گردشگری و توریسم

نوروز 98 «دور تهران بگردیم»

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی سیف عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: مطابق سال های گذشته تورهای تهران گردی میزبان گردشگران است و آنان می توانند از 28 اسفند 97 تا 15 فروردین 98 با مراجعه به نشانی http://visit.tehran.ir و تماس با شماره 137 در این تورها ثبت نام کنند.
وی، شمیران گردی، نوجوان، گذر زمان، ادب و هنر، موزه گردی، طبیعت گردی، گذر ادیان، علم و هنر را از جمله تورهای گردشگری شهرداری تهران در نوروز عنوان و بیان کرد: این تورها متناسب با سن و علاقه مخاطبان تعریف شده است.
سیف افزود: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی، قیمت تورها کاهش پیدا کرده است؛ در برگزاری یک تور مواردی همچون هزینه حمل و نقل، ورودیه مراکز، بیمه گردشگران، پذیرایی و دستمزد راهنما مدنظر قرار می گیرد.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح اتوبوس گردشگری در نوروز اظهارداشت: در این طرح مسیر گردشگری با مصوبه ترافیکی تعریف شده است و اتوبوس ها همراه راهنمایان گردشگری از ساعت 10 تا 17 اقدام به هدایت گردشگران به سمت نزدیکترین مقاصد گردشگری می کنند.
وی، «پرسه در شهر» را از دیگر طرح های ستاد گردشگری شهرداری تهران در نوروز 98 عنوان کرد و افزود: در قالب این طرح برای نخستین بار راهنمایان گردشگری در سطح شهر برای پرسه زدن به همراه گردشگران به صورت پیاده در 18 مسیر تعیین شده از جمله میدان مشق، گذر عین الدوله، میدان امام خمینی(ره)، ری، خیابان ولیعصر(عج) حضور پیدا و مقاصد گردشگری را به آنان معرفی می کنند.
سیف با اشاره به استقرار کانترهای استقبال از گردشگران در 11 نقطه ورودی مبادی جاده ای، ریلی و هوایی شهر تهران در کنار دیگر نهادها ازجمله پلیس راهور، اورژانس، هلال احمر گفت: علاوه بر این 100 ایستگاه اطلاع رسانی گردشگری در سطح شهر تهران مستقر شده و یکصد هزار بسته فرهنگی در این ایستگاه ها توزیع می شود.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران افزود: تبلیغات محیطی برای معرفی 30 مقصد گردشگری در بیلبوردها و عرشه پل ها با همکاری سازمان زیباسازی از ابتدای نوروز انجام می شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته تفاهم نامه ای با هفت مقصد گردشگری در راستای سهولت در بازدید و کاهش هزینه های این مقاصد امضا شد، اظهارداشت: امسال این تفاهم نامه با 25 مقصد گردشگری به امضا رسید و علاوه بر این، در راستای صرفه جویی در مصرف کاغذ، 100 هزار نقشه‌ گردشگری با کاغذ سنگ انتشار یافته که یک «کیو آر کد» در کنار نقشه‌ ها قرار دارد و با اسکن آنها گردشگران به نقشه زنده تهران متصل می ‌شوند.
سیف با اشاره به برپایی ایستگاه های اسکان موقت برای مسافران نوروزی در پنج بوستان شهر تهران گفت: سال گذشته شهرداری تهران سوله های بحران را برای اسکان مسافران در نظر گرفته بود که با اعتراض هتل داران روبه رو شد که با وجود تخفیف در اقامت، 70درصد ظرفیت مراکز اقامتی خالی بود و امسال برای اقامت کوتاه مدت مسافران بوستان های مسافر واقع در بزرگراه بابایی، سرخه حصار، چیتگر، مسافر در بزرگراه امام رضا(ع) و ولایت در نظر گرفته شده است.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به تخفیف های 40 تا 50درصد هتل های پایتخت در ایام نوروز اظهارداشت: این شهر با وجود جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی به عنوان مقصد گردشگری شناخته نمی شود و متاسفانه تحت تاثیر موضوع های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته و در تلاش هستیم با طرح ها و برنامه های متنوع در گردشگرپذیری شهر تهران گام برداریم.
وی گفت: برنامه های ستاد گردشگری شهرداری تهران معطوف به نوروز نیست و امسال همایش ها و نشست هایی مختلفی درباره شناخت تهران و جشنواره عکس گردشگری برگزار شد.
سیف درباره تردد نکردن اتوبوس های گردشگری بدون سقف در تهران اظهارداشت: این اتوبوس ها چند سال گذشته وارد کشور شد اما مجوزهای قانونی و استاندارهای زیست محیطی را کسب نکرد و نتوانست پلاک دریافت کند، نوروز سال گذشته سعی کردیم برای تردد آنها مجوز دریافت کنیم اما پیمانکار اعلام آمادگی نکرد و امسال طرح اتوبوس های گردشگری با مجوز لازم اجرا می شود و در تلاشیم این طرح علاوه بر نوروز در طول سال نیز اجرا شود.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این ستاد زیر نظر معاونت امور اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کند، افزود: سال گذشته موافقت شورای شهر برای تبدیل ستاد گردشگری به سازمان گردشگری اخذ شد و امیدواریم بتوانیم سال آینده لایحه تشکیل سازمان گردشگری را تقدیم شورا کنیم تا فرآیند تبدیل شدن ستاد به سازمان گردشگری طی شود.
وی گفت: ایجاد سازمان گردشگری در شهرداری به این معنا نیست که سازمان میراث فرهنگی تعطیل شود و سازمان گردشگری شهرداری متولی اصلی باشد بلکه شهرداری نقش تسهیل ‌گر را ایفا می کند.
سیف درباره وضعیت بودجه ستاد گردشگری شهرداری تهران اظهارداشت: گردشگری با بودجه این ستاد قابل تحقق نیست و هر یک از پروژه ‌هایی که در راستای گردشگری راه اندازی می شود چند برابر بودجه مصوب ستاد هزینه می‌برد، ستاد گردشگری صرفا یک بودجه راهبری دارد که امسال، 3 میلیارد تومان بود و با ایجاد سازمان گردشگری از لحاظ بودجه وضعیت بهتری پیدا خواهیم داشت.
رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به اینکه ستاد گردشگری شهرداری تهران چندی پیش با شهرداری قزوین تفاهم ‌نامه همکاری برای انتقال تجربه و تبادل گردشگر امضا کرد، گفت: کمیته گردشگری در دبیرخانه کلانشهر ها فعال است و امیدواریم بتوانیم نسبت به تبادل تجربه و گردشگر اقدام کنیم.
تهرام/7245//1348

انتهای پیام /*


فرهنگي


گردشگری


تهران


نوروز