اماکن دیدنی ایران

جنجال بر سر تخریب یک مسجد در شمال تهران


چارتر

اهالی محله دربند نگران تخریب مسجد صبحگاهی هستند مسجدی با کاشی هفت رنگ و ارزشمند که یک سال است در فهرست میراث ملی قرار نگرفته و همین موجب شده تا برخی فکر تخریبش را کنند.

مهر: مردم محله دربند تهران می‌خواهند که مسجد آلایی نگهداری شود اما برخی اجازه نمی‌دهند و قصد دارند تا آن را تخریب کرده به جایش یک ساختمان نو بسازند. حالا مردم دست به دامان میراث فرهنگی و رسانه‌ها شده اند تا با رسانه‌ای کردن این موضوع از تخریبش جلوگیری کنند و به میراث فرهنگی هم یادآور شوند که این بنا یک بار جزو بناهای ارزشمند شناخته شده است و اما چون در فهرست میراث ملی ثبت نشد حالا عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند این بنای تاریخی را خراب کنند.

پیرو این موضوع دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای که ششم اسفند ماه به شهردار منطقه ۱ نوشته آورده است که با توجه به پیگیری مکرر شهروندان و اهالی منطقه درباره ملک موسوم به مسجد صبحگاهی واقع در میدان تجریش و پیرو مکاتبات مکرر این اداره کل مبنی بر تاکید بر ارزشمندی بنا و ممنوعیت هر گونه تخریب و نوسازی مجدا اعلام می‌شود بنای فوق به عنوان ملک واجد ارزش تلقی شده و ثبت بنا در فهرست آثار ملی در دست انجام است بنابراین ممنوعیت تخریب و نوسازی بنا مورد تاکید و تصریح این اداره کل قرار دارد با عنایت به لزوم توجه به درخواست اجتماعی نسبت به نگهداری و صیانت از این اثر به عنوان حافظه تاریخی و یادمانی محله مربوطه و طبعاً شهر تهران و مراجعه نمایندگان اهالی محترم محله مذکور به این اداره کل مراجعه کرده و اعلام آمادگی ایشان برای مرمت لزوم صیانت از این بنا بیشتر خواهد بود این اداره کل نیز آمادگی خود را برای هرگونه اقدام جهت مرمت و احیای اثر یاد شده اعلام می‌کند.

این بنای تاریخی در حریم درجه یک گورستان ظهیرالدوله قرار دارد و از آنجا که ارزشمند است، باید حفظ شود. قرار بود این بنا با کاشی‌های هفت رنگ امضا شده اش در فهرست میراث ملی قرار گیرد. معاون سابق میراث فرهنگی استان تهران یک سال پیش گفته بود که قرار است پرونده این مسجد، در شورای فنی بررسی شود: این بررسی نیاز به نقشه وضع موجود و وقف‌نامه دارد، که وقف‌نامه آماده شده، اما هنوز نقشه ارائه نشده است، زمانی‌که نقشه وضع موجود ارائه شد آن را در شورای فنی مطرح می‌کنیم.

یک سال از آن زمان گذشته ولی هنوز این بررسی‌ها انجام نشده و با وجود آماده بودن لوح ثبتی اما هنوز در فهرست ملی قرار نگرفته است. حالا بار دیگر اهالی محل آستین بالا زده اند تا اجازه تخریب این بنا را که از اول هم برای اقامه نماز صبح ساخته شده بود ندهند باید دید آیا سازمان میراث فرهنگی به این خواسته مردم می‌تواند پاسخی بدهد یا خیر.