گردشگری و توریسم

روستاگردی نبض تپنده گردشگری نوروزی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایرنا، اگرچه روستا گردی به عنوان شکلی از گردشگری در سراسر دنیا طرفداران خود را دارد اما این صنعت در کهگیلویه و بویراحمد رونق بیشتری دارد به طوری که در تعطیلات نوروزی بیشتر جمعیت شهری به روستاها سفر می کنند.
گردشگران مناطق روستایی تجربیات تازه و منحصر به فردی همچون مناظربدیع طبیعی، غذاهای و فرم زندگی سنتی را در خاطرات خود ثبت می کنند.
امروزه مسائلی همچون آلودگی هوا،آلایندگی های صوتی،زندگی ماشینی و آپارتمان نشینی از سویی و وجود مناطق بکر و دست نخورده با جاذبه های چشم نواز روستاها را مقصد اول گردشگری تبدیل کرده است.
کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و 676 روستا و مناظری مانند رودخانه های پرآب، جنگل های انبوه،ستیغ های برفی،دشت و دمن های پوشیده از گل و گیاه از گردشگر پذیرترین مناطق ایران در تعطیلات نوروز است.
نگاهی به جلوه های روستاگردی در کهگیلویه و بویراحمد
**روستای شاه بهرام
روستای شاه بهرام با وجود جنگل های پوشیده از درختان بلوط، بنه، کلخنگ، زبان گنجشک و انواع بادام ، یک غار به طول 200 متر و قرار گرفتن در مجاورت رودخانه از زیباترین جلوه های روستاگردی در این استان است.
**روستای شوش
روستای سیاحتی شوش واقع در مجاورت پل تاریخی پریم در ورودی شهرستان باشت از محور استان فارس از دیگر مناطق گردشگری جنوب کهگیلویه و بویراحمد است.
وجود ساحل رودخانه، تلاقی معماری 2 پل قدیم و جدید در حالی که گرداگرد این روستا را باغ های انبوه با پوشش گل و گیاه در برگرفته، جلوه کم نظیری از زیبایی های طبیعی و انسان ساز است.
**روستای کلگه امیرشیخی
روستای کلگه امیر شیخی با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه،زالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پای سه هزار متری خامی کوه خامی از چشم اندازهای بسیار زیبا وسرسبزی است که میزبان طبیعت گردان زیادی است.
** روستای موگ
وجود آبشارها و چشمه سارها در سایه سار درختان بلوط و بنه در کنار بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) روستای موگ در شهرستان گچساران را پنجره‌ای رو به بهشت تبدیل کرده است.
آب و هوای دلپذیر و بهاری، بوی دل انگیز گل بوته‌های پونه در کنار چشمه سارهای همیشه جاری و زنان و مردانی با پوشش لباس‌های محلی جلوه‌ای از طبیعت بکر و زیبایی های روستای موگ است.
بنابر روایات امامزاده اسماعیل (ع) از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است.
گردشگرانی که به روستای موگ سفر می‌کنند، افزون بر بهره گیری از طبیعت بکر این منطقه از روستای سنگی نیمدور و آسیاب‌های قدیمی در نزدیکی این روستا نیز بازدید می‌کنند.
وجود صدها چشمه سار، انارستان‌ها و باغ‌های مرکبات این روستاها جلوه دیگری از این جاذبه‌هاست.
قرار داشتن در نزدیکی آبشار رودبال، سواحل سد کوثر، روستای با بافت پلکانی مارین که به بهشت گمشده ایران معروف است و تنگ رؤیایی و زیبای دیل با پیر درختان بلوط جلوه‌ای از اعجاز طبیعت بهاری در این روزهای گچساران است.
**مارین
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران به دلیل وجود بقعه متبرکه بی بی حمیده (س)، باغ میوه های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده همه ساله در فصل بهار میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام ‘ماسوله جنوب’ ایران بشناسند.
وجه تسمیه نامگذاری این روستا به مارین این دلیل است که در قدیم در آبادی های اطراف روستا ‘مار’ فراوان وجود داشته است اما این منطقه به دلیل آب و هوای خاص خود دارای تعداد کمتری از این جانور بوده است.
در واقع مردم این آبادی به گویش خود می گفتند که در این آبادی ‘مار نی’ یعنی مار وجود ندارد.
بعدها اسم این روستا به نام ‘مار نی’ به مارین تغییر یافت.
اهمیت دیگر این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که تمام آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تامین می کند.
** روستای طسوج
منطقه سیاحتی طسوج چرام به لحاظ وجود چشمه سارها و رویش انواع گل و گیاه و طبیعت دلفریب از روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است که جلوه های بدیعی را در خود جای داده است.
**کریک
روستای کریک در شهرستان دنا با بافت کم نظیر پلکانی سازه‌های گلی و مهندسی جذاب و قدمت دیرینه پیوندی از زیبایی هایی طبیعی و تاریخی است.
** روستای میمند
روستای تاریخی میمند با مناظر چشم نواز، قطب صنایع دستی و مزارع برنج چون نگین زیبایی از مناظر چشم نواز در 80 کیلومتری یاسوج سالانه پذیرای گردشگران پرشماری است.
** سوغاتی‌ها
خوراکی‌هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قروت، روغن حیوانی، عسل، گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی‌های کهگیلویه و بویراحمد است که عمدتا در مناطق روستایی تولید می شود.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می‌شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌های است که سفر گردشگران را ماندگار می کند.
** آواها و نواها
صدای دلنشین لالایی زنان روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام برداشت محصول همخوانی می‌کنند از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با 14 منطقه نمونه گردشگری و 11 روستای محل مناسبی برای روستاگردی است.
محمود باقری افزود:بخش عمده ای از 300 جاذبه گردشگری این استان مجاور مناطق روستایی قرار دارد که برخی روستاهای هدف گردشگری از جمله تنگ تامرادی، کریک و مارین با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه‌اند.
وی بیان کرد:این استان جشن های مختلفی در تعطیلات امسال از جمله شهرهای یاسوج، دهدشت و دوگنبدان و دیگر شهرهای استان برگزار می شود.
باقری افزود: همچنین برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نمایشگاه های مختلفی از سوغات محلی و صنایع دستی در ورودی های شهرهای این استان و برخی مناطق گردشگری دایر می شود.
به گفته باقری در این جشن ها نحوه شادی های سنتی، آئین ها، آداب، رسوم و موسیقی محلی در هر منطقه بازسازی می شود که این امر نقش مهمی در آشنایی گردشگران با آداب و رسوم مقاصد گردشگری دارد.معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیش بینی می شود شمار گردشگران ورودی به استان در ایام نوروز 98 بیش از 30 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یابد.
عزیز فیلی اظهار داشت: یک میلیون و 843 هزار نفر از 28 اسفند 1396 تا پایان روز 13 فروردین 97 از جاذبه های گردشگری و مناظر طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
وی افزود: دستگاه های اجرایی عضو ستاد خدمات سفر این استان برای خدمات رسانی مطلوب به گردشگران ساماندهی شده اند.
وی ابراز داشت: تامین کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز، مرغ، برنج و دیگر اقلام در این مدت برای رفاه حال مسافران و گردشگران به جد در دستور کار متولیان امر قرار دارد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پزشکان متخصص و کادر درمانی در این ایام کشیک های شبانه روزی خواهند داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می گوید: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده مشکلی از نظر تامین مرغ و گوشت مورد نیاز مردم و مسافران در این ایام وجود نخواهد داشت.
الیاس تاج الدینی ابراز داشت: اسفند سال جاری بیش از 540 هزار قطعه جوجه ریزی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که در ایام نوروز وارد بازار می شوند.
کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 16 هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.
این استان دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری است.
شهرستان‌های بویراحمد و دنا در منطقه سردسیری قرار گرفته اند و شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام ، کهگیلویه، لنده و بهمئی هم در منطقه گرمسیری واقع شده اند.
افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
8143/6110

انتهای پیام /*


اقتصاد


روستاگردی


نوروزی


کهگیلویه و بویراحمد