گردشگری و توریسم

عروسک لیلی جایگاه خود را پیدا می کند

به گزارش ایرنا، براساس اسناد عروسک لیلی قدمتی چند هزار ساله در مناطق زاگرس نشین دارد.
لیلی که با چوب و پارچه درست می شود قابلیت حرکات موزون دارد و موهایش طبیعی است.
عروسک لیلی که با پوشش لباس محلی و رنگ‌های شاد نماد زن ایلی در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود در گذشته‌ از سوی مادران برای کودکان در قالب‌ شخصیت‌های نوجوان، جوان و میانسال ساخته می‌شد تا فرزندی که مادرش به علت انجام کارهای تولید صنایع دستی و دامپروری مدتی دور از فرزند بود با در آغوش گرفتن آن وجود مادر را احساس کند.
حالا عروسک لیلی نه تنها در میان دختران عشایر بلکه در دل دختران شهری جایگاه خاصی پیدا کرده است.
برخی از زنان هم به یاد دوران کودکی خود عروسک لیلی را به عنوان ابزاری تزئینی در خانه خود نگهداری می کنند.
عروسک به نوعی از بازیچه های کودکان اطلاق می شود اما کارکرد عروسک فراتر از این حوزه است.
صاحب نظران بر این باورند که نوع آرایش، لباس و شکل ظاهری عروسک ها الگوی زندگی او می شود بنابراین احیای عروسک های سنتی ضرورتی برای پرورش بهتر نسل آینده است.
کارشناسان می گویند:انسان های نخستین برای اجرای آیین های خود پیکره هایی می ساختند که این پیکره ها در گذر زمان و با از دست دادن کارکرد اصلی خود به بازیچه تبدیل می شدند.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:عروسک لیلی امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
پریسا راد اظهار داشت: هم اکنون 10 هنرمند در شهرستان های گچساران و بویراحمد کار تولید این عروسک سنتی را به صورت انفرادی انجام می دهند.
وی بیان کرد: این هنرمندان براساس تقاضا حداقل 400 عروسک لیلی در طول سال تولید و روانه بازارها می کنند.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه عروسک لیلی با اشکال مختلف در هفت استان زاگرس نشین کشور طرفدارانی دارد،اضافه کرد: طراحی عروسک لیلی مشترک با فرهنگ بومی مردم این منطقه گام نخست برای تولید انبوه آن است.
راد ارزان قیمت بودن، متناسب با فرهنگ بومی مردم منطقه و ایجاد اشتغال پایدار را از مزایای احیای عروسک لیلی عنوان کرد.
وی بر این باور است که غیر از مزیت های اقتصادی استفاده از عروسک های خارجی از نقطه نظر فرهنگی نیز بر روحیه کودکان اثر می گذارد.
وی آموزش های تخصصی برای تولید، اعطای مجوز تولید به صورت کارگاهی و پرداخت تسهیلات بانکی برای راه اندازی واحدهای تولیدی از دیگر برنامه های احیای عروسک لیلی عنوان کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت: هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان راه اندازی واحدهای تولیدی انفرادی و کارگاهی عروسک لیلی هستیم.
وی با یادآوری اینکه عروسک لیلی یکی از میراث های معنوی و سنتی این استان است افزود: تولید انبوه عروسک لیلی برای احیای سنت‌های گذشتگان ضروری است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: اعزام هنرمندان تولید کننده عروسک لیلی به مناطق مختلف کشور و کمک به بازاریابی از برنامه های میراث فرهنگی برای حمایت از تولید کنندگان این رشته است.
35 هزار هنرمند صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستباف در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
بیشترین دست بافته‌ها در شهرستان‌های دنا و گچساران تولید می‌شود.
جاجیم بافی، سفره بافی، نمدمالی، نی چیت بافی، مشته بافی، رندبافی، گچمه بافی، ریسندگی، سوزن دوزی، سبد بافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه چادر بافی از مهمترین دست بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
8143/6110

انتهای پیام /*


فرهنگي


عروسك


ليلي


كهگيلويه و بويراحمد