گردشگری و توریسم

هم افزایی بین بخشی شرط اول رونق گردشگری نوروزی

به گزارش ایرنا، صنعت گردشگری صنعتی پردرآمد است که رونق آن نیازمند تبلیغات و معرفی ظرفیت هاست و فضای مجازی ابزاری مناسب برای بازاریابی نوین و معرفی ظرفیت های گردشگری برای جذب گردشگر است.
البته هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و احساس وظیفه تمام مسوولان استان در حوزه های مختلف، هم فکری و همدلی برای رفع چالش ها در کنار معرفی ظرفیت ها، اصلی است که نباید فراموش شود.
صنعت گردشگری در جهان امروز بهترین مسیر توسعه پایدار تلقی می شود و با هزینه های کم اقتصادی و اجتماعی می تواند توسعه را در کشورها رقم بزند و از مزایای صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال حتی در دورافتاده ترین روستاها با حداقل بودجه و هزینه کرد است.
در زمان حاضر از هر 11 شغل، یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است و این حوزه تا حدی در اقتصاد اثرگذار شده که بعد از صنایع نفت و خودروسازی از لحاظ میزان درآمد و اشتغال پایدار از صنعت گردشگری، به عنوان اقتصاد سوم جهان یاد می شود..
به گفته کارشناسان، کشورهای پیشرو در گردشگری استاندارد خدمات ‌رسانی در فرودگاه ‌ها، بیمارستان ‌ها، حمل و نقل، اقامتگاه ها، پذیرایی، رسانه ها و فروشگاه ‌ها را مطابق با نیاز گردشگران تعریف کرده‌ اند و در زمان حاضر توسعه صنعت گردشگری در کشور و استان سمنان نیازمند بازنگری زیرساخت های اقتصادی و ارایه خدمات مطلوب مطابق با استانداردهای بین المللی از مبدا تا مقصد است.
در استان سمنان بیش از یکهزار اثر تاریخی شناسایی شده که تاکنون حدود 700 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، تعدادی از این آثار در بین شهرها و در مسیر تردد مسافران قرار دارد و می تواند بهانه خوبی برای بازدید گردشگران و رونق این حوزه باشد.
در استان سمنان، 60 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
در شهرستان سمنان 19 مرکز اقامتی و رفاهی برای گردشگران شامل سه هتل، چهار مجتمع، یک متل، یک اقامتگاه بوم گردی، یک مهمانپذیر، سه مجتمع بین راهی و 6 سفره خانه به منظور تامین زیرساخت گردشگری و خدمات رسانی به گردشگر وجود دارد.
با حمایت دولت تدبیر و امید از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه میراث فرهنگی اکنون 133 طرح در حوزه گردشگری استان سمنان با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریال در حال ساخت است.

**معرفی ظرفیت های گردشگری گام اول برای جذب گردشگر
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در نشست ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی استان با بیان این که سمنان دارای ظرفیت های زیادی برای جذب گردشگر است، گفت: جاذبه های گردشگری استان به خوبی معرفی نشده اند.
قدرت الله ابک افزود: معرفی ظرفیت های استان نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و رسانه ها و شبکه های مجازی نقش موثر و کمک کننده در معرفی ظرفیت ها دارند.
وی ادامه داد: معرفی ظرفیت های استان برای جذب گردشگر فقط وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست و همه دستگاه های اجرایی باید کمک کنند.
وی ابراز داشت: برگزاری آیین های سنتی قومی و محلی نقش مهمی در تقویت نشاط اجتماعی و جذب گردشگر دارد و مسوولان این برنامه را برای ایام نوروز هماهنگ کنند.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: جذب گردشگر و تبدیل سمنان از معبر به مقصد گردشگری بدون هم افزایی و همکاری دستگاه های اجرایی امکان پذیر نیست.
مهدی جمال افزود: اعتبارات در نظر گرفته شده برای سفرهای نوروزی جوابگوی هزینه ها به منظور به کارگیری همه ظرفیت ها برای معرفی استان و جذب گردشگر نیست و ضرورت دارد همه دستگاه های اجرایی برای جذب گردشگر و رونق اقتصادی در استان کمک کنند.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان برای جذب مسافران عبوری در ورودی چهار شهرستان که از گلوگاه های مهم استان محسوب می شوند استقرار راهنمایان گردشگری را برنامه ریزی کرده است.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی استان سمنان امسال انتشارات کاغذی خود را 20 درصد کاهش داده و این میزان صرفه جویی در مصرف کاغذ را برای تبلیغات و معرفی ظرفیت های استان در بستر شبکه های مجازی هزینه کرده است.
جمال خاطر نشان کرد: اکنون فضای مجازی به واسطه نفوذی که در جامعه دارد ظرفیت مناسبی برای معرفی جاذبه های استان و جذب گردشگر است.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: به منظور رفاه حال مسافران و پاسخگویی و شنیدن نظرات، شکایت ها و معرفی ظرفیت های گردشگری استان، تلفن چهار رقمی با کمک مدیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سمنان راه اندازی می شود.

**مهمانسراهای دولتی یا هتلداری
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به گلایه مندی هتلداران گفت: سال گذشته مسافران حدود سه هزار تخت برای ایام نوروز در استان رزرو کردند اما امسال در حدود چهار درصد تخت های هتل رزرو شده و این موضوع موجب گلایه مندی هتلداران شده است.
وی اضافه کرد: جامعه هتلداران استان سمنان وجود مهمانسراهای دولتی را به عنوان یکی از عوامل استقبال کم از هتل ها می دانند و خواستار تعطیلی مهمانسراهای دولتی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم گفت: با هدف تقویت نشاط اجتماعی و جذب گردشگران برپایی نمایشگاه با نگاه بومی و محلی، برگزاری جشن های شاد و اجرای موسیقی های سنتی برنامه ریزی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز گفت: در 17 نقطه استان 220 مدرسه برای اسکان مسافران نوروزی آماده سازی می شود.
محمد دستورانی افزود: 220 مدرسه با ظرفیت یک هزار و 600 کلاس درس با کمک 500 همکار فرهنگی برای اقامت و خدمات رسانی به مسافران فرهنگی و غیرفرهنگی در ایام نوروز برنامه ریزی شده است.
وی گفت: اگر با منع اقامت مسافران غیرفرهنگی مشکلات تا حدی حل می شود، در صورت تصویب در ستاد برنامه ریزی سفر آماده همکاری است.

**مهمانسراهای دولتی کمک به اقشار ضعیف جامعه است
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان گفت: برخی از مسافران دارای شرایط اقتصادی مطلوب نیستند که بتوانند از خدمات و اقامت در هتل استفاده کنند.
حسن اسلامی راد افزود: تعطیلی مهانسراهای دولتی برای افرادی که امکان اقامت در هتل را ندارد نظر کارشناسی نیست.
وی ادامه داد: فردی که وضعیت مالی مطلوب ندارد در صورت تعطیلی مهمانسراهای دولتی امکان اسکان در هتل را هم ندارد و به ناچار در بوستان ها و کنار خیابان ها اسکان می یابند و این موضوع منطقی نیست.
فرماندار سمنان نیز در این نشست گفت: این شهرستان در هر شب باید زمینه اسکان سه هزار مسافر را فراهم کند و این در حالی است که ظرفیت اسکان هتل ها حدود 350 مسافر است.
سید عباس دانایی افزود: مهمانسراهای خصوصی با ظرفیت اسکان 350 مسافر نمی توانند پاسخگوی سه هزار مسافر در زمینه اسکان باشد.
وی خاطر نشان کرد: در نوروز ظرفیت هتل های سمنان 100 درصد تکمیل است و تعطیلی مهمانسرای های دولتی در سمنان نظر کارشناسی نیست.
فرماندار شاهرود نیز گفت: بخش درمان و فوریت های پزشکی یکی از مهمترین بخش هایی است که در برنامه ریزی برای ایام تعطیل نوروز باید در نظر گرفته شود.
محمد کرم محمدی افزود: سرعت در خدمات رسانی در تصادفات فوتی و جرحی مهم است و باید برای تسریع در خدمات رسانی برنامه ریزی دقیق انجام گیرد.
فرماندار شاهرود با اشاره به ضرورت خدمت رسانی به مصدومان تصادفات جاده ای، ادامه داد: تسریع در حمل و نقل پیکر جان باختگان تصادفات به منظور مدیریت صحنه تصادف و آرامش به بازماندگان و مسافران عبوری در جاده ها باید مورد توجه قرار بگیرد.
گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان سمنان در سال های اخیر تعیین شده و شعار«2020 استان سمنان مقصدی تازه» تمرکز اصلی برنامه های فرهنگی این استان به منظور جذب گردشگر و تامین زیرساخت های خدماتی پیگیری می شود.
7342/6103

انتهای پیام /*


فرهنگي


ميراث فرهنگي


گرشگري


سمنان