در میادین شهرها را از برنامه های ستاد خدمات سفر نوروزی استان عنوان کرد.
ایزدی افزود: برگزاری نمایش عمومی آمادگی ستاد تسهیلات سفر استان برای شناسایی آثار ناملموس، بهره گیری از راهنماهای آموزش دیده بخش خصوصی در نقاط تاریخی و بهره گیری از اتوبوس های شهرگردی و استان گردی به صورت رایگان و آشنایی مردم و مسافران با آثار دیدنی استان از جمله برنامه های نوروزی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان است.
وی ادامه داد: در استقبال از بهار 70 پوستر تبلیغاتی متفاوت و نقشه اطلاعات گردشگری شهرها برای افزایش حضور گردشگران در این نقاط تهیه و در ایام نوروز در ورودی نصب می شود.

*** خط کشی 650 کیلومتر از جاده های استان مرکزی انجام شد
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در آستانه سال نو 650 کیلومتر از جاده های این استان شامل راه های اصلی و روستایی برای جلوگیری از حوادث احتمالی در ایام نوروز امسال خط کشی شده است.
«علیرضا اختری» افزود: تعمیر و نصب 150 متر مربع تابلو اطلاعات، تعمیر 250 متر مربع تابلو اطلاعاتی حوزه استحفاظی استان، تهیه و اجرای چهار هزار و 500 علایم انتظامی، اخطاری و مسیرنما، نگهداری 250 کیلومتر روشنایی های موجود استان، نصب 40 دستگاه چراغ چشمک زن جدید و تعمیر بیش از 40 درستگاه چراغ چشمک زن خراب و نصب 10 عدد چراغ پلیس نما در جاده های از جمله اقدام های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای برای کاهش حوادث رانندگی در جاده های استان است.
وی ادامه داد: ایمن سازی بیش از 20 دماغه ارتباطی خطرناک، کانالیزه کردن هفت پاسگاه پلیس راه، تعمیر و بازسازی بیش از 6 کیلومتر حفاظ آسیب دیده در جاده های اراک- قم، اراک- بروجرد، دلیجان- اصفهان، و ساوه – تهران، اختصاص 10 میلیارد ریال برای نگهداری پل های آبرو از دیگر اقدام های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی در سال جاری است که بر کیفیت سفرهای نوروزی می افزاید.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: اختصاص سه هزار تن آسفالت گرم و سرد برای لکه گیری های دستی و چاله های مقطعی، بهسازی جاده های روستایی به میزان هشت هزار و 500 میلیون ریال برای پیشگیری از حوادث احتمالی، لکه گیری جاده اراک- توره- بروجرد، لکه گیری جاده اراک- سلفچگان و برعکس، لکه گیری جاده قدیم ساوه- تهران و برعکس تا قبل از فرارسیدن ایام نوروز از جمله برنامه های این اداره کل است.
اختری گفت: 80 هزار کیلومتر باند برفروبی و نمک پاشی از ابتدای فصل زمستان تا کنون در جاده های استان مرکزی توسط این اداره کل انجام شده و 25 هزار تن مخلوط ماسه و نمک در طول این راه ها پخش شده و 13 دستگاه راهدارخانه در محل اداره های شهرستانی، 20 دستگاه راهدارخانه بین راهی در جاده های مواصلاتی و هشت دستگاه راهدارخانه سیار شامل اتاقک اسکان نیروهای راهداری و محل دپوی مخلوط ماسه و نمک وظیفه خدمت رسانی به مردم را در فصل زمستان برعهده داشتند که این خدمات تا پایان تعطیلات نوروزی تداوم دارد.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی ادامه داد: 315 نیروی راهداری در قالب 57 گروه ثابت و سیار به همراه 280 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری وظیفه پاکسازی و نمک پاشی جاده ها در طرح زمستانی را برعهده دارند.

***10 ایستگاه سلامت استان مرکزی در خدمت مسافران نوروزی
رئیس اورژانس استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در آستانه سال جدید هشت ایستگاه سلامت در شهرستان ها و 2 ایستگاه در شهرستان اراک دایر شده و تا پایان تعطیلات وظیفه درمان سرپایی و خدمت رسانی به بیمارانی که نیاز به اعزام آمبولانس نیست را برعهده دارند.
«پریا بهرامی» افزود: طرح سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی از 28 اسفند ماهجاری تا 17 فروردین ماه ادامه می یابد.
وی ادامه داد: 2 نشست هماهنگی درون سازمانی و 2 نشست برون سازمانی برای اجرای کارگروه بهداشت و سلامت نوروزی برگزار و هماهنگی های لازم با مراکز درمانی خصوصی و دولتی برای ارایه خدمات درمانی در این ایام انجام شده است.
رئیس اورژانس استان مرکزی خاطرنشان کرد: تعیین کشیک برای مراکز تصویر برداری و آزمایشگاه ها، اجرای طرح نظارت مشترک بر مراکز پخش مواد غذایی و رستوران ها و آماده باش اتوبوس آمبولانس و بالگرد برای ارایه خدمات به مصدومان حوادث رانندگی از دیگر اقدام های اورژانس این استان در ایام نوروز است.
بهرامی گفت: 50 دستگاه آمبولانس در اورژانس استان مرکزی وجود دارد که 35 دستگاه آن در تعطیلات نوروزی برای خدمات پیش بیمارستانی فعال است و 15 دستگاه وظیفه پشتیبانی را برعهده دارند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری کاهش 19 درصدی شمار مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در استان مرکزی گفت: در چهارشنبه آخر سال گذشته یک مورد قطع عضو و تعدادی مصدوم که از ناحیه سر و گردن توسط اورژانس استان به مراکز درمانی منتقل شدند که امید است امسال این مهم به حداقل ممکن برسد.
رئیس اورژانس استان مرکزی افزود: تعداد مصدومان در گروه سنی زیر 20 سال و 20 تا 40 سال در چهارشنبه سوری پارسال نسبت به سال قبل از آن روند کاهشی و در گروه سنی بالای 40 سال افزایشی بود.
وی خاطر نشان کرد: اجرای برنامه های آموزشی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در 25 مدرسه استان و تربیت مربی با همکاری هلال احمر برای آگاه سازی مردم از حوادث چهارشنبه آخر سال از جمله برنامه های اورژانس استان برای کاهش تعداد مصدومان این روز است.

*** 21 پایگاه ثابت و سیار هلال احمر استان مرکزی در طرح نوروزی وظیفه خدمت رسانی به مسافران را برعهده دارند
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی نیز در این میزگرد گفت: 12 پایگاه ثابت و هشت پایگاه سیار در جاده های استان مرکزی و یک پایگاه موقت مستقر در ابراهیم آباد شهرستان اراک وظیفه خدمت رسانی به مسافران و مصدومان حوادث رانندگی در ایام نوروز را برعهده دارند.
«محمد محمدی» افزود: طرح ملی امداد و نجات هلال احمر در استان مرکزی همزمان با سراسر کشور از 24 اسفند ماه جاری تا 16 فروردین ماه سال آینده اجرا می شود.
وی ادامه داد: کلاس بازآموزی قبل از شروع طرح ملی امداد و نجات طرح نوروزی هلال احمر استان مرکزی برای 300 نفر از امدادگران و نجاتگران این نهاد در شهرستان خمین برگزار شده و اطلاعات و تجهیزات گروه های امداد رسان هلال احمر استان برای حضور هرچه فعالتر در این طرح به روز رسانی شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی خاطرنشان کرد: اقلام مورد نیاز طرح نوروزی در انبارهای هلال احمر استان انجام شده است و اکنون از نظر هیچگونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد.
دکتر محمدی افزود: 100 نفر روز از امدادگران و نجاتگران هلال احمر استان مرکزی به صورت روزانه در قالب طرح نوروزی در جاده ها و شهرهای استان فعالیت دارند و در خدمت رسانی به مردم مشارکت می کنند.
وی گفت: آمبولانس و نجات گر اکنون در تمامی پایگاه های جمعیت هلال احمر استان مرکزی مستقر شده و این جمعیت در صورت نیاز در انتقال مصدوم به مراکز درمانی با اورژانس همکاری لازم را دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: علاوه بر اجرای طرح ملی امداد و نجات در ایام نوروز طرح ایمنی و سلامت نوروزی نیز با هدف ایمنی و سلامت مسافران در شهرها توسط جمعیت هلال احمر انجام می شود.
دکتر محمدی اظهار داشت: 21 چادر در طرح ایمنی و سلامت نوروزی جمعیت هلال احمر در مبادی ورودی شهرها مستقر و علاوه بر تست قند و فشار خون دست نوشته نیز بین مسافران توزیع و بحث اطلاع رسانی به مسافران نیز انجام می شود.
وی افزود: فرهنگ سازی برای مسافرتی ایمن در ایام نوروز از دیگر اهداف برگزاری طرح ایمنی و سلامت نوروزی جمعیت هلال احمر در این ایام است.

***601 کلاس درس برای اسکان مسافران نوروزی استان مرکزی آماده سازی شد
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: فعالیت ستاد اسکان آموزش و پرورش از بهمن ماه و پذیرش اینترنتی مسافران نوروزی از ابتدای اسفند ماه امسال آغاز و تا 24 اسفند ماه جاری ادامه داشت.
«عبدالمجید یوسفی نکو» افزود: 70 فضای آموزشی شامل 601 کلاس درس در مناطق چهارده گانه آموزش و پرورش استان مرکزی برای پذیرش مسافران نوروزی استان آماده سازی شده است.
وی ادامه داد: 136 کلاس دارای خدمات ویژه، 374 کلاس دارای خدمات نوع الف و 91 کلاس خدمات از خدمات نوع ب برخوردار هستند.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: هفت مرکز رفاهی نیز در شهرستان های اراک، محلات، دلیجان، خمین، تفرش و محلات علاوه بر این فضاها وظیفه خدمت رسانی به مسافران نوروزی استان مرکزی را برعهده دارند.
یوسفی نکو گفت: 15 ستاد اسکان با احتساب اداره کل آموزش و پرورش برای راهنمایی مسافران در طرح اسکان نوروزی آموزش و پرورش استان فعال است.
وی اظهار داشت: طرح اسکان مسافران نوروزی آموزش و پرورش از 28 اسفند ماه آغاز و تا 12فروردین ماه سال آینده ادامه می یابد.
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی یاد آور شد: 26 هزار و 152 نفر و 470 هزار و 74 نفر روز در قالب هفت هزار و 264 خانوار در 15 پایگاه و 72 مدرسه این استان فروردین ماه امسال در طرح اسکان مسافران نوروزی آموزش و پرورش اسکان داده شدند.
یوسفی نکو گفت: شهرستان ساوه با 12 هزار و 740 نفر، محلات با هشت هزار و 662 نفر و دلیجان با هشت هزار و 339 نفر روز به ترتیب بیشترین آمار پذیرش مسافر را در فروردین ماه امسال داشتند.
وی ادامه داد: 29 هزار و 459 نفر روز شامل 26 هزار و 371 نفر روز مسافر فرهنگی و سه هزار و 183 نفر روز سایر مسافران تابستان امسال در ستاد اسکان آموزش و پرورش استان مرکزی اسکان یافتند.
استان مرکزی با 29 هزار کیلومتر وسعت و یک هزار و 414 هزار نفر جمعیت در شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و غرب به شرق کشور واقع شده است و جاده های آن محور اصلی تردد مسافران نوروزی است.
1955/6013/3075

انتهای پیام /*


فرهنگي


ستاد تسهيلات سفر


ميزباني از بهار


استان مركزي