اخبار گردشگری

آیا می دانید قدیمی ترین شهرهای جهان کدامند؟

رشد و توسعه فعالیت‌های انسانی در سراسر جهان بسیار چشم‌گیر بوده است. شهر‌های قدیمی نیز از این تاثیر بی‌نصیب نمانده‌اند. البته در این میان شهر‌هایی وجود دارند که پس از گذشت هزاران سال از پیدایش شان و پس از تحمل تمام سختی و مشقت توانسته‌اند تمدن خود را حفظ کنند. حال در این میان برخی از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان را معرفی خواهیم کرد:


صیدون، لبنان

صیدون، لبنان

شهر صیدون یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های لبنان است که در ۲۵ مایلی جنوب بیروت واقع شده است. قدمت این شهر به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و داستان‌های تاریخی فراوانی در مورد آن روایت شده است. حتی می‌توان گفت اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری لبنان در این شهر قرار دارند.


شهر آتن، یونان

شهر آتن، یونان

قدمت شهر آتن نیز به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و همیشه از آن به عنوان قدیمی‌ترین و ارزشمند‌ترین شهر تاثیرگذار در توسعه تمدن غرب یاد می‌شود. در حال حاضر آتن، پایتخت مدرن یونان با بیش از سه میلیون جمعیت، سالانه میزبان بیش از پنج میلیون گردشگر از سراسر جهان است.


شهر شوش، ایران

شهر شوش، ایران

شهر شوش که در قسمت شمال غربی اهواز واقع شده، بیش از ۴۲۰۰ سال قدمت دارد و یکی از شهرهای باستانی و معروف ایران محسوب می‌شود. در تاریخ این شهر آثاری از دوران سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی به چشم می‌خورد. یکی از آثار باستانی مهم شوش، کاخ داریوش بزرگ است که قصر زمستانی شاهان هخامنشی بوده است.


شهر بیبلوس، لبنان

شهر بیبلوس، لبنان

بیبلوس، یکی دیگر از شهر‌های قدیمی لبنان است که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر توسط فنقیان تاسیس شده و در ابتدا دارای نام عربی جبیل بوده است. شهر بیبلوس در سال ۱۹۸۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


شهر آرگوس، یونان

شهر آرگوس، یونان

قدمت این شهر یونانی حدود ۷۰۰۰ سال است و در زمان حکومت رومیان و همچنین امپراتوری بیزانس به شکوفایی رسید. شهر آرگوس در استان پلپونز واقع شده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است.


شهر حلب، سوریه

شهر حلب، سوریه

قدمت شهر حلب، ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است. به دلیل موقعیت استراتژیک آن که بین دریای مدیترانه و بین النهرین و همچنین در پایان جاده ابریشم قرار گرفته، یکی از مهم‌ترین شهر‌های قدیمی نیز به شمار می‌آید.


شهر پلودیو، بلغارستان

شهر پلودیو، بلغارستان

گفته می‌شود که پلودیو بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تاسیس شده است و یکی از قذیمی‌ترین شهر‌های مورد توجه اروپایی است. در طول تاریخ، بسیاری از امپراطوری‌ها از جمله مقدونیه، رومی‌ها، امپراتوری بیزانس و همچنین عثمانی‌ها آن را به رسمیت شناخته‌اند. پلودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان است که سالانه پذیرای بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر است.


شهر دمشق، سوریه

شهر دمشق، سوریه

طبق گفته‌ی برخی‌ها، دمشق قدیمی‌ترین شهر جهان است زیرا قدمت آن به ۱۰هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر نیز با توجه به موقعیت استراتژیکی که داشته است به مروارید باستانی و مرکز مهم معروف است. امروزه دمشق یکی از مراکز فرهنگی سوریه و یک جاذبه توریستی بزرگ و همچنین پایتخت کشور به حساب می‌آید.

 

مترجم: سحر مردانه

منبع: https://www.tourism-review.com/worlds-best-and-oldest-cities-news10934