گردشگری و توریسم

عاملان تخریب بلادشاپور شناسایی شوند

علی محمد احمدی بر ضرورت پیگیری و شناسایی عامل و یا عاملان تخریب و ریزش بخش هایی از این اثر تاریخی تاکید کرده است.
وی با انتقاد از برخی سوءتدبیرها در حراست و صیانت از این اثر گرانبهای تاریخی ،تصریح کرد: عاملان و مسببان تخریب آن باید در اسرع وقت شناسایی و نتیجه به دفتر استاندار اعلام شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تخریب بخش هایی از اثرماندگار بلادشاپور در دهدشت مورد رنجش خاطر مردم فیهم با هویت و فرهنگ دوست استان به ویژه شهرستان کهگیلویه شده است.
در بخش دیگری از دستور علی محمد احمدی خطاب به مدیرکل گردشگری تاکید شده است: باید متناسب با موقعیت و قدمت این بنای مهم، در راستای صیانت و حراست از بافت و بنای تاریخی و همچنین حفاظت از هویت تاریخی منطقه، نسبت به ارائه دلایل مدقن، کارشناسی دقیق و علت تخریب بخشی از بنا، اقدامات لازم به فوریت انجام شود.
روز یک شنبه گذشته قسمت های زیادی از کاروانسرای احیا شده بافت تاریخی دهدشت معروف به بلادشاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه ،میراث ماندگار تاریخ صفویه تخریب شد و موجب واکنش ها و نگرانی مردم در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی شده است.
بافت قدیم شهر دهدشت بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی به لحاظ اهمیت بافت تاریخی و وجود بناهای ارزشمند سال های زیادی است که از سوی مسئولان خبرهای زیادی از احیای این بافت تاریخی منتشر شده است .
بافت قدیمی بلاد شاپور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل توسعه شهرنشینی تخریب شد و هم اینک 37 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
براساس شواهد تاریخی موقعیت جغرافیایی این شهر به عنوان یکی از مراکز سکونت صفویان و تجارت با بنادر جنوبی ، نقش مهمی در اقتصاد و تجارت زمان خود داشته است.
وجود بیش از دو هزارخانه، مسجد، حمام، کاروانسرا و بازار بزرگ در این بافت قدیمی نشان از قدمت بالای این شهر است که روز به روز درحال نابودی و تخریب است.
متروکه ماندن چهره این شهر تاریخی درحالی است که آثار و معماری بلاد شاپور با داشتن سبک و معماری خاص چشم هر بینده ای را به خود خیره می کند.
وجود ارگ قدیمی، مساجد، حمام ها، کاروانسرا، زیارتگاه ها و برج و باروی گرداگرد شهر مجموعه بناهای باقی مانده از این بافت تاریخی است که بخشی از آن بازسازی شده است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 3 /1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
گذشت 33 سال از ثبت ملی این اثر در ردیف آثار ملی و حفاظت و احیا نکردن آن مورد حیرت فرهنگ دوستان شده است .
مسئولان ذیربط ادعا می کنند که کمبود اعتبار سبب شده این اثر تاریخی با ارزش احیا و حفاظت نشود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گوی قبلی با ایرنا گفته بود: دولت دوازدهم ساماندهی بافت تاریخی دهدشت را بطور جد در دستور کار قرار داده است.
محمود باقری اظهار داشت:بافت تاریخی دهدشت به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی که قابلیت ثبت جهانی دارد نیازمند همت مضاعف مسئولان برای ساماندهی و احیا است.
مسئول پایگاه بافت تاریخی دهدشت با اشاره به اینکه در سالهای گذشته این بافت مرمت شده گفت: مرمت این بافت با توجه به استفاده از مصالح نامرغوب در احیای این بافت روند تخریب آن را افزایش می دهد.
شکرالله علیزاده عنوان کرد: مکاتبات زیادی با مسئولان استانی در راستای احیای نامناسب و غیر کارشناسی بافت انجام شد ولی نتیجه ای حاصل نشد.
وی بیان کرد: به دلیل بی توجهی و سهل انگاری مسئولان در حفاظت از این بافت قسمت هایی از کاروانسرا احیا شده فرو ریخت.
علیزاده تصریح کرد: چهار حجره از نمای داخلی کاروان سرا که حدود پنج سال پیش مرمت شده بود تخریب شد.
وی افزود: در صورت عدم توجه مسئولان تخریب قسمت های مرمت شده این بافت دور از انتظار نیست.
علیزاده با بیان اینکه بافت تاریخی دهدشت هیچ اهمیتی برای مسئولان شهرستان و استان ندارد گفت: چرا مسئولان استانی از تخصیص به موقع این اعتبارات شانه خالی می کنند و هزینه ها را تخصیص نمی دهند.
وی بیان کرد: از 2 میلیاردو 500 میلیون اعتبار تخصیص داده شده به این بافت در سال گذشته تنها 500 میلیون ریال ان جذب و مابقی معلول نیست کجا هزینه شده است.
علیزاده افزود: نیاز است مسئولان استانی و شهرستانی برای مرمت و احیای این بافت تدابیر لازم و کارشناسی را انجام دهند.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد، این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
بلاد شاپور ، شهر هفت گنبد میراثی تاریخی در دل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه از ظرفیت های گردشگری مهم شهرستان است که تاکنون اقدام قابل توجهی برای معرفی و جذب گردشگر در این بافت صورت نگرفته است.
3016/1662

انتهای پیام /*


فرهنگي


بلادشاپور


استاندار


كهگيلويه و بويراحمد