گردشگری و توریسم

سفر به اعماق تاریخ در بهشت رویایی باشت

به گزارش ایرنا،باشت سرزمینی باستانی است که این روزها به زیبایی های طبیعی چون جنگل های بلوط، دشت های پر از گل های رنگارنگ، رودخانه های خروشان، آبشارها و هوای مطبوع آراسته است تا میزبان مهمانان نوروزی باشد.
«بست» یا «بشت»، نامی است که در سفرنامه‌ ناصر خسرو در مورد این شهر کهن ثبت شده است.

**دوگور دو پا
این اثر تاریخی در شکل 2ستون سنگی متعلق به دوران ساسانیان است که در نزدیکی روستاهای «شوش» و «ده‌کند» و در فاصله هفت کیلومتری باشت قرار گرفته است.
این ستون‌ها که در فاصله‌ نیم متری از یکدیگر قرار دارد، از جنس سنگ آهک، شیری رنگ و به صورت یکسان تراشیده شده است.
کارشناسان بر این باورند که این اثر به عنوان آتشدان استفاده می‌شد و ابزاری برای راهنمایی کاروانیان و مسافران راه گم کرده در شب بوده است.
کاوش‌های باستان شناسان نشان می دهد که فضا و شکل دو گور دو پا مشابه ستون‌های سنگی معابد مهری و میترائیسم مانند ستون‌های خورهه است.

**پل تاریخی پریم
پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، در محدوده روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این پل که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است، سالیانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران و جهانگردان است.

** آبشار خامی باشت
این آبشار که از رشته ‌کوه‌های زاگرس سرچشمه گرفته زیبایی های دلربایی در این منطقه ایجاد کرده است.
آبشار دائمی خامی که پیرامون آن را درختانی از بلوط، چمشه‌های سار ها، رودخانه‌های پرخروش و بیشه‌زارهای مورد فرا گرفته در تنگه‌ای به نام «تنگ برا» واقع شده است که پس از سه ساعت پیاده‌روی و کوه‌پیمایی نمایان می شود.
طبیعت بکر و چشمه‌هایی مشهور به «دو پیردل» و «چشمه سرد»، محبوبیتی شگفت انگیز به این منطقه داده است.

**راه باستانی گردنه الله اکبر
این راه سنگفرش در مسیر جاده‌ قدیم باشت به گچساران و محلی به نام گردنه الله اکبر قرار دارد.
این اثر تاریخی که به «راه باستانی گردنه الله اکبر» شهرت دارد طبق اظهارات مورخان یونان راه شاهی هخامنشیان است که در دوران حکومت این پادشاهان ایرانی پر رونق بوده است.
پهنای جاده بین ۲ متر تا ۵ متر است و دارای جهت شمالی به جنوبی است.
این راه قدیمی سالیانه مقصد سفر تعداد زیادی جهانگرد و ایرانگرد است.

**منطقه گردشگری رود رونه
ساحل زیبای رودرونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر چون بهشتی گمنام در جنوب ایران است.
این منطقه که آمیزه ای از سرسبزی بهار در سایه سار جنگل های بلوط و بادام، صدای شرشر آب و بناهای تاریخی آن منظرگاهی بدیع و بکر و رنگین کمانی از جاذبه های طبیعی است در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در 10 کیلومتری شهر باشت قرار دارد.
آب خنک و گوارای رود رونه در سایه سار دلنشین درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی و رایحه خوش بوته های پونه سردسیری استراحت گاهی بی بدیل برای مسافران نوروزی مهیا کرده است.
وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است تکمیل کننده جاذبه های طبیعی این منطقه است.
اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا این منطقه را به بهشت گمشده طبیعت گردی تبدیل کرده است.

**منطقه گردشگری شاه بهرام باشت
روستای شاه بهرام با وجود جنگل های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام ، یک غار به طول 200 متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه های روستاگردی در این دیار است.

**روستای شوش
روستای سیاحتی شوش واقع در مجاورت پل تاریخی پریم در ورودی شهرستان باشت از محور استان فارس دیگر منطقه گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود ساحل رودخانه، تلاقی معماری 2 پل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی های طبیعی و انسان ساز است.

** درخت سرو باشت
درخت سرو 2770 ساله روستای لار و محوطه های تاریخی اطراف آن یکی دیگر از زیبایی های طبیعی همراه با آثار تاریخی است.
درخت سرو لار که 40 متر طول و هفت متر عرض دارد پس از کاوش‌های باستان شناسی متخصصان و نمونه برداری آن در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران به‌عنوان یکی از نادرترین و کهن‌ترین آثار طبیعی کشور معرفی شد.
این اثر طبیعی در کنار یک آتشکده و گورستان در نزدیکی روستای لار قرار دارد.
آتشکده و گورستان متعلق به دوره‌های کهن و یادگاری از آیین‌های زرتشتی است که پس از سال‌ها هنوز بقایای آن باقی مانده است.

**روستای قدیمی لار
این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد است که برخی از تاریخ ‌نویسان آن را به عنوان پایتخت ییلاق و قشلاق هخامنشیان معرفی کرده‌اند.

**اشکفت شاه پیچاب
اشکفت شاه پیچاب یکی از جالب‌ترین آثار تاریخی برجای مانده از ایران کهن است که در دل خود آثاری همچون چندین کتیبه، سنگ‌نوشته و عمارت های تاریخی متعددی را جای داده است.
این غار در منطقه‌ سردسیری پیچاب و در امتداد رشته‌کوه قرار دارد و برای ورود به آن باید راهی سخت و نفس‌گیر را پیمود.

** همه در خدمت گردشگران
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باشت گفت: 400 نفر برای پذیرایی مطلوب از مهمانان نوروزی با مشارکت همه دستگاه های اجرایی در این شهرستان سازماندهی شده است.
صادق ماندنی زاده افزود: برنامه ریزی برای اسکان در مدارس، چادرهای هلال احمر و شهرداری، نظارت بر بازار،نحوه توزیع اقلام ضروری و میوه از مهمترین برنامه های خدماتی برای گردشگران در باشت است.
وی اظهار داشت: برپایی نمایشگاه استقبال از مهمانان نوروزی از 28 اسفند، برگزاری طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه و جشن نوروزگاه از جمله برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی‌ شده در ایام نوروز 1398در این شهرستان است.
شهرستان باشت با داشتن 14 جاذبه طبیعی، تاریخی و مذهبی هر ساله در ایام نوروز میزبان افزون بر 300 هزار مسافر نوروزی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌ دستی و گردشگری باشت گفت: ساماندهی پارک‌های ورودی و خروجی شهر و آماده سازی سالن‌های ورزشی برای اسکان از دیگر برنامه‌های پیش‌ بینی‌ شده برای رفاه مهمانان نوروزی باشت است.
وی تصریح کرد: آمادگی لازم برای نظارت بر رستوران‌ها، واحدهای خدماتی شهری و بین‌راهی، تأمین امنیت، بهداشت از سوی دستگاه‌های وجود دارد.
ممنوعیت حفاری از بیستم اسفند به مدت یک ماه،تامین روشنایی محورهای ارتباطی اصلی،آماده سازی سرویس های بهداشتی و رفع خرابی خودپردازها از مهمترین مصوبات این جلسه بود.
شهرستان باشت با وسعت بیش از 2 هزار و 900 کیلومتر در جنوب شرقی استان دارای 115 روستا، یک شهر، دو بخش 14 هزار نفر جمعیت روستایی و 21 هزار نفر جمعیت است.
شهرستان باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار داد.
8143/1662

انتهای پیام /*


اقتصاد


پيوند


تاريخ


طبيت