گردشگری و توریسم

بانوان میبدی با پخت سمنوی نذری به پیشباز نوروز رفتند

به گزارش ایرنا، پخت سمنو که یکی از هفت سین سفره نوروز و از آئین های سنتی ایرانیان است هر ساله با نزدیک شدن به شروع سال نو در شهرهای مختلف ایران رونق می گیرد.
سمنوی پخته شده به دست بانوان در خانه ها زینت بخش سفره های هفت سین و به عنوان یکی از سین های این سفره سمبل خیر و برکت است.
این غذای خوشمزه و مقوی از جوانه گندم و آرد تهیه می شود و بدون اینکه شکر یا ماده شیرین دیگری به آن اضافه شود، طعمی شیرینی دارد و پخت آن زمان و زحمت زیادی می طلبد.
اعظم موحدی از بانوان ورزشکار میبد که هر سال با همکاری بانوان دیگر و خواهرش پخت سمنوی نذری درخانه آنها انجام می گیرد به گزارشگر ایرنا گفت: برای پخت سمنو به ازای هر کیلو جوانه گندم چهار کیلو آرد سفید استفاده می شود تا سمنو طعم شیرینی و مناسبی داشته باشد.
وی با توجه به تجربه ای که در 15 سال سمنو پزی به دست آورده، افزود: در ابتدا جوانه گندم را در آب می ریزند تا خیس شود و بعد از آن با گذاشتن سبد بر روی یک قابلمه و توری روی آن جوانه گندم را صاف می کند این عمل دو تا سه بار تکرار می شود تا شیره جوانه گندم بدون پوست به دست بیاید.
موحدی ادامه داد: آرد هم در آب ریخته و صاف می شود و بعد از ریختن شیره جوانه و آرد گندم در دیگ بزرگ مسی، شعله گاز را روشن می کنیم، شعله باید به اندازه ای باشد که دیگ ته نگیرد.
وی گفت: در زمان پخت که 24 ساعت طول می کشد در ابتدا باید مرتب مواد را هم زد تا به جوش آید که اگر هم زده نشود مواد ته می گیرد و بعد از جوش آمدن، هم زدن کمتری نیاز دارد اما باید مواظب بود تا ته نگیرد.
موحدی در ادامه اظهار داشت : بعد از هفت تا هشت ساعت، مواد سمنو تغییر رنگ می دهد و آب آن کم می شود که باید آب به آن اضافه کرد تا بجوشد و این آب اضافه کردن تا اتمام مرحله پخت که تقریبا 24 ساعت طول می کشد به طور مرتب انجام می گیرد و با جوشیدن به خودی خود شیرین می شود.
وی با اشاره به اینکه سمنو را بعد از خاموش کردن شعله آتش به مدت 4 تا 5 ساعت دم می گذارند گفت: شکر یا سایر مواد افزودنی شیرین به سمنو افزوده نمی شود و تنها بادام به مواد اضافه می شود که افزودن آن به مواد هم سه تا چهار ساعت مانده به اتمام زمان پخت است.
لیلا موحدی دیگر بانوی مشارکت کننده در پخت سمنو نیز توضیح داد: در پخت سمنو که به نذری حضرت زهرا(س) معروف است، دعا برای برکت و شفای بیماران انجام می گیرد و رعایت نکاتی مانند پختن سمنو زیر نور مهتاب، نیامدن افراد دارای عذرشرعی به خصوص جنابت بر سر پخت آن و به صدا در آمدن سه اذان در هنگام پخت و …. ضروری است.
وی افزود: پخت سمنوی نذری را از سالها قبل خواهرم به تنهایی انجام می داد که با افزایش مشارکت و استقبالی که از آن صورت گرفت میزان مواد برای پخت هر سال افزایش یافته و بانوانی دیگری نیز در پخت آن مشارکت می کنند.
در شهرستان میبد در سالهای اخیر پخت سمنو رواج خاصی دارد به گونه ای که برخی بانوان با پخت آن به عنوان یک ماده مقوی و سرشار از ویتامین در ایام سال به درآمد زایی می پردازند .
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.
9934/ 6014/

انتهای پیام /*


فرهنگي


سمنو


نوروز 97


ميبد