گردشگری و توریسم

180 شی تاریخی گرمی تحویل موزه های استان اردبیل شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، کریم لطفی روز چهارشنبه گفت: این اشیای تاریخی و فرهنگی جهت نگهداری در مخزن آثار و نمایش به موزه های استان تحویل داده شده است.
وی بیان کرد: اشیای تاریخی تحویل شده به موزه های استان که در پی کاوش در منطقه یل سویی شهرستان گرمی به دست آمده، پس از شناسنامه دار شدن، ثبت مشخصات و مرمت به نمایش گذاشته شده است.
به گفته وی، این اشیای تاریخی شامل ظروف فلزی و سفالی خمره های سفالی، سکه های مفرغی و مسی، سفال های منقوش کتیبه دار و آویزهای تزیینی از جنس استخوان بوده و در جریان عملیات نجات بخشی قلعه یل سویی کشف شده است.
ابزار آلات استخوانی، کارد مفرغی، سر پیکان سنگی و چکش و میخ های فلزی نیز از جمله دیگر آثار یافت شده در این منطقه باستانی است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: تمامی این اشیای تاریخی قبل از تحویل به امین اموال، به همت اداره کل میراث فرهنگی استان رسوب زدایی، تثبیت و مرمت نهایی شده است.
کریمی با اشاره به کشف آثار از دوره های مختلف تاریخی در این مکان ادامه داد: قدمت اشیای مکشوفه از عصر آهن(3500سال پیش) تا عهد سلجوقی بوده و از اهمیت تاریخی برخوردار است.
او اضافه کرد: سه اثر شاخص از 10 اثر ارسالی به نمایشگاه چهار دهه کشفیات باستانشناسی که قرار است این ماه در تهران برگزار شود، از آثار کشف شده در منطقه یل سویی ارسال می شود.
شهرستان گرمی مغان در شمال اردبیل واقع شده و اغلب آثار تاریخی کشف شده در آن یادگار ایران باستان و به جای مانده از دوران کهن تیموری و اشکانی است.
بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گرمی با ثبت بیش از 220 اثر بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در استان را دارد.
به گفته کارشناسان ، آثار تاریخی گرمی بیشتر در درون تپه ها و قلعه های باستانی در خاک مدفون بوده و این ویژگی در پاسداری از میراث فرهنگی این منطقه در رهگذر زمان نقش مهمی ایفا کرده است.
قلعه های تاریخی آنزر، یئل سویی و برزند در بخش انگوت، تپه های باستانی آغامعلی در بخش مرکزی، تپه سلاله در روستای سلاله و خرمن تپه سی در روستای شیخ لر بخش موران و شاه تپه سی که محل تاجگذاری نادر شاه افشار بوده، از تاریخ پرفراز و نشیب و قابل تامل گرمی حکایت دارد.
از دیگر جاذبه های تاریخی گرمی قبور خمره ای و صندوقی شکل روی تپه های طبیعی کوچک در بخش موران است که در بین مردم به نام (دوه بوینی) یعنی گردن شتر شهرت دارد.
بر اساس تحقیقات باستان شناسان، شهر گرمی در قدیم الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.
1905/6016

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


اشیای تاریخی


گرمی