گردشگری و توریسم

نوآوری، تضمینی برای رونق بازار صنایع دستی- الناز ملکی*

صنایع دستی از جمله صنایعی محسوب می شود که نقش موثری در اشتغالزایی، بهبود معیشت و درآمدزایی دارد و بهره وری از این صنعت نیازمند تامین بازار فروش است اما تامین بازار فروش مستلزم توجه به سلیقه و نیاز مخاطبان است.
نوآوری و تولید متناسب با نیاز جامعه در زمینه صنایع دستی و خلق آثار هنری فاخر در سایه تلفیق تجربه و علم محقق می شود و ضرورت دارد برای تحقق این راهبرد دانش آموختگان رشته های هنر با هنرمندان سنتی در هم افزایی و همکاری بیشتری باشند.
توانمندی ها و ظرفیت های استان سمنان و سایر نقاط کشور در زمینه صنایع دستی بسیار بالاست اما چشم دوختن به کمک دولت و متکی به خود نبودن، ابتکار عمل و رونق را از این صنعتگران گرفته است و اکنون حل مشکلات بیمه ای، معافیت پرداخت مالیات در بخش صنایع دستی به منظور تعدیل قیمت محصولات صنایع دستی از راهکارهای رونق این صنعت است.
صنایع دستی از معدود صنایعی محسوب می شود که تحریم ها بر آن بی اثر است و در شرایط تحریم به خوبی می تواند در گردش مالی و رونق اقتصادی نقش ایفا کند چرا که در تولید صنایع دستی همه چیز بسته به ابتکار صنعتگر است و به شرط این که دچار آفت واسطه و دلال نشود، هیچ بن بستی در این مسیر وجود ندارد اما اکنون جایگاه صنایع دستی در کشور مطلوب نیست و برای رونق و استفاده از ارزش افزوده این صنعت باید تدابیر هوشمندانه اندیشیده شود.
با وجود مشکلات اقتصادی و ارزی در نیمه نخست امسال صادرات صنایع دستی کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.5 درصد افزایش یافت که این آمار گواه بر بی تاثیر بودن تحریم در این حوزه است.
وجه تمایز صنایع دستی کشور با دیگر کشورهای جهان تنوع در صنایع دستی است به طوری که کشور چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفر چنین تنوعی ندارد اما اکنون برخی رشته های صنایع دستی دچار گرد فراموشی شده که ضرورت دارد برای رونق صنایع دستی و جلوگیری از منسوخ شدن آن تصمیم های راهبردی اتخاذ شود.
در استان سمنان 52 رشته فعال صنایع دستی وجود دارد که حدود پنج هزار هنرمند صنایع دستی در این 52 رشته فعالیت دارند.
شاخه هایی مانند سفال و سرامیک، انواع بافته ها و ساخت ساز، صنایع چوب، کارگاه های تراش سنگ به واسطه معادن فیروزه موجود در این استان رونق بیشتری دارد و رشته هایی مانند چاقوسازی، قفل سازی، گره چینی، ارسی سازی، شیشه گری فوتی، رفوگری، چهل تکه دوزی، پلاس بافی، طراحی سنتی، حجاری، سنگ تراشی سنتی و کلاه نمدی از رشته های منسوخ شده و 18 رشته نیز در خطر فراموشی قرار دارد.
چاپ قلم کار استان سمنان به دلیل ثبات رنگ و امتیاز وجود آب چشمه علی دامغان، سرآمدتر از این رشته هنری در اصفهان است.
در شرایطی که به ایام تعطیلات نوروز نزدیک می شویم مسافرهای عبوری از جاده های استان، ظرفیتی مناسب برای فروش صنایع دستی و به دنبال آن رونق اقتصادی و گردش سرمایه است و توجه به کیفیت، کاربردی کردن تولید متناسب با شرایط زندگی امروز راهکار جلب نظر مشتریان و رونق بازار فروش است.
البته باید این را در نظر گرفت که بازار فروش نیازمند مکان است و با توجه به این که بیش از 20 میلیون زائر در ایام نوروز از راه های استان سمنان عبور می کنند ضرورت دارد ایجاد چندین نمایشگاه دائمی با شکل و نمای یکسان در مسیر رفت و برگشت از ایوانکی گرمسار نخستین حوزه استحفاظی تا میاندشت میامی به عنوان انتهای حوزه استحفاظی استان سمنان در مسیر زائران امام رضا(ع) به منظور تامین بازار فروش صنایع دستی در دستور کار قرار بگیرد.
از دیگر مکان هایی که ظرفیت مناسب برای تامین بازار فروش به شمار می رود ایستگاه های ناوگان عمومی مانند پایانه های مسافربری و ایستگاه راه آهن است که اکنون با توجه به حجم بالای مسافران عبوری از استان این ظرفیت مغفول مانده و در ایستگاه راه آهن سمنان مکانی برای فروش صنایع دستی وجود ندارد.
** خبرنگار ایرنا

انتهای پیام /*


فرهنگي


صنايع دستي


بازار فروش


سمنان