گردشگری و توریسم

بلقیس خانه تکانی کرد

به گزارش ایرنا، این برنامه روز جمعه همزمان با پاکسازی پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی در سراسر کشور، با همکاری جوامع محلی، انجمن های زیست محیطی، تاریخی و گردشگری و شماری از مسئولان در مجموعه شهر تاریخی بلقیس اسفراین برگزار شد.
مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس سنتی همیشگی، اعضای سازمان های مردم نهاد و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ از بخش خصوصی و نیز دولتی در یک همکاری مشترک با میراث فرهنگی گردهم آمده و مجموعه شهر باستانی بلقیس را برای آغاز بهار، از پیرایه ها پاکسازی کردند.
علیرضا نجفی افزود: این برنامه هر ساله از سوی سازمان میراث فرهنگی با توجه به اهمیت و جایگاه مشارکت مردمی در پاسداشت، حفاظت و نگهداری خودآگاه میراث ارزشمند جهانی و ملی و فرهنگسازی برای ترغیب مردم برگزار می شود.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.
این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد و هم اکنون در حال طی مراحل تشکیل پرونده برای ثبت جهانی است .
شهر تاریخی بلقیس با گستره ای 180 هکتاری، از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار، پسر گرشاسب را بنیانگذار این شهر خوانده اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.
مرکز شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
5132/7189

انتهای پیام /*


فرهنگی


خانه تکانی


شهر تاریخی بلقیس


اسفراین