گردشگری و توریسم, گردشگری ورزشی

چاق کردن قلیان، پیوست جدید گردشگری دریایی مازندران

مازندران 15 شهرستان ساحلی دارد و در اغلب این سواحل، مردم محلی با امکانات اولیه، از گردشگران پذیرایی می کنند، بلالی پخته می شود و آشی فروخته می شود، قلیانی که چاق می شود تا گردشگر کام بگیرد و از تماشای دریا لذت ببرد.
طبیعت زیبای مازندران همه ساله پذیرای گردشگرانی از سراسر کشور است و در این میان، دریا، مشتاقان بیشتری از جمع گردشگران دارد، مگر می شود به مازندران آمد و از دریا بهره مند نشد. اما دریا در مازندران چه چیزی برای گردشگران دارد؟ تقریبا هیچ! مگر در مواردی معدود که البته امکانات هم آن قدر محدود است که شاید همین مساله باعث شده گردشگری ساحلی و دریایی در مازندران، کم رونق و بی جان باشد.
‘ساحل 400 کیلومتری دریا در مازندران، کشتی تفریحی و اسکله مناسب ندارد، در حال برنامه ریزی هستیم 131 اسکله در استان ایجاد کنیم’ این جملات بخشی از سخنان استاندار مازندران در جلسه بررسی روند اجرای طرح های راه و شهرسازی در استان است.
در بسیاری از سواحل مازندران، سرویس بهداشتی مناسب وجود ندارد، طرح های دریا با چادرهای برزنتی بسته می شوند و گردشگری باقی می ماند که باید با این امکانات محدود، بسوزد و بسازد، آخر از دریا نمی شود گذشت.
در کنار دیگر شاخه های گردشگری، گردشگری دریایی هم در مازندران ناکام مانده و در حال حاضر فقط این طبیعت دل انگیز این استان شمالی است که گردشگران را سحر کرده و به خود جذب می کند.
سال هاست که مسئولان حوزه گردشگری مازندران، در زمینه توسعه گردشگری دریایی شعار می دهند اما هنوز به مرحله عمل نرسیده اند.
یک فعال حوزه گردشگری دریایی به خبرنگار ایرنا گفت: نوسانات بازار ارز، باعث تعویق در بسیاری از کارها شده و رکود را در صنعت شاهد هستیم که صنعت گردشگری را هم تحت الشعاع قرار داده است.
کتایون معینی با بیان اینکه عملکرد سازمان ها و بانک ها با تاخیر است، افزود: تا سازمان ها و بانک ها تصمیم بگیرند قیمت ها تغییر می کند، این نوسانات به بازار شوک ایجاد می کند شوکی که نمی توان به راحتی احیا کرد و صنایع گردشگری و دریایی، جزو گران ترین صنایع و هزینه بر هستند.
وی با اشاره به اینکه مازندران می توانست در زمینه گردشگری دریایی، استانی پیش رو باشد، اظهار کرد: اما این اتفاق در مازندران نیفتاد چون در برخی بخش ها مدیران ناکارآمد دارد.
معینی با بیان اینکه چند صد اسکله در استان های ساحلی جنوب ایران ساخته شده که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، تصریح کرد: اما در مازندران چند اسکله ساخته شده که بتواند گردشگری دریایی را رونق دهد.
وی ادامه داد: وقتی پست اسکله در نوار ساحلی وجود نداشته باشد شناور چه طور حرکت کند و از کدام بندر به بندر دیگر رهسپار شود.
معینی با اشاره به اینکه برای فعال شدن گردشگری دریایی در مازندران، استاندار باید مشاورانی از فعالان این حوزه داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای انجام کار در زمینه گردشگری دریایی نباید شعار داد بلکه این مسیر نیازمند جذب سرمایه گذار است.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با بیان اینکه با درهای بسته در زمینه گردشگری دریایی در مازندران هیچ اتفاقی نمی افتد، افزود: زمانی می توان سرمایه گذار جذب کرد که امنیت سرمایه گذار فراهم باشد اما به نظر می رسد سرمایه گذار در مازندران امنیت ندارد.
وی که اسکله فرح آباد ساری و اسکله رامسر را در مازندران احداث کرده ، اظهار کرد: در مازندران ظرفیت برای فعالیت در زمینه گردشگری دریایی وجود دارد اما اجازه کار نمی دهند و برخی از دست اندر کاران این حوزه، اهل بخیه هستند و سرمایه گذار را فراری می دهند.
معینی با اشاره به اینکه در 2 دهه اخیر اتفاق خوبی در زمینه گردشگری در مازندران رخ نداده است، ادامه داد: چون هر کسی که خواست کاری انجام دهد جلویش را گرفتند.
وی یادآور شد: تا زمانی که استاندار مازندران، مشاور ذی صلاح دریایی با تجربه کاری، نداشته باشد کار پیش نمی رود، تصریح کرد: صندلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران می چرخد و هر بار فردی بر این صندلی می نشیند اما اتفاقی نمی افتد، حتی اگر مدیری بخواهد کار کند تا دیگر بخش ها را مجاب کند، عمر مدیریتش به پایان می رسد.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینکه سیکل معیوبی در مدیریت استان مازندران وجود دارد که به خاطر انتخاب اشتباه است، افزود: هر مسئولی تصمیم جداگانه ای دارد و حتی گاهی نظر 2 معاون در یک حوزه با همدیگر متفاوت است.
وی با بیان اینکه مازندران در صورتی می تواند در گردشگری دریایی توسعه یابد که استاندار سواد دریایی داشته باشد، ادامه داد: نخستین چیزی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران باید بداند الفبای گردشگری دریایی است چون مازندران استان ساحلی است و باید از این ظرفیت بهره برد.
معینی با اشاره به اینکه در سال 80 ساحل فرح آباد ساری، مرکز مواد مخدر و فساد بود، اظهار کرد: با لودر آن محل را صاف کردیم و به منطقه نسبتا دریایی تبدیل شد، گردشگری دریایی به معنای آباد کردن منطقه با استفاده از ظرفیت های همان مکان است که با احداث اسکله، استفاده از شناور و موارد اینچنینی اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه میزان بهره مندی از گردشگری دریایی مازندران در ردیف صفر قرار دارد، افزود: سال هاست شاهد هستیم آن چه که به عنوان گردشگر وارد استان های شمالی می شود زباله آور بوده و درآمدزا نیست در حالی که گردشگری دریایی می تواند درآمد بسیاری نصیب استان کند.
این فعال حوزه گردشگری دریایی با اشاره به اینکه می توان با احداث پیست های مختلف ورزشی در ساحل، مکان تفریحی مناسبی برای گردشگران فراهم کرد، گفت: این در حالی است که اوج گردشگری دریایی در سواحل مازندران، احداث سفره خانه ها و استعمال قلیان است، البته در برخی سواحل، جت اسکی وجود دارد اما هزینه استفاده از آن گران است و هر کسی نمی تواند استفاده کند.
وی با بیان اینکه توسعه گردشگری دریایی در مازندران، نیازمند تفکر دریایی است، یادآور شد: سازمان های ذی ربط در تهران درباره دریا تصمیم گیری می کنند اما در استان به مرحله اجرا نمی رسد، ساحل مازندران چیزی برای عرضه به گردشگر و مردم محلی ندارد و علت آن ضعف های مدیریتی است.
9927/1899

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری دریایی


مازندران


اسکله تفریحی