گردشگری و توریسم

3 نمایشگاه نوروزی در تخت سلیمان تکاب برپا می شود

امیرمطلوبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این نمایشگاه ها شامل نمایش آثار سنگی کشف شده، فرش و صنایع دستی و نمایشگاه عکس است که برای معرفی بهتر مجموعه تخت سلیمان و جاذبه های طبیعی و تاریخی تکاب و با هدف رونق سفرهای نوروزی در محل محوطه باستانی این مجموعه میراث جهانی دایر خواهد شد.
وی با بیان اینکه تخت سلیمان از محوطه های باستانی مطرح در جهان است که چندین دوره تاریخی را پشت سرگذاشته است، اظهار داشت: برای نخستین بار نمایشگاه اموال منقول و آثار، کتیبه ها، اجسام و یافته های سنگی تاریخی که در ادوار مختلف از این محوطه باستانی کشف شده است در محل موزه این مجموعه برای بازدید مسافران و گردشگران نوروزی به نمایش درمی آید.
مطلوبی بیان کرد: همچنین به منظور معرفی بهتر فرش دستباف افشار تکاب و صنایع دستی هنرمندان این منطقه، نمایشگاهی از این آثار در مجموعه تخت سلیمان به همت قالیبافان و هنرمندان تکابی در عید نوروز در این مجموعه دایر می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب ادامه داد: علاوه بر این نمایشگاهی از عکس و تصاویر مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و سایر جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان از آثار عکاسان و هنرمندان سایر شهرها به مناسبت عید نوروز در مجموعه تخت سلیمان برپا خواهد شد.
مطلوبی اضافه کرد: جشن نوروزگاه نیز به همین مناسبت شامل برنامه های مختلف بومی و محلی در ایام تعطیلات عید نوروز در مجوعه میراث جهانی تخت سلیمان برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه در عید نوروز سال گذشته بیش از 60 هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان بازدید کردند، ابراز امیدواری کرد: برگزاری جشن نوروزگاه و نمایشگاه های متنوع فرهنگی و هنری موجب افزایش شمار مسافران و بازدیدکنندگان از این محوطه تاریخی در ایام عید نوروز 1398 شود.
مطلوبی اظهار داشت: تمهیدات لازم برای اسکان و اقامت مسافران نوروزی در روستاهای اطراف مجموعه تخت سلیمان در اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها و مهمان پذیرهای داخل شهر تکاب انجام و امسال ظرفیت کافی و مجهز برای اقامت مسافران نوروزی فراهم شده است.
به گزارش ایرنا مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری و محوطه باستانی 12 هکتاری تخت سلیمان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر ملی کشور و نخستین اثر پس از انقلاب اسلامی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید.
این محوطه باستانی که با دریاچه اسرار آمیز در وسط آثار تاریخی و چهارطاقی آتشکده آذرگشنسب شهرت جهانی یافته آثار و بقایای معماری منحصربفردی از دوره های مختلف تاریخی از جمله دوره مادها، ساسانیان و ایلخانیان را در خود جای داده و همین قدمت و زیبایی موجب شده تا گردشگرانی از شهرهای ایران و کشورهای مختلف جهان علاقه فراوانی برای بازدید از این محوطه باستانی داشته باشند.
به عقیده باستان شناسان محوطه تاریخی تخت سلیمان قبل از اسلام آتشکده زرتشتیان و یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان بوده و در دوره پس از اسلام به عنوان تفرجگاه و کاخ تابستانی ایلخانان مورد استفاده قرار گرفته است.
اکنون نمونه آثار و بقایای کاخ های ایلخانی تنها در مجموعه تخت سلیمان تکاب به چشم می خورد.
شهرستان تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و بیش از 160 اثر میراث فرهنگی و گردشگری تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی دارد.
7514/6185/7129

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


نمايشگاه نوروزي


تخت سليمان