گردشگری و توریسم

تجمیع و صرفه جویی، اولویت جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمودرضا برازش روز یکشنبه در نشست خبری به ارائه اطلاعاتی جهت آگاهی افکارعمومی از سیاستها، رویکردها و برنامه‌های بنیاد بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا (ع) و اطلاع رسانی از آخرین تولیدات معاونت هنری این بنیاد در زمینه موسیقی، آواهای آئینی، هنرهای نمایشی و تجسمی پرداخت.
وی گفت: بنیاد درطول سال برنامه‌های مختلفی را در راستای معرفی و تبیین سیره و فرهنگ رضوی در اکثر استانهای کشور برگزار می‌کند ازاین رو سال 98 هم برنامه‌های مختلفی را دراستان‌ها در نظر گرفته ایم که هرکدام در زمان و طبق برنامه‌های تنظیمی برگزار خواهند شد.

** برنامه های مضاعف جشنواره در استانهای محروم

وی با اشاره به اینکه استانهای محروم و کمتر توسعه یافته در اولویت برنامه‌های این دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) قرار دارند، از استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، بوشهر و کرمانشاه به عنوان استانهایی نام برد که برنامه‌های مضاعفی در آنها برگزار خواهد شد.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های درنظر گرفته شده برای مشارکت در تولیدات سینمایی اعم از انیمیشن، تئاتر و…توسط گروه‌های مختلف هنری، گفت: در حوزه صوت و تصویر و آواها و نواهای کشور نیز اهتمام ویژه ای درنظر گرفته شده که در موعد مقرر تمامی آنها اجرایی خواهند شد.

** تجمیع برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)

برازش همچنین با اشاره به تجمیع برخی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری با موضوع فرهنگ رضوی در سطح داخلی و بین المللی، ابراز امیدواری کرد: تا شب ولادت امام هشتم همزمان با آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که در تیرماه 98 برگزار خواهد شد، شاهد اکران آثار مختلف هنری در زمینه‌های گوناگونی باشیم.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ادامه با اشاره به موضوع و تخصیص بودجه و بحث مالی جشنواره توضیح داد: بنیاد امکاناتی در اختیار دارد که تلاش می کنیم در خدمت اهداف عالیه استفاده و به کار گرفته تا نتیجه و حاصل آنها به عنوان یادگاری ماندگار برای مشاهده نسل های بعدی در موزه های مخصوص نگه داری شوند.
برازش درعین حال تاکید کرد: دراین دوره جشنواره تلاش داریم ازهزینه های بیهوده صرفه جویی کرده و تا حد امکان مخارج و هزینه های اضافی را حذف و در راستای ارتقای بخش های اصلی با تجمیع برنامه های پراکنده اقدامات لازم را بعمل آوریم.

** دو استان میزبان جشنواره شعر عربی و ترکی

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال طی دوره های گذشته حدود 8 جشنواره شعر اعم از دوبتی در همدان، شعر سفید در بیرجند، مشاعره دربوشهر و… را داشتیم که امسال مقرر شد بصورت متمرکز و دو جشنواره بین المللی شعر عربی در استان خوزستان و ترکی در آذربایجان را داشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) ادامه داد: با توجه به اینکه در جشنواره های فیلم و تئاتر هم تنوع تولیدات طی یکسال وجود نداشت تصمیم براین شد که در این خصوص نیز دوسالانه برگزار شود.

** چهل سال میراث مکتوب رضوی با همکاری خانه کتاب

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود با اشاره به نشست مشترک با مدیر عامل خانه کتاب ، گفت: مقرر شده که برنامه چهل سال میراث مکتوب رضوی با محوریت کتاب را با هماهنگی موسسه خانه کتاب و همکاری نیکنام حسینی پور مدیرعامل این مجموعه برگزار و برترین های آن نیز همزمان با هفته کتاب معرفی و تجلیل شوند.

** تأسیس موزه هنرهای معاصر رضوی

در ادامه این نشست معاون هنری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) نیز با تشریح جزئیات برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری این دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، گفت: ۵ تابلوی بزرگ نقاشی با موضوع زندگی و سیره حضرت رضا(ع) توسط حسن روح‌الامین در حال طراحی و اجرا است.

** خلق بهترین آثار هنرمندان

علی ثابت نیا همچنین با اشاره به تولید آثار مختلف و به نوعی استفاده از هنرمندان برای خلق بهترین آثارهنری با موضوع سیره و فرهنگ رضوی و ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) طی امسال و دوره های گذشته جشنواره های مختلف، ابراز امیدواری کرد: تولید این آثارهنری مقدمه‌ای برای تأسیس موزه هنرهای معاصر رضوی شود.
معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود درخصوص تقسیم‌بندی تولیدات هنری این بنیاد در دو شاخه اصلی، اظهار داشت: برخی جشنواره‌های امام رضا(ع) طی سال‌های گذشته تکراری شده بودند، به همین دلیل به تولید محتوا درباره جشنواره‌هایی که به متن متکی هستند، اتکا کردیم.

** حضور بیش از 80 هنرمند

وی افزود: به عنوان نمونه، ۸ نمایشنامه زیر نظر فدایی حسین نگارش می شود که به حوزه کرامات رضوی توجه ویژه دارد از جمله نمایشنامه نویسان می‌توان به نادر برهانی مرند و ایوب آقاخانی اشاره کرد.
ثابت نیا ادامه داد: آواهای ایران زمین شامل ۱۰ لوح فشرده با ۵۰۰ دقیقه صوت شامل چاوشی خوانی، مدح و منقبت حضرت رضا(ع) و مرثیه خوانی است که برخی موسیقی دارند و برخی ندارند.
به گفته وی بیش از۸۰ هنرمند در این پروژه حضور دارند و در سال ۹۸ تکثیر و بسته‌بندی این آثار انجام و همزمان با میلاد حضرت رضا (ع) رونمایی خواهد شد.
معاون هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) اضافه کرد: با آهنگسازی امیرحسین اسکندری، آلبومی با ۸ ترک در حال تولید است که تاکنون ۳ قطعه تهیه شده است. علیرضا افتخاری (۳ ترک)، حسن علیشاپور، امیرحسین مدرس و پوریا اخواص برای برخی قطعات به توافق رسیده‌ایم و با محمد معتمدی هم در حال مذاکره هستیم. ان‌شاءالله این آثار در دهه کرامت از صداوسیما پخش می‌شود.

** سفارش تولید ۵ تابلوی نقاشی رضوی به حسن روح‌الامین

معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) درباره فعالیت‌های حوزه تجسمی این بنیاد گفت: ۵ تابلوی بزرگ نقاشی با موضوع زندگی و سیره حضرت رضا(ع) توسط حسن روح‌الامین در حال طراحی و اجرا است.
ثابت نیا افزود: تور نمایشگاهی این آثار را با دو اثر که تا میلاد امام رضا (ع) آماده می‌شود، آغاز می‌کنیم و پس از پایان تورها، در یک فضای نمایشگاهی به نمایش درمی‌آوریم و مقدمه‌ای برای تاسیس موزه هنرهای معاصر رضوی باشد. اگر میسر نشد، در یک بخشی از موزه آستان قدس رضوی به نمایش درمی‌آیند.
او تصریح کرد: در خلق آثار فاخر قائل به صرفه‌جویی نیستم، چون صرفه‌جویی های پنهان، ضررهای آشکار دارد.

** آتلیه بزرگ نیازمندیم

معاون هنری بنیاد فرهنگی هنری امام رضا ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم روح‌الامین نیاز به آتلیه بزرگ دارد، شاید ارگانی برای حل این مسأله پیشقدم شد تا وی بتواند براحتی نقاش های خود درباره امام رضا (ع) را در محلی مناسب به تصویر بکشد.
روح‌الامین هم درباره این آثار گفت: سال‌های گذشته مجموعه‌ای راجع به تاریخ اهل بیت (ع) را آغاز کردم. سال گذشته معاون هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خلق ۵ اثر را درباره سیره امام رضا پیشنهاد کرد و توفیقی شد که این آثار در یک محدوده زمانی خاص انجام شود.
وی افزود: چون کاری که سفارش دهنده داشته باشد، تبلیغات خوبی دارد و کار خوب دیده می‌شود. نکته‌ای که قبلا درباره تابلوی گوهرشاد آن را تجربه کردم.
اوگفت: تلاش دارم کاری انجام دهم که اگر تبلیغ برای اهل بیت(ع) هم نیست، چهره این بزرگان را مخدوش نکند.
این هنرمند نقاش گفت: احتجاج امام رضا(ع) و مناظرات حضرت با علمای دیگرادیان، نماز باران، حدیث سلسله الذهب و وداع با جوادالائمه در مدینه موضوع این ۵ تابلورا تشکیل می دهند.
وی گفت: پیشنهاد کردم کار حدیث سلسله الذهب در اندازه بزرگ (حدود ۳ در۴ متر) اجرا شود و اگر یک استودیوی بزرگتر داشته باشیم، این کار در اندازه بزرگتر اجرا می‌شود. حدود اندازه دیگر کارها ۲ در۳ متر است.
همچنین مشاور عالی مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در این نشست گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه وجود دارد، در فعالیت‌های فرهنگی هم به صرفه‌جویی و کیفی سازی برنامه‌ها توجه شده است ازاین رو بخشی از جشنواره‌های امام رضا(ع) ادغام و برخی دوسالانه و برخی هم کیفی سازی شد و جشنواره‌ها از حدود ۳۴ جشنواره به کمتر از نصف یعنی ۱۵ جشنواره تقلیل یافته است.
سید جلال فیاضی اظهار داشت: در هفتمین دوره جشنواره، هشت جشنواره کلی برگزار خواهیم کرد.
مدیر عامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی تاکید کرد: در استان هایی که جشنواره اصلی حذف شده، ویژه برنامه هایی برگزار می شود.
در ادامه این نشست شماری از هنرمندان حاضر نیز پیرامون فعالیت ها و کارهای سفارش شده و مد نظر برای این جشنواره توضیحاتی را ارائه کردند.
فراهنگ ** 1355 ** 3009

انتهای پیام /*


فرهنگی


معارف


جشنواره امام رضا(ع)


تشریح برنامه ها