گردشگری و توریسم

صدور روادید رایگان برای عراقی ها از 12 فروردین آغاز می شود

‘ایرج مسجدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر تاریخی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق و توافقات مهم انجام شده در این سفر از جمله رایگان شدن متقابل ویزای سفر میان دو کشور آن را خبر خوبی برای دو ملت ایران و عراق دانست.
وی گفت: از مهمترین توافقات انجام شده در این سفر رایگان شدن متقابل روادید بود که شامل همه نوع ویزا اعم از زیارتی و سیاحتی که اغلب نوع ویزاها را تشکیل می دهد و همچنین سایر انواع روادید می شود.
سفیر جمهوی اسلامی ایران در بغداد افزود: این تصمیم در آستانه عیدنوروز هدیه بسیار خوبی از سوی روسا و مقامات دو کشور به مردم ایران و عراق بود.
مسجدی گفت: بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات مقامات بلندپایه دو کشور به امضا رسید، روابط فی مابین را در ابعاد مختلف توسعه می دهد و یک سند جامع و کامل چند صفحه ای است که جزییات و کم و کیف اجرای این توافقات را کاملا مشخص کرده است.
وی یکی از مهمترین این توافقات را عزم جدی دو کشور برای تسهیل روابط اقتصادی و صدور ویزای طویل المدت و چندبار خروج برای بازرگانان و فعالان اقتصادی دانست.
وی گفت: رایگان شدن همه انواع ویزا به این معناست که ویزا صادر می می شود و شهروندان ایرانی و عراقی با ویزا به کشور مقابل سفر می کنند اما بابت صدور آن مبلغی از متقاضیان دریافت نخواهد شد.
وی گفت: مبلغی که هم اکنون – تا پیش از توافق جدید – برای صدور ویزا اخذ می شود قابل توجه است و پرداخت آن برای برخی از شهروندان دو کشور دشوار است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: هر چند وقت زیادی به موعد اجرای توافق بر سر صدور ویزا به شکل رایگان باقی نمانده است اما سفارت جمهوری اسلامی ایران و کنسولگری های کشورمان در عراق در حال آماده سازی زمینه لازم هستند تا ان شاء الله از 12 فروردین به بعد این امر اجرایی شود.
وی گفت: این امر دستاوردهای ارزشمندی برای هر دو کشور خواهد داشت و علاوه بر روابط اجتماعی و حوزه زیارتی و سیاحتی، در عرصه تجارت و اقتصاد نیز زمینه ساز گسترش تعاملات و همکاری های دو ملت و دو دولت خواهد شد.
ایران و عراق سه شنبه شب با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی از جمله بر سر عزم راسخ برای اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق»، تاکید بر عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب (اروندرود) در اسرع وقت، تقدیر از تصمیم عراق برای عدم همراهی با تحریم‌ها علیه ایران و صدور رایگان روادید برای شهروندان ایرانی و عراقی خبر دادند.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز دوشنبه به دعوت رسمی برهم صالح رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای انجام یک دیدار رسمی سه روز وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در پایتخت عراق با مقامات این کشور، شخصیت ها و نخبگان این کشور دیدار و گفتگو کرد.
همچنین مقامات دو کشور طی مذاکرات فشرده در حوزه های مختلف پنج سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
ایران و عراق سه شنبه شب با صدور یک بیانیه مشترک ضمن ترسیم چارچوب همکاری های آینده از توافق نهایی از جمله بر سر عزم راسخ برای اجرای «عهدنامه مربوط به مرز دولتی و حسن همجواری بین ایران و عراق»، تاکید بر عملیات مشترک پاکسازی و لایروبی شط العرب (اروندرود) در اسرع وقت، تقدیر از تصمیم عراق برای عدم همراهی با تحریم‌ها علیه ایران و صدور رایگان روادید برای شهروندان ایرانی و عراقی خبر دادند.
دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر سه شنبه وارد کربلا شد و ضمن زیارت حرمین شرفین امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل العباس (ع)، در نشستی صمیمی با سران قبایل و عشائر بزرگ استان های کربلا، بابل و فرات میانه گفتگو کرد.
رئیس جمهوری صبح چهارشنبه وارد نجف اشرف شد و ابتدا به زیارت حرم‌ مطهر و نورانی امام علی (ع) وارد این شهر مقدس مشرف شد و سپس به دیدار آیت الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالی عراق رفت و با وی گفتگو کرد.
روحانی سپس به طور جداگانه با آیات عظام محمد اسحاق الفیاض، بشیر النجفی و محمد سعید الحکیم سه تن از مراجع تقلید دیدار و گفتگو کرد.
بازدید از بیت قدیمی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و دیدار با حجت اسلام و المسلمین سیدعلی اکبر محتشمی پور نماینده موسسه نشر آثار امام خمینی (ره) و سیدعلی خمینی یادگار امام از دیگر برنامه های امروز رئیس جمهوری در نجف اشرف بود.
وی چهارشنبه شب در پایان سفر رسمی سه روزه خود به عراق و پس از زیارت مسجد کوفه، نجف اشرف را به مقصد تهران ترک کرد.
خاورم*6*380**

انتهای پیام /*


سیاسی


عراق


سفرعراق97


روادید