گردشگری و توریسم

تکاپوی جمعی برای میزبانی از میهمانان نوروزی

به گزارش ایرنا اعضای ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی با 10 کمیته از جمله کمیته های برنامه ریزی و آمار، اطلاع رسانی و تبلیغات، خدمات فرهنگی و اسکان، بهداشت و سلامت، انتظامی و امنیتی، تنظیم بازار، کمیته حمل و نقل از ماه های گذشته با تشکیل جلساتی در صدد هستند تا سفرهای نوروزی ایمن و مطلوبی را برای گردشگران و مهمانان فراهم کنند.
بازرسی و نظارت بر اماکن اقامتی و هتل ها، نظارت و بازدید از مراکز عرضه مواد غذایی، رستوران ها، سرویس های بهداشتی و نمازخانه ها، استقرار در جاده ها و برخورد با متخلفان ترافیکی، ارائه خدمات امداد و نجات به مسافران و تدارک استراحتگاه های بین راهی از جمله خدماتی است که این ستاد در طول ایام نوروز به مسافران ارائه می کند.
«پیمان آرامون» سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی در این باره گفت: این استان دارای ظرفیت های بالایی در جذب گردشگران و پذیرش مهمانان نوروزی می باشد و لازم است تا برای ایجاد آرامش و رضایت مسافران تلاش کرد.
وی با اشاره به مصوبه های دومین ستاد تسهیلات سفر آذربایجان غربی افزود: ظرفیت راه آهن باید به بهترین نحوی در استان مورد استفاده قرار گیرد و باید از لیزینگ سفر (تسهیلات بانکی) استفاده شده و موج های جدیدی برای سفرهای کوتاه مدت شهروندان تدارک دیده شود.
وی با بیان اینکه نظرخواهی از میهمانان نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد، افزود: سامانه ای پیامکی باید وجود داشته باشد تا مهمانان نقاط ضعف استان را در پذیرایی بیان کنند.
وی همچنین از پلیس راه و راهور خواست تا در مبادی ورودی شهرها معاینه های خودروهای سبک و سنگین را کنترل کنند زیرا آمار موجود نشان می دهد 70 تا 90 درصد افرادی که دچار تصادف و حادثه در جاده های استان می شوند، بومی هستند و این بیانگر این است که در بحث نظارت ها نباید تعارف کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی هم در این باره گفت: ۹۳ مرکز اقامتی با پنج هزار تخت در سطح استان آماده پذیرش میهمانان و مسافران داخلی و خارجی است.
وی اظهار داشت: کمیته های دهگانه ستاد اجرایی خدمات سفر استان فعالیت خود را آغاز کرده اند و در این زمینه با تمام توان کار می کنند.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز در این زمینه گفت: از زمان آغاز طرح نظارت بر بازار به مناسب ایام نوروزی ۳۲۸ واحد مورد بازرسی از واحدهای صنفی و بازار قرار گرفتند.
علیرضا محمودی، افزود: ۱۲ مورد از آنها به دلیل تخلفات صورت گرفته به میزان ۱۲ میلیون و ۷۲۷ هزار تومان جریمه شدند و همچنین ۱۳۸ مورد بازرسی از شرکت‌ها و ناوگان حمل و نقل بین‌شهری و برون‌شهری صورت گرفت.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی بیان کرد: در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، وظایف خود مبنی بر نظارت بر بازار کالا و خدمات را از اسفند ماه آغاز کرد و این نظارت تا ۱۵ فروردین ماه سال بعد ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: نظارت‌ها در بخش کالایی شامل قیمت و کیفیت نان، لبنیات، انواع گوشت، انواع میوه و سبزیجات و در بخش خدمات شامل نظارت بر شرکت‌های حمل و نقل و سایر شرکت‌های خدماتی است.
وی بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای همکاری با سازمان نظارت بر اتوبوسرانی و حمل بار شهرداری، پلیس‌ راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در ایام نوروز اعلام آمادگی می‌کند.
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۶۰ عنوان برنامه در ایام نوروز توسط این اداره کل برگزار خواهد شد، افزود: پیش‌فروش بلیت اتوبوس‌ها از ۱۲ اسفند سال جاری آغاز شده است و بر اساس ابلاغیه جدید قیمت بلیت‌ها از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۷ فروردین به دلیل خالی بودن اتوبوس‌ها و جبران خسارت آنها ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه ۵۵۰ دستگاه سنگین راهداری در ایام نوروزی در جاده‌های مواصلاتی استان فعالیت خواهند کرد، افزود: ۳۰۰ بنر برای دادن اطلاعات به مردم در سطح استان نصب می‌شود.
وی گفت: ۱۷ اکیپ امدادرسان به صورت ۲۴ ساعته در جاده‌های مواصلاتی استان شیفت خواهند بود و خط‌ کشی چندین مسیر از جمله سرو به پایان رسیده است.
علی رهبر از هلال احمر و کمیته خدمات امداد و نجات آذربایجان غربی نیز در این باره بیان کرد: هلال احمر استان از 24 اسفند سال جاری تا 16 فروردین سال آینده در 28 نقطه استان و در ورودی های شهر و نقاط توریستی مستقر خواهند بود و در کنار خدمات امدادی به اراده بروشورهای مورد نیاز مسافران اقدام خواهد کرد.
نماینده کمیته انتظامی و امنیتی ستاد اجرایی خدمات سفر نیز بیان کرد: پلیس راه انتظامی استان در فراهم کردن جاده های ایمن، برخورد با تخلفات خطرآفرین ترافیکی، مهیا کردن استراحتگاه های بین راهی و شرایط مطلوب سفر برای مسافران، رعایت کردن بهداشت عمومی در رستوران های بین راهی و آماده به کار بودن بیمارستان های استان از جمله فعالیت های این کمیته در طول ایام نوروز است.
وی با بیان اینکه نقاط حادثه خیز توسط پلیس پوشش داده می شود، بیان کرد: 34 درصد از تصادفات رخ داده به علت نبود خط های کناری جاده هاست که این کمیته نسبت به بازبینی این خط ها اقدام کرده است.
ابراهیم محمدی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از کمیته اسکان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 16 پایگاه با 85 مدرسه و 820 کلاس درس به همراه سه باشگاه فرهنگیان و خانه های معلم در سراسر استان برای اسکان میهمانان فرهنگی تدارک دیده شده است.
وی اظهار داشت: امسال در راستای تکریم فرهنگیان 253 کلاس استان ویژه می باشد که از تمامی امکانات لازم برخوردار است؛ این کلاس ها امکاناتی از جمله فرش، پتو، تختخواب، تشک و متکا، یخچال، بخاری و کولر دارد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای ظرفیت های خاصی در بخش گردشگری بوده و هم مرزی آن با سه کشور خارجی موجب شده است تا در سال جاری گردشگران بسیاری راهی استان شوند.
این منطقه از کشور با آب و هوای بکر و کوهستانی خود و با در برگرفتن بیش از یکهزار و 500 اثر طبیعی و تاریخی یکی از مهمترین قطب های گردشگری غرب کشور محسوب می شود و سالانه تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی از این جاذبه ها بازدید می کنند.
7125/3072

انتهای پیام /*


اجتماعي


تسهيلات سفر


نوروز 1398


آذربايجان غربي