گردشگری و توریسم

آوای صلح بانوان در موسسه فرهنگی اکو پیچید

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رئیس موسسه فرهنگی اکو چهارشنبه شب در این آیین با اشاره به آیین باستانی نوروز و بیست و چهارمین سال تاسیس این موسسه، گفت: نوروز جشن ملی و آئین کهنی است که برترین نمادهای فرهنگی و تمدنی را در خود جای می‌دهد.
محمدمهدی مظاهری افزود: در سرزمین‌های بزرگی از آسیا که کشورهای اکو را تشکیل می‌دهند، نوروز را نماد پاکی و صفای روح و رفتن به پیشواز بهاری صلح‌آمیز و آرام می‌دانند.
وی ادامه داد: نوروز در همبستگی کشورهای عضو اکو نقش مهمی دارد، حکیمان و شاعران حوزه نوروزی نیز بارها به توصیف و تشریح این جشن کهن و اصیل پرداخته‌اند و اینگونه نوروز از منطقه اکو فراتر رفته است.
مظاهری ادامه داد: در نوروز مدنیت و دادگستری هم نقش پررنگی دارد که در همه نوشته‌های تاریخی و اجتماعی هم اینها شرح داده شده است.
وی در ادامه با ارائه عملکرد موسسه فرهنگی اکو در سال گذشته، گوشه‌ای از برنامه‌های سال آینده این موسسه را هم تشریح کرد.
در این نشست، هادی سلیمان‌پور، دبیر سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، میچاکلی. معاون دبیرکل اکو، محمد مجیدی رییس مجالس شهرداری‌های اکو، مقاماتی از وزارت امور خارجه و کشورهایی چون آفریقای جنوبی، ترکمنستان، قرقیزستان، بلغارستان، آلمان، فنلاند و اسلوونی، شبنم قلی خانی عضو شورای صلح و دوستی اکو و جمعی از اهالی هنر و شخصیت‌های دیپلماتیک، حضور داشتند.

** برنامه های جانبی

در بخشی از این برنامه، نقالان به شاهنامه‌خوانی پرداختند و گروه موسیقی روناک در دو بخش، قطعه های از موسیقی محلی ایرانی اجرا کرد.
موسسه فرهنگی اکو نیز از خانم های همکار این موسسه تجلیل کرد و در پایان فیلم دلبند با موضوع یک بانوی سرپرست خانواده به اکران خصوصی درآمد.
در بخشی از این برنامه، نمایشگاه لباس آوای صلح زنان، جشنواره مد ولباس سی‌پال با همکاری موسسه هنری چیامد، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد ملی مد و لباس ایرانی، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از وزارت فرهنگ ارشاد و اسلامی، انجمن صلح و دوستی و موسسه فرهنگی اکو و نیز آثاری از کشورهای عضو اکو، گشایش یافت.
در این نمایشگاه لباس سیندخت که بر اساس اسطوره سیندخت طراحی و اجرا شده است به نمایش درآمده، این لباس با الهام از روایت‌های شاهنامه و لباس زنان محلی منطقه تاریخی کابلستان، با پارچه‌ای دست ساخت از زنان پاکستان، رنگ‌کاری زنان تاجیک، سوزن‌دوزی زنان افغان و دوختی از زنان ایرانی تهیه شده است که به لباس سیندخت، اولین سفیر صلح و دوستی شرق نامگذاری شده.
فراهنگ ** 9211 ** 1355 **

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ و ادب


موسسه اکو


آوای صلح