گردشگری و توریسم

پیشنهادهایی برای راحت سفر کردن در تعطیلات نوروز

اگر می‌خواهید اولین روزهای سال جدید را در سفر بگذرانید، باید جواب این سؤال‌ها را بدانید: کجا برویم؟ چطور برویم؟ و کجا بمانیم؟ پلت‌فرم‌های حوزه گردشگری جواب‌های خوبی برای این سؤا‌ل‌ها دارند.

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای ایرانگردی است. برنامه‌ریزی سفر نیز راه‌های زیادی دارد؛ از ثبت‌نام در تورها گرفته تا رفتن به مقاصد همیشگی. با این حال، اگر می‌خواهید خودتان برنامه‌ریزی سفر را به عهده بگیرید و به دنبال مقاصد تازه در سال نو هستید، پلت‌فرم‌های حوزه گردشگری راهنمای خوبی برای شما هستند.

ایرناپلاس با بررسی پلت‌فرم‌های این حوزه، کسب‌وکارهایی را معرفی می‌کند که سفر نوروزی‌ شما را آسان‌ و به یادماندنی خواهند کرد. انتخاب‌ها با توجه به رتبه الکسا و همچنین مجوزهایی رایجی که اعتبار چنین کسب‌وکارهایی را تأیید می‌کنند، انجام شده است.

**کجا برویم؟

تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان یا …؟ مقصد شما برای سفر نوروزی امسال کجاست؟ مرکز آمار می‌گوید این پنج شهر، دارای بیشترین تعداد سفر در بهار 1396 بودند. شهرهایی که شاید شما هم قبلاً آن‌ها را دیده‌اید، یا شاید هم از ساکنان همین شهرها هستید. اگر هنوز مقصد سفرتان را انتخاب نکرده‌اید «همگردی» و «کارناوال» به کمک شما می‌آیند.

«همگردی» یک سامانه جامع گردشگری، توریسم، ایرانگردی و جهانگردی است که از طریق وب‌سایت و اپلیکشن فعالیت می‌کند و در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد ثبت شده است. همگردی را برای محتوای جامعش درباره شهرهای ایران، انتخاب کردیم. با انتخاب هر شهر، اطلاعات عمومی درباره آن، اقامتگاه‌ها، جاذبه‌های گردشگری، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خاص شهر، مراکز خرید و سوغات‌، سلامت و درمان در دسترس قرار می‌گیرد. فاصله از تهران و مسیرهای دسترسی از دیگر امکانات این وب‌سایت هستند و می‌توانید در بخش نظرات، تجربیات افرادی را که از شهر مورد نظر دیدن کرده‌اند، مرور کنید.

وب‌سایت «کارناوال» هم می‌تواند در انتخاب مقصد سفر به کمکتان بیاید. کارناوال، خود را رسانه‌ای برای گردشگری و سفر معرفی می‌کند و مجوز آن در حال بررسی در وزارت ارشاد است. این وب‌سایت، دسته‌بندی‌های خوبی برای طرفداران انواع مختلف گردشگری مثل طبعیت‌گردی، گردشگری تاریخی، فرهنگی و روستاگردی ارائه داده است. اطلاعات کامل، وسایل مورد نیاز برای سفر، مسیریابی و نحوه دسترسی و از همه مهم‌تر، امتیاز دادن به مقاصد گردشگری توسط کارشناسان وب‌سایت و کاربران، ویژگی‌هایی هستند که این وب‌سایت را از نمونه‌های مشابه، متمایز می‌کند. اگر فرزند خردسال دارید، یا یکی از اعضای پا به سن گذاشته خانواده در سفر نوروزی‌ همراه شما است، به این وب‌سایت سر بزنید. کارشناسان، بیشتر مقاصد را از نظر مناسب بودن یا نبودن برای گروه‌های خاص، ارزیابی کرده‌اند.

**چطور برویم؟

حالا که مقصد سفر را مشخص کردید، باید به دنبال وسیله سفر باشید. اگر از افرادی هستید که نمی‌خواهید با خودروی شخصی به دل جاده بزنند، این قسمت را بخوانید. سامانه‌های رزرو بلیت، امکان انتخاب بین سرویس‌های متنوع، زمان‌های مختلف و هزینه‌های گوناگون را فراهم می‌کنند.

«علی‌بابا» یکی از این سامانه‌هاست که می‌‌توانید از وب‌سایت و اپلیکشین آن استفاده کنید. علی‌بابا برای اینکه خیالتان را بابت پرداخت و سایر مسائل راحت کند، تقریباً تمام مجوزهای لازم را کسب کرده است، از نماد اعتماد الکترونیکی گرفته تا عضویت در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی. در وب‌سایت یا اپلیکیشن علی‌بابا امکان رزرو بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما فراهم است و می‌توانید با تعیین مبدأ، مقصد و تاریخ رفت و برگشت، قیمت‌های مختلف را ببینید و وسیله سفر را انتخاب کنید.

«مستر بلیت» سامانه دیگری است که می‌توانید حمل و نقل جاده‌ای، ریلی یا هوایی سفر خود را با وب‌سایت یا اپلیکیشن آن برنامه‌ریزی کنید. «الی‌گشت» یکی دیگر از وب‌سایت‌های رزرو بلیت است که خرید اینترنتی بلیت قطار و هواپیما را به مشتریان می‌دهد.

**وب‌سایت‌های رسمی خرید بلیت

بیشتر شرکت‌های مسافربری، علاوه بر اینکه بلیت‌هایشان را در سامانه‌های معرفی شده به فروش می‌رسانند، فروش اینترنتی بلیت را در وب‌سایت‌های خودشان هم انجام می‌دهند. علاوه بر این، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی یا رجا، بلیت‌های قطار را در وب‌سایت و اپلیکیشن خود عرضه می‌کند. هواپیمایی جمهوری اسلامی هم امکان خرید اینترنتی بلیت را در وب‌سایت رسمی خود فراهم کرده است.

**کجا بمانیم؟

حالا که مقصد و وسیله سفر را انتخاب کردید، باید به فکر جایی باشید تا شب را در آن سر کنید. اگر سفرهای یک‌روزه را انتخاب نکرده باشید و اقوامتان در شهر مقصد سکونت نداشته باشند، حتماً این موضوع ذهنتان را مشغول کرده است.

یک راه‌حل، چادر زدن در محل‌های تعیین‌شده برای اسکان مسافران نوروزی است. اما اگر نگران آب و هوای متغیر بهاری هستید، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومی، گزینه دیگر شما هستند. سامانه‌های رزرو اینترنتی کمک می‌کنند با اطلاع از نرخ‌های مختلف و امکانات متفاوت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، بهترین انتخاب را داشته باشیم.

با تعیین شهر، تاریخ ورود و خروج و تعداد مسافر در وب‌سایت یا اپلیکشین «اسنپ‌تریپ»، گزینه‌‌های متنوع را خواهید دید. کاربران اسنپ‌تریپ، مشارکت فعالی در امتیازدهی و ثبت نظر درباره هتل‌ها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌ها دارند و امتیازی که کنار نام هرکدام از این مراکز می‌بینید، بر اساس نظرسنجی از مسافران، ثبت شده است.

«جاباما» یکی دیگر از وب‌سایت‌های رزرو اینترنتی اماکن اقامتی است که ویژگی برجسته آن، نمایش فاصله اماکن مهم تا محل اقامت است. اینکه در سفر به مشهد از قبل بدانیم چند دقیقه تا حرم فاصله داریم یا مثلاً قبل از رفتن به اصفهان بدانیم فاصله‌مان تا سی‌ و سه پل یا میدان نقش جهان چقدر است، احساس خوشایند مدیریت سفر را به همراه دارد. «هتل‌یار» یکی دیگر از سامانه‌های رزرو اینترنتی مراکز اقامتی است که رابط کاربری ساده وب‌سایت و اپلیکشن آن، امکان جست‌وجو بین صدها مرکز اقامتی را با سرعت و به آسانی، فراهم می‌کند.

**بسیار سفر باید

اگر به هر دلیلی و با وجود امکاناتی که برنامه‌ریزی سفر را نسبت به گذشته آسان‌تر کرده‌اند، قصد سفر ندارید، گشت و گذار در شهر محل سکونتتان هم می‌تواند یکی از راه‌های گذران تعطیلات نوروز باشد. بازدید از موزه‌ها و طبیعت شهری که هر روز در آن هستیم، اما به دلیل مشغله روزهای کاری سال، از کنارشان می‌گذریم، تجربه متفاوتی در این روزهاست، یک سفر درون‌شهری که ما را بیشتر از قبل، با شهرمان آشنا می‌کند.

گزارش از مریم‌السادات علم‌الهدی

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**

انتهای پیام /*


اقتصاد


ایرناپلاس


تعطیلات نوروز


سفر