اخبار گردشگری

هتل کاروانسرای یام مرند، مدرن در دل تاریخ

در امتداد جاده ابریشم (ترانزیت بین الملل) نزدیک به شهر مرند بر دامنه‌ی کوه‌های میشو و در منطقه‌ای خوش آب و هوا با چشم اندازی زیبا و خیره کننده کاروانسرایی زیبا خودنمایی می‌کند. “کاروانسرای یام” به عنوان بزرگترین کاروانسرای و یکی از مهمترین بنا‌های تاریخی منطقه شمال غرب به حساب می‌آید. قدمت کاروانسرای یام به دوره مغول و صفویه می‌رسد. نام این بنا برگرفته از کلمه مغولی است. (در زبان مغولی به چاپارخانه‌ها “یام” گفته می‌شده است)

با توجه به اهمیت تاریخی و اهمیت موقعیت جغرافیایی این کاروانسرا، با توجه به حفظ کالبد اولیه (کاروانسرای شاه عباسی) اقدام به مرمت و تغییر کاربری نموده تا امکان ارائه سرویس و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی در آن فراهم آید.

کاروانسرای یام

این کاروانسرا علی رغم سایر کاروانسرا‌های کوهستانی، متشکل از حیاط وسیع مرکزی (چهار ایوانی)، بدنه آجری، سر در رفیع، گنبد خانه، حیاطی هشتی شکل و اتاق‌ها و ایوان‌های رو به حیاط می‌باشد. همچنین در چهارگوش این بنا برج‌های مدوری واقع گرردیده اند.

این هتل دارای یک طبقه و ۲۱ واحد اقامتی است که اتاق‌ها حیاط کاروانسرا را احاطه کرده اند. قدمت کاروانسرای یام مرند به بیش از ۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد و مربوط به دوره ایلخانیان است.

مشخصات هتل کاروانسرای یام مرند

مشخصات مجموعه:

این مجموعه در دو طبقه و چهار برج مدور می‌باشد که سوئیت مجزا، یک سالن کنفرانس و اجتماعات، یک آب انبار سمبولیک در وسط حیاط که به صورت چایخانه سنتی مورد بهره برداری قرار گرفته است و بقیه اتاق‌ها به صورت استراحتگاه در اختیار مسافران قرار داده خواهد شد.

بیست و یک اتاق (تجهیزشده با معماری کلاسیک). رستوران با ظرفیت ۳۰۰ نفر (صبحانه، نهار و شام). تالار پذیرایی با ظرفیت ۳۰۰ نفر. لابی. کافی شاپ. چایخانه سنتی. آمفی تئاتر رو باز. امکانات ورزشی. باغ ایرانی. پارکینگ

رستوران: سرو انواع خوراک‌های خوشمزه ایرانی و بین المللی در محیطی آرام
کافی شاپ: ارائه انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، عرقیات و دمنوش‌های سنتی در مکانی آرام
ماساژ: ارائه خدمات ماساژ جهت رفع خستگی راه و کسب آرامش واقعی

نکات مهم در هنگام اقامت در هتل کاروانسرا:

کودکان زیر ۶ سال رایگان می‌باشد
پارکینگ بصورت مسقف نمی‌باشد
پذیرش خانم تنها فقط با ارائه مدارک شناسایی معتبر امکان پذیر است
پذیرش صیغه نامه معتبر با مهر برجسته امکان پذیر است
شایان ذکر است این هتل فاقد سیستم سرمایشی در داخل اتاق‌ها می‌باشد. (به دلیل قرارگیری در منطقه سردسیر)



فاصله هتل کاروانسرای یام مرند تا جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های مهم منطقه (با وسیله نقلیه)

پیست اسکی – ۱۵ دقیقه | آبشار داران داش – ۳۰ دقیقه | آبشار عیش آباد – ۳۵ دقیقه | آبشار پیربالا – ۳۵ دقیقه | غار دوگیجان و آق سو – ۷۵ دقیقه | قلعه باستانی – ۱۵ دقیقه | مسجد جامع – ۲۰ دقیقه | دریاچه سد ارس – ۹۰ دقیقه | آبشار آسیاب خرابه – ۹۰ دقیقه | کلیسای پنت اسپانوس ۹۰ دقیقه | قلعه بابک ۳ ساعت


یام بر روی نقشه:


نزدیکی موقعیت مکانی کاروانسرا به پیست اسکی یام و جاده ترانزیتی ایران به اروپا اهمیت ویژه‌ای به آن بخشیده است. امید است با اقامت در این مجموعه‌ی گردشگری لحظاتی شرین و پرخاطره را تجربه کنید.

آدرس: کیلومتر ۴۵ جاده تبریز-مرند  (۴۵ کیلومتری تبریز و ۱۲ کیلومتری مرند واقع می باشد)
تلفن: ۰۴۱۴۲۳۹۹۴۰۰
مویابل: ۰۹۱۴۴۹۴۹۲۵۱