گردشگری و توریسم

هلند در مسیر چشم پوشی از میراث استعماری

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی «داچ نیوز»، این مذاکرات در حالی کلید می‌خورد که موزه ملی فرهنگ‌های بین‌المللی هلند هفته گذشته تصمیم گرفت دستورالمعلی را برای کشورها به منظور مطالبه آثار هنری مسروقه، منتشر کند.
«تاکو دیبیتز» مدیر موزه ملی هلند، تصمیم این کشور برای بازگرداندن میراث استعماری را دیرهنگام خواند و گفت: باید این کار را قبلا انجام می‌دادیم و هیچ بهانه‌ای برای این مساله وجود ندارد.
قرار است این مذاکرات ظرف دو هفته آینده در سریلانکا آغاز شود و بر مساله بازگرداندن حدود 10 قلم آثار باستانی معطوف خواهد بود.
دیبیتز یادآور شد که حدود چهار هزار اثر استعماری در موزه ملی هلند نگهداری می‌شود که البته همه آن، مسروقه نیست.
همه این آثار در مالکیت دولت هلند قرار دارد، از اینرو مسئولان موزه‌ها نمی‌توانند در مورد بازگرداندن این آثار به خودی خود، تصمیم‌گیری کنند.
در این میان، دستورالعمل موزه ملی فرهنگ‌های بین‌المللی هلند مورد انتقاد قرار گرفته، زیرا در این دستورالعمل، اقداماتی که موزه‌ها می‌توانند قبل از مطالبه رسمی آثار باستانی صورت دهند، لحاظ نشده است.
قبل از آغاز مذاکرات، هلند شروط خود را تعیین کرده که این رویکرد خاص آمستردام است.
این روزها مناقشاتی در مورد بازگرداندن آثار باستانی غارت شده در دوره استعماری به راه افتاده است.
موزه‌های بسیاری در سراسر جهان شامل موزه بریتانیا، موزه‌های دولتی برلین، موزه‌های ملی فرانسه و موزه هنر متروپولیتن نیویورک، آثار باستانی زیادی را نگهداری می‌کنند.
موزه‌های سراسر بریتانیا به تازگی برای بازگرداندن آثار باستانی و تاریخی به کشورهای مبدا، تحت فشار قرار گرفته‌اند.
فرانسه نیز برای بازگرداندن آثار باستانی به کشورهای اصلی تحت فشار است. سال گذشته میلادی، به موزه های فرانسه توصیه شد آثاری را که بدون رضایت کشور مبدا، تصاحب کرده‌اند، در صورت درخواست کشورهای آفریقایی، به آنها بازگردانند.
براساس ارزیابی کاشناسان، 90 درصد از آثار هنری آفریقا در خارج از این قاره نگهداری می‌شود که این آثار شامل مجسمه‌ها، تخت‌های پادشاهی و نسخ خطی است.
فراهنگ**9109** 9053

انتهای پیام /*


فرهنگي


هلند


ميراث استعماري


سريلانكا