گردشگری و توریسم

بناهای تاریخی واگذارشده نظارت دائمی می شوند

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی با اشاره به این که در دو سال گذشته 36 بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: نظارت مداوم و جدی کارشناسان صندوق در مدت واگذای وجود دارد.
پرهام جانفشان افزود: در طول مدتی که بنا در حال مرمت است و همچنین در زمانی که بخش خصوصی در حال یهره برداری از بنا است نظارت وجود دارد.
جانفشان با تاکید بر این که فرایندی شفافی در مزایده بناهای تاریخی به بخش خصوصی وجود دارد، گفت: البته نگاه مسئولان صندوق به این حوزه حمایتی و همراهی با بخش خصوصی است.
وی برگزاری دوره های آکادمیک و نشست هایی تخصصی احیا را از جمله برنامه هایی برای کمک به سرمایه گذاران این حوزه ارزیابی کرد و افزود: این بخش با هدف ایجاد تکاپو در حوزه فکری، تحقیقی و پژوهشی در کنار صندوق قرار گرفت تا بتواند پیوند معناداری میان نظریه‌پردازی و اجرا ایجاد کند.
جانفشان گفت: این آکادمی همچنین دارای نشریه تخصصی است که با پرداختن به موضوعات تخصصی سعی در در ترویج نگاه علمی به موضوع احیا دارد.
وی با بیان این که فرهنگ احیا بیشترین تاثیرگذاری را در راستای اهداف توسعه‌ای کشور دارد، ادامه داد: صندوق احیا وظیفه تعیین کاربری بناهای زیادی در کشور را بر عهده دارد، در این میان نقش خلاقیت در تعیین کاربری‌ها برای ما بسیار پر رنگ است، اگر از این نشست‌های تخصصی راهکاری نظری کارشناسی شده‌ای بیرون آید، صندوق آمادگی اجرایی کردن آن را دارد.
وی گفت: به طور حم به جز چند کاربری معمول، کاربری‌های دیگری نیز می‌توان برای بناهای تاریخی تعریف کرد که علاوه بر حفظ نقش و شأن بنا، تأثیرگذاری فرهنگی بیشتری نیز داشته باشد.
جانفشان با اشاره به اینکه در تعیین کاربری‌، باید توجیه سرمایه‌گذاری نیز در حد توان لحاظ شود، افزود: رسیدن به نقطه بهینه‌ای که ما را به تلاقی کاربری متناسب با شأن بنا و دارا بودن توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری برساند، نیازمند کار کارشناسی و پژوهشی بیشتر است، بنابراین خلاقیت در کاربری‌های کاربردی باید به عنوان یک اصل مهم نهادینه شود.
جانفشان یکی دیگر از فعالیت های صندوق برای رونق گرفتن فعالیت های بناهای مرمت شده را برگزاری جشنواره های فرهنگی در این مکان ها اعلام کرد.
وی از جمله اهداف برگزاری این رویدادهای فرهنگی توسط صندوق احیاءرا معرفی صنایع دستی، هنرها، آئین ها و غذاهای بومی همگام با معرفی ابنیه تاریخی دانست و ادامه داد: این اقدامات می‌تواند نقش اثربخشی در حفظ هویت سرزمینی داشته باشد. از دیگر سو با ارائه و معرفی این داشته‌های ارزشمند جوامع محلی، می‌توان زمینه آشنایی بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را با این خرده فرهنگ ها فراهم کرد و بسیاری از این ثروت‌های میان نسلی را از خطر فراموشی نجات داد.
به گزارش ایرنا، بادگیر خانه کلانتر، پردیس ابرکوه یزد، خانه منوچهری در آمل، خانه آبشنگ اصفهان، حمام ابراهیم آباد اردبیل تنها نمونه از بناهای تایخی است که از سوی صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار شده است.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بناهای تاریجی


نظارت دائم