گردشگری و توریسم

آیین سنتی ‘یئل چرشنبه‌سی’ در پلدشت برگزار شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماکو روز پنجشنبه در این آیین که در روستای پناه کندی پلدشت برگزار شد، گفت: یکی از مزیت های گسترش بوم گردی‌ و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شناسایی، احیا، حفظ و معرفی آداب و سنن قدیمی است که ریشه در باورهای اعتقادی و یگانه‌ پرستی مردم آذربایجان غربی با تاریخی هزاران ساله دارد.
علی خورابلو ادامه داد: روستای پناه‌ کندی به جهت قرارگیری در جوار راه اصلی ارتباطی پلدشت به جاده ترانزیتی تبریز – ماکو و دارا بودن سد و آب‌بند بزرگ تاریخی و ثبت ملی ظرفیت بالقوه ‌ای در زمینه بوم‌گردی دارد که یکی از دلایل انتخاب این روستا برای اجرای مراسم یئل چرشنبه‌سی بود.
وی با بیان اینکه سد تاریخی پناه‌کندی می‌تواند به عنوان کمپ گردشگری تاریخی معرفی شود، بیان کرد: در صورت تامین و تخصیص اعتبار در شهرستان و منطقه، مرمت‌های جزیی لازم و طرح ساماندهی محوطه در راستای تبدیل به سایت تاریخی و گردشگری در دستور کار خواهد بود.
در ادامه این مراسم دهیار و اعضای شورای روستا به طرح برخی مشکلات و نارسایی‌های روستا پرداختند که اهم آن وجود نداشتن زیرگذر برای دسترسی اهالی به آن طرف جاده و سد پناه‌کندی بود.
شعرخوانی هنرمندان و شعرا و بایاتی‌خوانی با اشعار مرتبط با یئل چرشنبه‌سی، موسیقی سنتی ساز عاشیقی و سورنا، پخت نان سنتی، آرد کردن گندم و پخت نان ساج چورکی، مسابقه تاپ تاپماجا، یاللی فولکولوریک و وزین آذربایجانی، آتش‌افروزی مربوط به مراسم یئل چرشنبه‌سی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و برنامه آیینی یئل چرشنبه‌سی با پذیرایی شرکت‌کنندگان، مراسم یومورتا دویوشو، شال سالاماق و خونچاپایی آپارماق با همکاری اهالی روستا پایان یافت.
به گزارش ایرنا پلدشت از شهرهای شمالی آذربایجان غربی است.
در فرهنگ سنتی مردم اذربایجان هر کدام از چهار چهارشنبه آخر سال به نام عناصر چهارگانه آب و باد و خاک و اتش نامگذاری شده اند.
در میان مردم این باور وجود دارد که تمام آرزوهای شیرین در این چهارشنبه های آخر سال که مراسم آن با آداب خاصی اجرا می شود برآورده می شود و زشتی ها و پلیدی ها از بین می روند.
7125/2093

انتهای پیام /*


فرهنگي


ايينهاي سنتي


يئل چهارشنبه


آذربايجان غربي