گردشگری و توریسم

«احیاء» با تمرکز بیشتر بر بناها و بافت‌های تاریخی منتشر شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، شماره سوم و چهارم فصلنامه تخصصی احیاء بناها و بافت‌های تاریخی به صاحب امتیازی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی و مدیر مسئولی پرهام جانفشان عراقی منتشر شد.
این شماره از فصل نامه احیاء بناها و بافت‌های تاریخی با استفاده از تجربیات اساتید و تمرکز هر چه بیشتر بر موضوعات این حوزه، نشریه ای متنوع و جامع‌تر از فصلنامه های پیشین، به طرح مسائل روز و ارائه نظرات کارشناسان پرداخته است. تکثر و تنوع موضوعی، پراکندگی جغرافیایی موضوع مطالب در حوزه کشور از اهداف فصلنامه به منظور ارتقاء کیفی و محتوایی نشریه بوده است.
فصلنامه «احیاء» شماره سوم و چهارم با سخن مدیرمسئول و سردبیر آغاز شده و در ادامه در بخش‌های مختلف مقالات و یادداشت‌ها، گفت‌و‌گو، گزارش، معرفی کتاب، از نگاه دیگر، خبرنامه و چکیده انگلیسی فصل بندی شده است.
«مرمت و معماری: از نو اندیشی های پریروز چگونه به فردای مرمت معماری توانیم رفت؟ » نوشته محمد منصور فلامکی، «گردشگری پویا و پایدارسازی حفظ و استفاده از بناهای ارزشمند » نوشته پرویز پیران، «نقش موثر اصالت در شناخت و ارزش دهی به فرآیند مرمت و احیاء» نوشته محمدحسن طالبیان، «فرهنگ احیاء – احیاء فرهنگ» نوشته محمدرضا حائری، «بررسی تحلیلی روند تکاملی اسناد و قوانین بین المللی مرتبط با حفاظت از آثار تاریخی(بخش دوم) » نوشته رضا فیضی، «خلاقیت در باغ‌شهر صفوی » نوشته اسفندیار حیدری پور، «تغییر کاربری در احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی » نوشته وحید حائری و سودابه قاسمی، «تبیین لزوم احیاء ارزش‌های خاص بناها مبتنی بر چگونگی به کارگیری جلوه‌های طبیعت در خانه‌های قاجاری شیراز» نوشته الهام دهقانی، «طرح نظریه سازمان حسی شهر و تأملات فلسفی در مورد احیاء بافت‌ها و بناهای تاریخی» نوشته سید صالح موسوی‌خلخالی، «کاروانسرای زین‌الدین احیاء بنایی برای رسیدن به شهرت جهانی» نوشته مریم سید حمزء و بهمن سلطان‌احمدی، «گفتاری در باب استفاده مجدد و سازگار از بنای تاریخی یا قبول واقعیت تخریب آن: دیدگاه های برگرفته از بررسی میدانی» نگارش پیتر ای بولن و پیتر ای دیلاو ترجمه سپیده علی نژاد، «بازگشت به مدرسه:مدرسه هتل داری لیل» نگارش الینور بیومونت ترجمه هلیا شاهمیری و «از سرا تا احیاء: تأملی بر سیاست‌ها و راهبردهای اقتصاد گردشگری» نوشته جابر نوروزی از مقالات و یادداشت‌های مندرج در این شماره است.
در بخش گفت‌وگوها نیز «ساختار و سیاست‌های احیاء و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در چشم انداز و آینده میراث فرهنگی» و «میراث فرهنگی، گذار از ادغام تا به امروز، چیستی مفاهیم از منظر ملی تا جهانی» در گفت‌وگوهایی با دکتر علی عبدالعلی‌زاده ودکتر رسول وطن‌دوست بررسی شده است. همچنین در گفت‌وگوهای جداگانه‌ایی دکتر فرهاد تهرانی به بررسی «بازخوانی تجارب و درس آموزی از فرآیندها و ساز و کارهای فنی و اجرایی حفاظت، مرمت و احیاء »، مهندس بیژن شافعی به تبیین «معماری دوران تحول احیاء و بهره برداری، حلقه مفقوده توسعه و فرهنگ» و دکتر کاوه حاج علی‌اکبری، به «جایگاه احیاء در برنامه ریزی شهری و توسعه محله ای، از حاشیه تا متن» پرداخته‌اند.
در بخش گزارش فصلنامه احیاء بناها و بافت‌های تاریخی به «نشست تخصصی احیاء بناهای تاریخی؛ فرصت ها و چالش های پیشرو در ایران»، «نخستین جشنواره ملی عکس بناهای تاریخی ایران؛ احیاء»، «خانه موزه شهید سید حسن مدرس»، «خانه گفتمان شهر گرگان»، «معرفی عرصه‌های نیازمند حفاظت، مرمت و احیاء؛ خانه ترابی رشت» و «نگاهی بر خانه‌های تاریخی قزوین» پرداخته شده است.
کتاب‌های «احیاء بافت قدیم شهر ها»، «گزارش مرمت بناهای تاریخی ایران»، «استفاده مجدد سازگار:افزایش عمر ساختمان ها» و «مداخلات و استفاده مجدد سازگار» از کتاب‌هایی است که در فصلنامه سوم و چهارم «احیاء» معرفی شده‌اند.
در بخش «از نگاهی دیگر» مطالب معمول در قالب مقاله، یادداشت، گفت‌وگو با نگاهی متفاوت بیان شده است از جمله «روایت شهر تاریخی از زبان نگار جاویدان هنر» محمود فرشچیان، «معرفی استاد هنر آجرکاری و آجرتراشی» محمد مولی زاده، «معرفی استاد هنر گچ بری» مریم شکیبا و «تاریخ شهر در یک بنا؛ گالری دوبوآی پاریس، کهن الگوی مراکز خرید مدرن» پرداخته شده است.
همچنین در پایان این فصلنامه دو بخش خبرنامه و چکیده انگلیسی آورده شده است.
سردبیر فصلنامه «احیاء» بناها و بافت‌های تاریخی علی مختاری‌طالقانی و شورای سیاست‌گذاری آن متشکل از علی‌اصغر مونسان، سید محمد بهشتی، علی عبدالعلی‌زاده، حسین عبده‌تبریزی، پرویز پیران، نصرت‌الله تاجیک و سعید اسلامی بیدگلی است.
فراهنگ ** 7561 ** 99053

انتهای پیام /*


فرهنگی


نشریه


فصلنامه احیاء


صندوق احیاء