گردشگری و توریسم

ورشو بروجرد، یادگاری 200 ساله

به گزارش ایرنا، صنایع دستی از دیرباز تاکنون همیشه مورد علاقه هرنسل بوده و مردمان درهر دوره ای از آن برای استفاده روزمره و یا برای ویترین های منازل استفاده کرده اند.
یکی از صنایع دستی در بروجرد که شهرت جهانی دارد ورشو سازی است، که قدمت این هنردر برخی منابع به حدود 200 سال قبل برمی گردد، گرچه در سال های دور این هنر رونق زیادی داشت و در گوشه هایی از بازار سنتی این شهر صدای چکش هنرمندان روی فلز به گوش می رسید اما امروز ورشو سازی کمرنگ تر شده ولی همچنان هنرمندانی با علاقه این یادگار گذشتگان را دنبال می کنند.
با گذر از بازار بروجرد می توان حاصل کار هنرمندان ورشوساز بروجردی را مشاهده کرد، لوازم ورشو که در پشت ویترین های مغازه ها چشم هر رهگذری را به خود جلب کرده یکی از سوغات های این شهر است.
هنر ورشو سازی را می توان روی سینی ها، قوری، فنجان، سماور و سایر تزئینات مشاهده کرد که قلم هنرمندان بسیار ماهرانه روی این فلزات حکاکی شده و نقش هایی زیبا را خلق کرده اند.
بزگترین سماور ورشو دنیا در حیاط تاریخی خانه افتخار الاسلام طباطبایی بروجرد قرار گرفته، این سماور به وزن 2 تن و با گنجایش 400 لیتر آب توسط استاد بادآور از هنرمندان ورشو ساز بروجردی ساخته شده تا نمادی از هنر بروجرد را در معرض دید گردشگران قرار دهد.
به دلیل قدمت بروجرد در ورشو سازی، قلم زنی روی ورشو بروجرد ثبت ملی شد و همچنین ثبت بروجرد به عنوان شهر جهانی ورشو در حال پیگیری است چرا که صنایع دستی بروجرد با نام ورشو عجین شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنایع دستی در بروجرد بسیار متنوع بوده و مهمترین آنها ورشو سازی است که هنرمندان زیادی در این شهر از گذشته های دور تا کنون نقش و نگارهایی بسیار زیبا را روی ورق ها حک کرده و امروز زینت بخش منازل هستند.
حجت اله یارمحمدی اضافه کرد: قدمت ورشو به سال ها پیش برمی گردد و حدودا قدمت ورشو سازی در این شهر به 200 سال پیش برمی گردد و در گذشته بیش از 200 کارگاه فعال در بروجرد فعال بوده و هنرمندانی در این کارگاه ها مشغول به کار بودند اما به مرور زمان استفاده از وسایل ورشو کاهش یافت و تعداد کارگاه های ورشو هم کاهش یافتند و در حال حاضر تعداد اندکی کارگاه فعال وجود دارد.
یارمحمدی اظهار داشت: به دلیل شهرت هنر ورشو در بروجرد چند سال پیش نمایشگاه دائمی صنایع دستی و ورشو در بروجرد دایر شد و بسیاری از گردشگران و مسافران در سفر به این شهرستان از این نمایشگاه بازدید می کنند.
وی اظهار داشت: ورشو بروجرد ثبت ملی شده و اقدامات اولیه برای این که بروجرد به عنوان شهر جهانی ورشو ثبت شود در حال انجام است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: در موزه بروجرد تعداد زیادی از وسایل و سماورهای ورشو در معرض دید گردشگران قرار داده شده است.
7273/7190

انتهای پیام /*


اجتماعي


ورشو


هنر ماندگار


شهرت جهاني